A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik GEO (Generative Engine Optimization)

GEO (Generative Engine Optimization) - czym jest?

Pojawienie się dużych modeli językowych LLM (ang. Large Language Model) zapoczątkowało nowy paradygmat wyszukiwarek. Aktualnie wykorzystują one modele generatywne do gromadzenia oraz podsumowywania informacji w celu odpowiedzi na zapytania użytkowników. Z tym procesem związany jest termin GEO. SEO także ewoluowało po pojawieniu się LLM. Przekonaj się, czym jest Generative Engine Optimization.

Czym jest Generative Engine Optimization?

GEO, czyli Generative Engine Optimization to metoda optymalizacji stron pod wyszukiwarki wykorzystujące sztuczną inteligencję do wyświetlania wyników. Na przykład wyszukiwarka Google za sprawą AI staje się stopniowo takim narzędziem.

Przykładem tej tendencji jest wynik Direct Answer, który stanowi podwalinę GEO. 

GEO (Generative Engine Optimization)

Zdj. 1. Przykład Direct Answer

Źródło: Wyszukiwarka Google 

Dobra agencja SEO tworzy więc treści w taki sposób, aby miały one jak największą szansę pojawienia się w Direct Answer. To tak zwane wyniki Zero Click Searches, które są prezentowane w formie fragmentów treści widocznych u góry wyników wyszukiwania. To jednak tylko jeden z wielu aspektów optymalizacji pod GEO. Istotne dla strony może okazać się również podlinkowanie jej w narzędziach takich jak Perplexity.

GEO (Generative Engine Optimization)

Zdj.2. Interfejs Perplexity — narzędzia AI, które oprócz odpowiedzi na pytanie, wyświetla także linki do stron źródłowych

Źródło: https://www.perplexity.ai/

Optymalizacja SEO vs GEO — jakie są różnice?

Optymalizując stronę pod Generative Engine Optimization, kluczowe jest skupienie się na tworzeniu wysokiej jakości treści. Treści, która może być wykorzystana jako odpowiedź dla AI. Będzie to odpowiedź na konkretnie zadane pytanie, a nie na same słowa kluczowa. Te ostatnie nie przestają oczywiście być istotne. Ułatwiają przecież algorytmowi zrozumienie tematu. SEO skupia się jednak w większym stopniu na słowach kluczowych — GEO natomiast na użytkowniku. 

Głównym celem Search Engine Optimization jest poprawa widoczności strony w wynikach wyszukiwania organicznego. W GEO chodzi natomiast o dopasowanie odpowiedzi do konkretnego zapytania — na przykład zadanego w Perplexity. 

W Search Engine Optimization priorytetem jest zgłębienie wszystkich subtematów w obrębie tego głównego. Generative Engine Optimization skupia się na tworzeniu treści, które odpowiadają na konkretnie sformułowane pytania.

W przypadku SEO nacisk kładziony był na regularność publikowanych treści. GEO z kolei to przede wszystkim jakość — nawet kosztem regularności. Metodą pracy przy SEO jest analiza słów kluczowych. Przy GEO z kolei kluczowe jest analizowanie potrzeb klientów. 

Wspomniane różnice nie oznaczają oczywiście, że SEO odchodzi w zapomnienie, a praca specjalistów zajmujących się optymalizacją będzie skupiona wyłącznie na GEO. SEO wciąż jest bardzo ważne, jednak sposób pracy ekspertów ewoluuje. GEO oraz SEO współuczestniczą w procesie promowania marki.

GEO SEO — w jakim kierunku może pójść wyszukiwanie?

Potencjał GEO jest ogromny. Technologia sztucznej inteligencji stale się rozwija i wkracza ona w coraz więcej obszarów życia. Można prognozować, że metody wyszukiwania staną się coraz bardziej wyrafinowane. Z czasem sztuczna inteligencja może stać się bardziej proaktywna i dostarczać sugestii oraz spostrzeżeń interesujących dla użytkowników. Oczywiście, już się to dzieje — natomiast chodzi o poziom analizy potrzeb i personalizację wyświetlanych treści.

Być może również GEO zostanie połączone z innymi technologiami, takimi jak na przykład rozszerzona rzeczywistość AR (ang. Augmented Reality). Coraz większą rolę odgrywać może także wyszukiwanie multimodalne. Przetwarzane mogą być więc nie tylko teksty, ale również dźwięki, filmy i obrazy. Kierunków rozwoju jest mnóstwo, ale z całą pewnością dalej będzie liczyła się wysokiej jakości treść. Taka, która maksymalnie odpowiada potrzebom użytkowników.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!