Keyword prominence – czym jest i jakie ma znaczenie dla pozycjonowania?
Na skróty
Istotne zasady rankingowe algorytmów Google skupiają się coraz mocniej wokół kwestii użytkowych strony i wartości merytorycznych tekstów. To niezaprzeczalny fakt. Mimo to, nadal istotne są także kwestie techniczne, w tym np. umiejscowienie poprawnie dobranych słów kluczowych. Elementem powiązanym z doborem i lokalizacją słów kluczowych jest keyword prominence. Co warto o tym wiedzieć?
Zdj 1. Czym jest keyword prominence i co warto o nim wiedzieć?
Źródło: https://pixabay.com/photos/content-marketing-digital-marketing-7307069/
Fraza kluczowa to bardzo istotny czynnik marketingowy, wpływający na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. W SEO może mieć kolosalne znaczenie pod względem tego, czy odbiorca znajdzie naszą stronę czy ją ominie. Istotne jest jednak nie tylko prawidłowe wskazanie frazy pod kątem treści. Liczy się też jej umiejscowienie na stronie internetowej.
Czym jest keyword prominence?
Keyword prominence to element, który w znaczący sposób wpływa na umiejscowienie frazy kluczowej na stronie internetowej. Można go zdefiniować jako wyróżnienie słowa kluczowego w strukturze witryny. Słowa z jednej strony powinny znaleźć się w miejscach, które analizują roboty indeksujące wyszukiwarki, a z drugiej, sami użytkownicy.
Wyróżnienie słowa kluczowego na stronie internetowej odnosi się zarówno do kwestii lokalizacji, jak i umiejscowienia fraz. Najczęściej dotyczy jednej, głównej frazy kluczowej, na której opiera się całe pozycjonowanie stron. Np. w przypadku prowadzenia sklepu internetowego z częściami motoryzacyjnymi, frazą główną może być „sprzedaż części motoryzacyjnych Warszawa”, a frazy poboczne to np. „sprzedaż elementów sprzęgła Warszawa”. Keyword prominence skupia się na tej pierwszej frazie.
Keyword prominence – najważniejsze zasady
Zasady keyword prominence są proste i przejrzyste. Analiza strony pod kątem tego czynnika stanowi jedną z pierwszych wartości, którą przeprowadza się w trakcie audytu SEO. Gdzie powinny znaleźć się słowa kluczowe? Przede wszystkim istotne jest, aby pojawiły się jak najwyżej na stronie internetowej, najlepiej już w pierwszym zdaniu.
Poza tym słowo kluczowe powinno pojawiać się także w wielu innych miejscach, które są istotne pod względem pozycjonowania. Jakie to części strony internetowej?
- Meta tagi, w tym meta title, meta description, meta opis.
- Nagłówki (szczególnie nagłówek otwierający czyli H1).
- Śródtytuły i istotne elementy treści na stronie internetowej.
- Opisy multimediów i grafik (w tym tzw. atrybuty ALT).
- Anchory linków internetowych, zarówno wewnętrznych, jak i zewnętrznych.
- Treść tekstów, w tym opisów kategorii, produktów, podstronach, na blogu etc.
Zdj 2. Keyword prominence powinien odnosić się do jednej frazy. Istotny jest porządek
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/word-cloud-cloud-tag-cloud-keywords-679917/
Co ważne, według zasad keyword prominence, słowa kluczowe powinny być wdrażane w taki sposób, aby nie zaburzały koncepcji treści witryny i jej walorów użytkowych. Istotne jest synonimizowanie frazy, układanie jej w naturalnym szyku zdania, a także dbanie o każdy detal pod kątem zawartości merytorycznej treści. Fraza kluczowa nie może np. zaburzać zawartości tekstu lub wprowadzać użytkownika w błąd.
Jakie znaczenie dla pozycjonowania ma keyword prominence?
O znaczeniu keyword promimence dla SEO mówił nie tak dawno John Mueller. Pracownik Google podczas spotkania z cyklu SEO Office Hours w 2021 roku potwierdził, że odpowiednia lokalizacja słowa kluczowego ma istotną wartość pod względem ustawienia strony w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego to tak ważne? Fraza zwraca uwagę na tematykę strony internetowej i jest drogowskazem dla algorytmu oraz dla użytkownika, jakich treści można spodziewać się na stronie www. Dodatkowo umożliwia szybsze wychwycenie frazy przez roboty indeksujące i przyspieszenie działań SEO.
Podsumowując, zasada keyword prominence obowiązuje w sieci niezmiennie od kilku lat, chociaż została zmodyfikowana. Zamiast dużej liczby nieodmienionych fraz kluczowych, stosuje się synonimizowane słowa, które pozwalają na zachowanie walorów użytkowych, a jednocześnie na szybkie ukierunkowanie wyszukiwarki i użytkownika pod względem tematyki frazy.