Na skróty
Jedną ze strategii pozyskiwania klientów, które od kilku lat stale zyskują na popularności jest remarketing. Kierowanie reklam do wielu odbiorców nie zawsze jest skuteczne. Bannery remarketingowe wyświetlane są wyłącznie konkretnej grupie osób. I właśnie w tym tkwi ich skuteczność. Mają za zadanie zachęcenie internauty do ponownego odwiedzenia witryny, zwłaszcza w sytuacji, gdy porzucił on koszyk zakupowy.
Jeżeli prowadzisz firmę, to doskonale zdajesz sobie sprawę z tego, jak istotne dla rozwoju przedsiębiorstwa są skutecznie prowadzone działania promocyjne. Współcześnie możliwości reklamy jest sporo. Zapewne zastanawiasz się nad tym, które kanały dotarcia do potencjalnych użytkowników okażą się w Twoim przypadku skuteczne.
W przypadku, gdy znaczną część Twojej grupy odbiorców stanowią osoby, które aktywnie korzystają z najnowszych zdobyczy technologii, to niewykorzystanie potencjału reklamowego drzemiącego w sieci byłoby haniebnym zaniedbaniem. Wśród przedsiębiorców, niezależnie od tego, w jakim obszarze gospodarki prowadzą swoją działalność, ogromną popularnością cieszą się kampanie reklamowe oparte na bannerach. Graficzne przedstawienie treści przyciąga wzrok, pozwala na odpowiednie wyeksponowanie produktu czy zgrabne umieszczenie call to action. W takich kampaniach wykorzystuje się banery marketingowe w różnych rozmiarach.
Czym zatem różnią się banery remarketingowe od tych marketingowych? Banery marketingowe, czyli zwyczajne banery reklamowe skierowane są do szerokiego grona odbiorców. Możesz przy ich pomocy w sposób ogólny promować swoją działalność lub też postawić na promocję konkretnych produktów. Banery remarketingowe są skierowane do określonej grupy osób. Będą się one wyświetlały wyłącznie tym użytkownikom, którzy już byli na Twoim serwisie, jednak opuścili go bez dokończenia transakcji. Co jakiś czas taki użytkownik będzie otrzymywał “przypomnienia” – bannery remarketingowe prezentujące Twoje produkty, którymi wcześniej był zainteresowany. Będą się wyświetlały na odwiedzanych przez niego stronach w sieci.
Zastanawiasz się nad tym, jak stworzyć banery remarketingowe?
Chcąc w ogóle myśleć o tym, aby do swojej strategii marketingowej włączyć banery remarketingowe, trzeba wpierw stworzyć listę remarketingową. Spokojnie, nie będziesz musiał na bieżąco śledzić użytkowników odwiedzających Twoją witrynę – kod śledzący zrobi to za Ciebie. Musisz kod remarketingowy wkleić w określone miejsce na swojej stronie, tylko wówczas będzie działać. Jeżeli jesteś zupełnie zielony w tym temacie i nie masz pojęcia jak to zrobić, to skontaktuj się z osobą, która tworzyła Twoją stronę internetową lub aktualnie nią zarządza. Banery remarketingowe mogą być wyświetlane wyłącznie tym użytkownikom, którzy wcześniej zostali dodani do listy remarketingowej.
Pora pomyśleć o samych banerach. Skąd je wziąć? Jeżeli masz jakiekolwiek zdolności graficzne i zależy Ci na maksymalnej optymalizacji budżetu reklamowego, to możesz pokusić się o to, aby takie banery reklamowe wykonać samodzielnie (możesz w tym celu wykorzystać na przykład narzędzie Google Ads przeznaczone do tworzenia reklam graficznych). Jednak zdecydowana większość osób korzysta z pomocy doświadczonego grafika, który takie banery jest w stanie przygotować przy zachowaniu wszelkich standardów estetycznych.
Skąd przedsiębiorca ma wiedzieć, na jaki rodzaj reklamy się zdecydować? Odpowiedź nie jest zbyt skomplikowana. Jeżeli będziesz mieć do wyboru reklamy przynoszące duży zysk z inwestycji albo takie, po których nie masz żadnych korzyści, to na które z nich się zdecydujesz? Oczywiście, że na te pierwsze. Skuteczność podejmowanych działań reklamowych to jeden z głównych aspektów wpływających na wybór konkretnego kanału dotarcia do potencjalnych klientów.
Remarketing, a także inne działania prowadzone w sieci mają jedną, bardzo ważną zaletę. A mianowicie, pozwalają na bardzo dokładne mierzenie skuteczności. Ważne jest śledzenie szczegółowych statystyk, z których już na pierwszy rzut oka widać, które działania są skuteczne i warto w nie dalej inwestować, a z których lepiej będzie zrezygnować, a jakie zmienić. W prosty sposób można ocenić, czy stworzone banery remarketingowe przynoszą oczekiwane rezultaty i przyczyniają się do tego, że można odnotować zdecydowany wzrost konwersji.
Remarketing to rodzaj działań, który cieszy się dużą skutecznością. Jest to powiązane z tym, że przekaz reklamowy kierowany jest w sposób precyzyjny do wyselekcjonowanej wcześniej grupy osób, co przyczynia się do wzrostu konwersji. Banery remarketingowe wyświetlają się wyłącznie tym użytkownikom, którzy już wcześniej odwiedzili serwis, przeglądali określone produkty.
Każde podejmowane działanie reklamowe powinno mieć wyznaczony cel. Nie zawsze musi chodzić o sprzedaż produktu, czasem za konwersję można przyjąć zapisanie się do mailingu czy inne działanie wykonane w ramach serwisu przez użytkownika. Włączenie do strategii promocyjnej działań remarketingowych przyczyni się do wzrostu konwersji.
Remarketing korzysta z plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w naszych przeglądarkach przy odwiedzinach każdej strony internetowej, obejrzeniu filmu, dokonaniu subskrypcji newslettera, itd. Każda interakcja internauty z naszymi treściami w sieci pozostawia po sobie czytelny ślad, zatem możemy następnie wyświetlić konkretnym osobom komunikat reklamowy.
Remarketing na Facebooku korzysta z narzędzi Facebook Ads. Pozwalają one na spersonalizowanie komunikatu reklamowego, możemy też ten przekaz pozostawić algorytmom tego serwisu społecznościowego (choć i w tym drugim przypadku nie wszystko zostanie zautomatyzowane). Jeżeli działamy “manualnie”, mamy pełną kontrolę nad tym, co wyświetli się na profilu FB osoby, która wcześniej weszła w kontakt z naszym contentem. Ale tzw. “dynamiczny remarketing” na Facebooku nie musi być czymś mniej efektywnym – dla użytkownika tego medium społecznościowego zostaną dobrane odpowiednie treści, zgodnie z zasadą maksymalnej konwersji, w więc na podstawie jego aktywności w internecie.
Aby móc rozpocząć remarketing na Facebooku konieczne będzie zainstalowanie aplikacji piksel, Menedżera Firmy oraz dodania katalogu Twoich produktów (usług), a także odpowiednie skonfigurowanie tych funkcjonalności.
Gdy wykorzystujemy remarketing na Facebooku, możemy “targetować” naszych odbiorców, a więc określić, którym użytkownikom wyświetlą się nasze materiały i jak będą one wyglądać. Oczywiście główną grupą odbiorców będą ci, którzy mają już historię interakcji z naszymi treściami (czy to w szerokiej przestrzeni internetu, czy też tylko na Facebooku). W ten sposób możemy wybrać grupę osób, której zaprezentujemy skonstruowane przez nas treści reklamowe.
Remarketing na Facebooku ma szerokie zastosowanie w przypadku sklepów internetowych, ale nie tylko. Może sprawić, że zwiększy się ruch na naszej stronie, będzie to też dobre narzędzie do uzyskania przez nas rozpoznawalności. Wszystko naturalnie odbywa się w środowisku sieci. Kluczowa jest więc jakość prezentowanych reklam i zaproszeń, musi to być content dopracowany (zarówno pod kątem graficznym, jak i tekstowym). Nietrudno jednak o niechcianą nachalność i przesadę. Jeżeli ktoś jest już Twoim klientem, z pewnością nie będzie życzył sobie oglądania codziennie na Facebooku Twoich treści. W ten sposób można tylko zniechęcić nawet wiernych fanów.
Strategie remarketingu na FB są różne. Trzeba się zastanowić, kto w pierwszej kolejności stanowi cel naszego przekazu. Czy będą to użytkownicy jedynie krótko przebywający na stronie i nie nawiązujący z nią szczególnych kontaktów, czy też warto podbić jeszcze silniej zainteresowanie osób często i długo przebywających na stronie? W targetowaniu naszego remarketingu bierzemy bowiem pod uwagę aktywność i zaangażowanie odbiorców. Wszystko zależy od bieżącej sytuacji i naszych celów strategicznych, a także dokładnego poznania klientów i ich preferencji.
Remarketing na Facebooku ma jedną główną zasadę działania: osoby, które mniej lub bardziej znają już naszą ofertę, otrzymują od nas coś w rodzaju przypomnienia, dodatkowej zachęty do ponownego odwiedzenia strony. Jest w tym głęboki sens, ponieważ jeśli ktoś przez chwilę był zainteresowany naszymi produktami lub usługami, a o tym zapomniał przeglądając dalej sieć – to będzie bardziej skłonny skorzystać z nich ponownie. Z pewnością z tej właśnie grupy rekrutują się nasi najlepsi klienci, skłonni do związania się z marką i dokonania ponownych zakupów. W tym tkwi siła remarketingu, a Facebook jest znakomitą przestrzenią do jego stosowania.
Remarketing facebookowy może działać silnie, mieć bardzo duży zasięg, ze względu na specyfikę tego medium społecznościowego, gdzie możliwe jest dzielenie się treściami, a znajomi znajomych i dalsze kręgi tworzą społeczność, do której możemy docierać z ofertą.
Piksel zainstalowany na naszej stronie FB pokaże do kogo powinniśmy kierować się w pierwszej kolejności. Targetowanie remarketingu, czyli wybór grupy odbiorców, a także jakość zawartości graficznej i tekstowej naszych reklam – to klucze do sukcesu. Remarketing na Facebooku jest wykorzystywany zarówno przez małe firmy, jak i przez wielkie korporacje. Nikt nie ma dziś wątpliwości, że ten zabieg marketingowy jest naprawdę skuteczny.