Marketing baz danych
Na skróty
Współczesny marketing — zwłaszcza w wydaniu digital — wyglądałby zupełnie inaczej, gdyby nie ogromne bazy danych na temat obecnych i potencjalnych klientów. Wyjaśniamy, czym jest database marketing.
Marketing baz danych — co to?
Marketing baz danych (czasem określany też jako marketing bazodanowy lub database marketing) to, w skrócie, wszystkie działania dotyczące gromadzenia i analizowania danych na temat obecnych lub potencjalnych klientów firmy.
W ramach database marketingu celem firmy jest zdobycie jak największej ilości danych — od podstawowych, takich jak wiek, płeć i miejsce zamieszkania, po bardziej złożone — na przykład preferencje zakupowe, zainteresowania czy status materialny. Zebrane dane można następnie wykorzystać do tego, aby:
- odpowiednio dobrać kanały marketingowe — i prowadzić działania promocyjne w miejscach, gdzie rzeczywiście przebywają nasi klienci;
- profilować kampanie reklamowe — dostosowywać przekaz do konkretnych, modelowych grup odbiorców;
- personalizować ofertę firmy — proponując klientowi produkty dopasowane do jego (zakładanych) potrzeb na podstawie dostępnych danych;
- rozwijać relację z już zdobytym, stałym klientem — poprzez personalizację komunikacji, na przykład mailowej.
Poniżej pokazujemy, jak to wygląda w praktyce.
Jak wykorzystać marketingowe bazy danych?
Chyba najbardziej klasyczną formą marketingu baz danych są tzw. listy mailingowe. Czyli po prostu bazy kontaktów, które firmy poszerzają za każdym razem, gdy kolejne osoby rejestrują się w sklepie internetowym, wypełniają formularze kontaktowe/sprzedażowe czy zapisują się do newslettera.
Mniej rozbudowane listy składają się jedynie z adresów mailowych (często także imienia odbiorcy); o wiele łatwiej taką listę jest stworzyć e-commerce’om, które mają przecież dostęp do większego zakresu informacji o swoich klientach (od adresu po zachowania zakupowe). Listy mailingowe są o tyle ważne, że bez nich prowadzenie e-mail marketingu jest de facto niemożliwe — to odbiorca musi wyrazić zgodę na otrzymywanie materiałów promocyjnych, inaczej — zostaną uznane za spam.
Skoro mówimy o e-commerce’ach — kierując się danymi demograficznymi, historią zakupów i aktywności na stronie sklepu sprzedawca może zaoferować klientowi o wiele bardziej spersonalizowane, atrakcyjne z jego perspektywy usługi. Na przykład — w wiadomościach mailowych przesyłać informacje o zniżkach na produkty, które rzeczywiście mogą go zainteresować. Albo zaproponować unikalny kod rabatowy lub udział w programie lojalnościowym sklepu. Fakty są takie, że duża część działań promocyjnych — szczególnie nakierowanych na już zdobytego klienta — sklepów internetowych jest dziś oparta właśnie na marketingu baz danych. Warto o tym wiedzieć!
Czy każda firma może zyskać na database marketingu?
Tak — ale w różnym stopniu.
O skuteczności marketingu baz danych w dużej mierze decyduje ilość i jakość danych. Logiczne więc, że największe korzyści z takiej strategii będą osiągać firmy z dużą liczbą klientów, które są w stanie dowiedzieć się o nich jak najwięcej.
Tak jak już wcześniej mówiliśmy — wiele firm w swoich bazach odnotowuje głównie adresy mailowe. Inne — wspomniane sklepy, ale również, między innymi, firmy z branży finansowej i ubezpieczeniowej, operatorzy telekomunikacyjni czy dostawcy usług medycznych — ze względu na sam charakter swoich usług są w stanie wygenerować o wiele głębsze zbiory danych, które pozwalają bardzo precyzyjnie profilować klientów.
Na zupełnie innym poziomie operują technologiczni giganci — jak Meta, Google czy Amazon. W ich rękach znajdują się ogromne, zmieniające się z każdą chwilą zbiory danych, których analiza przekracza możliwości tradycyjnych metod statystycznych — to tak zwane big data. Z ich pomocy tak naprawdę korzysta… każda firma — na przykład przy planowaniu kampanii w Google Ads lub na Facebooku.
Pamiętaj jednak, że nawet najprostsza baza danych w CRM-ie firmy może być źródłem wartościowych leadów — marketingu baz danych (podobnie jak np. SEO) nie można więc ignorować!