Na skróty
W branży e-commerce niezwykle ważne jest pozycjonowanie, o którym więcej przeczytasz tutaj. Jednak co robić w sytuacji, gdy klienci widzieli i odwiedzili witrynę, ale nic nie kupili? Twój sklep internetowy generuje ruch, ale nieco gorzej wygląda sytuacja ze sprzedażą? Cierpisz na syndrom „porzuconego koszyka”? W takim razie musisz poznać skuteczne sposoby na remarketing, które znacznie poprawią Twoją konwersję.
Jeżeli jeszcze nie wiesz, czym jest remarketing, warto nieco przybliżyć to zagadnienie. To nowoczesny, a zarazem sprawdzony sposób na pozyskiwanie klientów. Remarketing możesz stosować przy wykorzystaniu kampanii reklamowych Google Ads i właśnie na tej kwestii się skupimy. RLSA – Remarketing List for Search Ads – to specjalne listy remarketingowe tworzone przez użytkownika, do określania konkretnej grupy odbiorców. Jak z pewnością dobrze wiesz, zwykła kampania reklamowa w Google Ads wyświetla się niemal wszystkim użytkownikom na konkretne słowa kluczowe. Wdrażając strategię remarketingu, sytuacja ta będzie wyglądać nieco inaczej. Czym tak naprawdę jest remarketing? To proces, w którym reklamy wyświetlają się tylko konkretnej grupie użytkowników – a dokładnie tym odbiorcom, którzy na przykład odwiedzili Twój sklep, ale nie dokonali zakupu. Tym sposobem przypomnisz o sobie internautom oraz zachęcisz ich do zakupu.
Warto nadmienić, iż przygotowywanie RLSA daje wiele możliwości. Możesz dostosowywać listy w taki sposób, aby reklamy prezentować tylko wyszczególnionym odbiorcom. Istnieje możliwość personalizacji reklam oraz przygotowywania konkretnych wykluczeń. Zdefiniujesz, którzy użytkownicy mają oglądać reklamy, a jaka grupa odbiorców nie powinna ich zobaczyć. W ten sposób efektywnie rozdysponujesz budżet.
No dobra, wiesz już, czym jest remarketing. Teraz nadszedł czas, aby dowiedzieć się, jak go robić. Sposobów jest wiele, natomiast należy wspomnieć o kilku szczególnie skutecznych i powszechnie stosowanych.
Jak robić remarketing dla użytkowników z porzuconym koszykiem? Najlepszym sposobem będzie „zebranie” takich osób w jedną listę, a następnie przygotowanie stosownych reklam. Pamiętaj jednak, że osoby, które opuszczają stronę przed dokonaniem transakcji, prawdopodobnie mają ku temu konkretny powód. Oczywiście będą pojawiać się niejasne, pojedyncze przypadki. Jeżeli jednak Twój e-commerce cierpi na syndrom porzuconego koszyka, który pojawia się regularnie, remarketing może być jedynie półśrodkiem. Postaraj się znaleźć problem odpowiadający za porzucone koszyki. Może to kwestia czasu dostawy produktów? A może zbyt wysoka cena za przesyłkę lub konieczność rejestracji na stronie?
Znajdzie się grupa użytkowników odwiedzających sklep internetowy regularnie, ale żaden z nich nic nie kupi. To niezdecydowani klienci, którzy do piekarni po bochenek chleba idą kilka razy jednego dnia, bo nie wiedzą, jaki konkretnie produkt wybrać. Zwykle takie osoby potrzebują dodatkowego bodźca, aby zrealizować zakup. Może mała promocja lub intrygująca, wręcz nietypowa reklama będzie odpowiednim rozwiązaniem? Los niezdecydowanych klientów jest w Twoich rękach, musisz działać.
Ten typ użytkownika jest podobny do poprzedniego, ale zamiast odwiedzać regularnie sklep internetowy, stronę otwiera raz lub dwa razy, ale przegląda ją przez długi czas. Przygotuj segment z tego typu internautami, aby przypominać ich o swoim e-commerce w najbliższych dniach. Jeżeli takie osoby przeglądały konkretne kategorie produktowe, możesz wyświetlać im reklamy związane z proponowanym asortymentem, co zwiększy szansę na pozyskanie klienta.
To sytuacja rzadko spotykana w sklepach, ale popularna na stronach usługowych. Potencjalny klient otworzył zakładkę z formularzem kontaktowym, a następnie się ewakuował. Jak robić remarketing dla takiego grona odbiorców. Nie musisz długo się nad tym zastanawiać. Wystarczy klasyczna reklama, przypominająca, że Twoja marka istnieje. Może użytkownik nie otworzy Twojej strony ponownie już po pierwszym wyświetleniu, ale reklamy będą przez określony czas wyświetlać się w różnych miejscach internetu, zachęcając do kliknięcia.
Jest jeszcze jedna grupa odbiorców, czyli klienci. Musisz wiedzieć, jak robić remarketing dla tego grona użytkowników. Choć te osoby już wydały swoje pieniądze na produkty, niewykluczone, że zrobią to ponownie. Wystarczy odpowiednia zachęta. Również i w tym przypadku doskonałym rozwiązaniem będzie poinformowanie o promocji, zachęta do zapisu na listę mailingową, czy przedstawienie atrakcyjnej oferty dotyczącej karty członkowskiej. Wystarczy nieco kreatywności, a użytkownik dokonujący jednej transakcji szybko stanie się stałym klientem. O tym jak robić remarketing warto wiedzieć, podczas przygotowywania się do kampanii opartej na cross-sellingu.
Skutecznym sposobem na remarketing jest między innymi cross-selling, czyli tak zwana sprzedaż krzyżowa. Na czym to polega? Zasada działania jest banalnie prosta. Całość opiera się na przygotowywaniu reklam dla klientów, których produkty mogą wymagać pewnego uzupełniania. Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z odzieżą. Użytkownik kupił buty. W ramach cross-sellingu, poprzez remarketing, możesz zaoferować mu specjalne wkładki wymienne, skarpetki, lub kolorowe sznurówki. To kolejny sposób, aby transakcja „jednorazowa” wygenerowała stałego klienta, który będzie regularnie kupować w Twoim sklepie.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.