Co to jest captcha?

3 min czytania

Podczas przeglądania stron internetowych prawdopodobnie zdarzyło Ci się natknąć na weryfikację, w której należy udowodnić, że… nie jest się robotem. Rozwiązanie takie jest z nami obecne już od wielu lat, jednak do czego ono tak naprawdę służy?

Wyżej wspomniana forma zabezpieczenia to weryfikacja Captcha i w poniższym artykule postaramy się dokładnie określić, czym ona jest, jak działa Captcha, jakie mogą być jej rodzaje, a także nadrzędne zastosowanie

Captcha – co to jest? Definicja Captcha

Captcha jest skrótem od słów Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart. Dokładniej mówiąc, jest to automatyczny test stosowany w celu ochrony stron internetowych przed spamem czy nieautoryzowanym dostępem, rozróżniając prawdziwych użytkowników od automatów oraz powstrzymanie tych automatów (botów) przed wprowadzeniem jakichkolwiek danych do serwisu internetowego.

Rozwiązanie takie cieszy się niezmienną popularnością. Najczęściej wykorzystuje się je podczas procesu logowania (np. na platformach społecznościowych), aby uniemożliwić botom włamywanie się na konta użytkowników poprzez wpisywanie licznych wariacji haseł w krótkich odstępach czasowych.

W jaki sposób przebiega test Captcha?

Obecna, najbardziej popularna forma Captchy, składa się z dwóch elementów: zniekształconego obrazu z losowo wygenerowaną sekwencją liter lub liczb oraz pola tekstowego. Jeżeli chcemy pomyślnie przejść test, należy wpisać w polu tekstowym znaki widoczne na obrazie. Proste boty mające na celu pozyskać nasze dane wrażliwe podczas wielokrotnych prób logowania, nie będą w stanie obejść tego zabezpieczenia.

Zobacz  Jak filtrować dane w Google Analytics?

To właśnie z tego powodu ogromna ilość stron decyduje się na korzystanie z Captchy, ponieważ system ten zapewnia satysfakcjonujący poziom zabezpieczenia w wyjątkowo prostej, ale i również atrakcyjnej formie. Warto także podkreślić, że kod Captcha jest ciągle ulepszany, aby łamanie zabezpieczeń było jeszcze trudniejsze, aniżeli ma to miejsce dotychczas.

Captcha

Rodzaje Captcha

Natykając się na rożne sposoby zabezpieczeń w sieci, można zauważyć, że istnieją różne rodzaje Captcha. Część z nich jest bardziej popularna (np. przepisanie określonej kombinacji znaków), część mniej. Każdy z testów Captcha ma jednak ten sam cel: rozróżnienie realnych użytkowników i botów, ze względu na ochronę prywatności, ochronę witryn przed spamem czy uniemożliwienie botom dostępów do kont w mediach społecznościowych.

Obrazkowe Captcha

Polega na przedstawieniu użytkownikowi zniekształconego obrazu z tekstem lub obrazka, który należy zinterpretować. Captcha obrazkowa może np. wymagać odczytania zniekształconego tekstu (najczęściej ciąg liter i cyfr), wybrania elementów na obrazku (np. zaznaczenie wszystkich pól zawierających dany element) czy uzupełnienie brakującego miejsca.

Tekstowe Captcha

Tekstowe Captcha to jedna z pierwszych form testu, która polega na przepisaniu zniekształconego tekstu wyświetlonego na obrazku. Celem jest sprawdzenie, czy użytkownik jest w stanie odróżnić zniekształcone litery i cyfry od losowych znaków.

Zadania Captcha

Do zadań zalicza się cała gama rozmaitych testów Captcha, obejmujących różnorodne zadania. Może to być np. rozwiązywanie prostych zadań matematycznych, uporządkowywanie elementów czy wybranie obrazków pasujących do opisu.

Zobacz  Google Search Console - jak obsługiwać?

Captcha dźwiękowa

Jest nie tylko urozmaiceniem, ale przede wszystkim alternatywą dla osób z problemami ze wzrokiem. Zamiast obrazu, użytkownik słyszy nagranie ze zniekształconym słowem lub krótkim zdaniem, które należy wpisać. Celem jest sprawdzenie, czy użytkownik jest w stanie rozpoznać dźwięki i przekształcić je w tekst.

Jak widać, możliwości jest naprawdę wiele, a wszystkie mają na celu zwiększenie naszego bezpieczeństwa w sieci! Mimo, że testy w wielu przypadkach mogą okazać się uciążliwe, to ich skuteczność jest wręcz nieoceniona

Czy re-captcha jest możliwa do obejścia?

Jak dobrze wiadomo, każde zabezpieczenie będzie posiadać określone luki. Nie inaczej jest w przypadku reCaptchy.

Okresowo internauci stawiają sobie za cel oszukanie zabezpieczeń. Oczywiście, pojawiły się osoby, którym udało się go zrealizować. Należy jednak podkreślić, że boty, z którymi strony internetowe walczą na co dzień, nie posiadają możliwości na złamanie tego rodzaju zabezpieczeń. Oprogramowanie takich maszyn jest podstawowe i ogranicza się tylko do wykonywania jednej czynności, która została zapisana w pamięci urządzenia. To, że jedna osoba złamała zabezpieczenie z 99% dokładnością, tak naprawdę znaczy stosunkowo niewiele. Należy bowiem zwracać uwagę na skuteczność zabezpieczenia w warunkach naturalnych, a w nich właśnie, póki co, Captcha jest niemalże nie do zastąpienia.

Weryfikacja Captcha – gdzie możemy ją wykorzystać?

Weryfikacja reCaptcha może zostać wykorzystana nie tylko w formularzach kontaktowych, logowania oraz rejestracji. Ciekawą propozycją zastosowania może okazać się obecność zabezpieczenia w trakcie pojawiania się limitowanych kolekcji określonych towarów. Dzięki temu możliwe będzie ograniczenie funkcjonowania botów, które są zaprogramowane w taki sposób, aby w zaledwie kilka sekund móc wykupić wszystkie produkty dostępne na stanie, w celu odsprzedania tego samego towaru w o wiele wyższej cenie.

Zobacz  BI developer – czym się zajmuje?

Przeczytaj także: Pozycjonowanie stron internetowych

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy