A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Linki naturalne

Czym są linki naturalne i jak powstają?

Profil linkowy strony to jeden z kluczowych czynników decydujących o jej pozycji w Google. Warto dążyć do tego, aby jak największą jego część stanowiły linki naturalne. Wyjaśniamy, czym są i dlaczego to właśnie one powinny być złotym standardem dla specjalistów SEO.

Linki naturalne — czym są?

Linki naturalne (natural links) to wszystkie odnośniki prowadzące do strony, które pojawiły się w sieci w sposób organiczny

Gdy osoby niezwiązane z Twoją firmą udostępniają linki do Twoich treści na social mediach — mamy do czynienia z linkiem organicznym. Podobnie, gdy ktoś w branżowym artykule lub w tekście na dużym portalu informacyjnym przytoczy coś z Twojej strony i podlinkuje ją jako źródło — powstanie natural link

Linki naturalnie pojawiają się „za darmo” — niezależnie od właściciela witryny, webmastera czy zatrudnionych specjalistów od SEO. Nie mogą być więc częścią treści sponsorowanych, pochodzić z systemu wymiany linków czy innej formy płatnej współpracy między stronami/firmami.

W skrócie: za linkami naturalnymi nie stoją celowe działania, a jedynie jakość znajdujących się pod nimi treści.

Natural links mają jeszcze jedną, dosyć istotną cechę. Mianowicie są — z reguły — wiarygodnie i płynnie wplecione w treść. Raczej nie ukrywa się ich pod słowami kluczowymi (po tym często można rozpoznać, że dany artykuł jest sponsorowany), a pod naturalnymi dla tekstu anchorami. Może być to proste „tutaj”, „wejdź”, nazwa firmy, do której strony prowadzi link czy tytuł cytowanego artykułu; nierzadko takie linki anchora… po prostu nie mają.

Dlaczego natural links mają w pozycjonowaniu tak dużą wartość?

Jak wspomnieliśmy w leadzie, jednym z kluczy do zdobycia wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania jest odpowiedni profil linkowy strony. Każdy odnośnik prowadzący do Twojej witryny stanowi dla robotów Google sygnał, że strona jest wiarygodna i dostarcza jakąś wartość użytkownikom sieci. Bo gdyby tak nie było, nie linkowaliby jej.

Ale odnośnik odnośnikowi nierówny. Algorytmy Google o wiele wyżej cenią sobie linki, które:

  • prowadzą ze stron, które same mają wysoki autorytet;
  • są w wiarygodny sposób osadzane w treściach — nie jest ich za dużo (co mogłoby wzbudzić podejrzenia o spam) i są naturalnie anchorowane (a nie jedynie pod słowami kluczowymi pod pozycjonowanie).

Przynajmniej od 2012 roku (czyli od aktualizacji Google Penguin) można bez zawahania mówić, że tak naprawdę liczy się jakość linków, a nie ich ilość. A linki naturalne idealnie spełniają te wymagania. Z jednej strony pojawiają się w kanałach dobrze ocenianych przez Google (portale informacyjne i branżowe, social media), z drugiej — wprowadzane są do treści w sposób nienachalny, w postaci brandowych i opisowych anchorów, „czystych” URL-i, a nawet — pod grafikami.

Im większy udział natural links w profilu linkowym strony, tym większy autorytet roboty Google będą mogły jej przypisać. A to jeden z najważniejszych czynników wpływających na pozycjonowanie!

Jak zdobywać linki naturalne?

Zdobyć naturalne linki zwrotne jest o wiele, wiele trudniej niż, na przykład, opublikować serię artykułów sponsorowanych na partnerskim portalu. Ale wartość jednego takiego linku będzie prawdopodobnie znacznie wyższa niż kilkunastu-kilkudziesięciu odnośników niższej jakości razem wziętych.

Klucz to skupienie się na tym, aby dostarczać treści atrakcyjne przede wszystkim dla czytelnika — a nie dla robota Google, szukającego w nich linków i słów kluczowych. Chodzi o to, aby internauci naprawdę chcieli udostępniać linki do Twojej strony. Warto więc się skupić na:

  • dostarczaniu unikalnych informacji — autorskich treści, których odbiorca nie znajdzie nigdzie indziej i które potem będą mogły być cytowane przez innych;
  • promowaniu swojej strony w mediach społecznościowych — trudno o lepszy sposób, by Twoje treści zdobywały zasięgi (a co za tym idzie, kolejne backlinki!);
  • budowaniu relacji z branżowymi autorytetami, dziennikarzami, influencerami — osobami, które mają już w sieci własną platformę i mogą ją wykorzystać do podzielenia się linkiem do Twojej strony. 
Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!