Marketing holistyczny
Spis treści
Spis treści
Marketing to szerokie działanie, zmierzające do zrealizowania celów strategicznych danego podmiotu. Opiera się na szeroko zakrojonej promocji marki osobistej, firmowej, produktu lub usługi, budowaniu jej świadomości wśród odbiorców i podtrzymywaniu pozytywnej opinii o danym podmiocie. Skupia się często na różnych aspektach, które mają budować ostateczny sukces. Elementy te spina marketing holistyczny. Co warto wiedzieć o tego rodzaju działaniach? Dlaczego stosowanie takiego podejścia do marketingu to skuteczne rozwiązanie?
Zdj 1. Marketing holistyczny zmierza do budowania pozytywnego wizerunku marki
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/informacja-zwrotna-klient-1977987/
Marketingowcy muszą cały czas szukać nowych rozwiązań, które pozwolą wyróżnić się na tle konkurencji. Istotne jest już nie tylko szukanie oryginalnych, głośnych nośników reklamy. W marketingu coraz częściej wraca się do sprawdzonych zasad oraz etyki działania. Na tym właśnie opiera się marketing holistyczny
Co to jest marketing holistyczny?
Marketingiem holistycznym możemy nazwać wszystkie składowe działań marketingowych, które składają się w jedną całość i działają w tzw. porozumieniu i harmonii ze sobą. Marketing holistyczny to działania, które są przede wszystkim zorientowane na klienta. Pozwalają w skuteczny sposób stworzyć plan pracy, dopasowującej się do potrzeb odbiorcy, szanując jego wartości z jednej strony, ale uwzględniając też parcie na sukces ze strony podmiotów zarządzających określoną marką.
W koncepcji tej cały biznes stanowi jedną całość, niezależnie czy mówimy o produkcji, dystrybucji, dziale kontaktu z klientem lub dziale reklamacji. Każdy z pracowników tych działów powinien doceniać odbiorców, z kolei klienci muszą szanować pracę kadry.
Rola i zastosowanie marketingu holistycznego
Łącznie marketing holistyczny opiera się na trzech głównych zasadach, przyświecających biznesowi.
- „Klient nasz Pan” – zasada, w której marka szanuje potrzeby klienta, uwzględnia jego wątpliwości, słucha jego uwag, ale też potrafi wskazać mu odpowiednią drogę wyboru, jeżeli to potrzebne. Co istotne, zasada ta nie oznacza, że klient rządzi każdym etapem produkcji czy realizacji. Powinien mieć on jednak na to istotny wpływ.
- Uwzględnianie bieżących trendów – zgodnie z zasadą marketingu holistycznego, w strategii powinny być uwzględniane aktualne trendy marketingowe i rozwiązania, które mogą pomóc w realizacji celu. Z tego względu każdy marketingowiec powinien się bez przerwy dokształcać i kontrolować, jak działa konkurencja lub podmioty w innych branżach.
- Wysoka wartość treści – marketing holistyczny mocno zwraca uwagę na kwestię wysokiej jakości contentu, który musi wnosić coś użytkownikom. Przekaz powinien być jasny, konkretny, treściwy i rzetelny, a przy tym powinien zachęcać do zakupu (lub wykonania innego kroku).
Rolą marketingu holistycznego jest wprowadzenie takich działań, które zmierzają do zmniejszenia dystansu między marką i klientem, ale też kolejnymi podmiotami pracującymi na sukces firmy. Każdy trybik realizujący strategię powinien na bieżąco się ze sobą komunikować. Wszystkie elementy działań powinny stanowić spójną całość.
Zastosowanie marketingu holistycznego jest niezwykle wszechstronne. Narzędzie sprawdza się w realizacji działań promocyjnych dużych marek, ale też firm z rodzinnymi tradycjami, które chcą podtrzymywać dobrą opinię wśród odbiorców produktów lub usług.
Zdj 2. Do budowania holistycznych relacji niezbędne jest ułatwienie kontaktu z klientem
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/praca-komunikacja-biznes-po%C5%82%C4%85czenie-8049516/
Najważniejsze korzyści wynikające z wykorzystania marketingu holistycznego
Przede wszystkim marketing holistyczny (niezależnie czy mówimy o działaniach outdoor, czy wdrażaniu SEO) buduje pozytywną opinię o marce i wzmacnia relacje z użytkownikiem. Ułatwia też utrzymanie najwyższego standardu świadczenia usług i umożliwia błyskawiczną korelację działań różnych podmiotów.
Spójne działanie marki tworzy jej tożsamość, poprawia rozpoznawalność danej marki, a także przekłada się ostatecznie na liczbę klientów – głównie tych stałych, gdzie relacja oparta jest na dużej więzi emocjonalnej. Warto pomyśleć o tego typu działaniach z punktu widzenia nowoczesnej strategii marketingowej.