A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Marketing lateralny

Marketing lateralny - co to jest? Przykłady

Okazuje się, że klasyczne formy prowadzenia działalności i promowania jej, nie zawsze będą skuteczne. Może się zdarzyć, że nasi klienci będą znużeni dotychczasową ofertą, a także nie zareagują na wdrożone działania marketingowe. Pomocą w tym momencie przyjdzie marketing lateralny. Czym jest tego rodzaju działanie? Jakie są przykłady marketingu lateralnego? Kiedy warto go stosować?

Marketing lateralny

Zdj 1. Oryginalna, dobrze wyeksponowana cecha produktu to ważna część promocji

Źródło: https://pixabay.com/photos/typing-computer-man-workspace-work-849806/

Nie zawsze tradycyjne, znane nam podejście do marketingu jest skuteczne. Rosnąca konkurencja i nacisk na wyniki sprawia, że w wielu przypadkach klienci nie reagują np. na standardowe działania outdoorowe. W takim przypadku warto rozważyć marketing lateralny. To nietypowe, oryginalne podejście do prowadzenia działalności. 

Co to jest marketing lateralny?

Marketing może mieć różne oblicza, ale laikom kojarzy się zwykle z szablonowym, podobnym podejściem do działań promocji danej marki czy produktów. Marketing lateralny jest zaprzeczeniem tego procesu myślowego. Zakłada on stworzenie produktu innowacyjnego, oryginalnego i zróżnicowanego, w stosunku do tego, co oferuje konkurencja. Produktem może być zarówno towar, jak i usługa.

Czym może wyróżniać się produkt oparty na marketingu lateralnym? Przede wszystkim nie na designie, cenie czy cechach wizualnych. Konkurencyjność powinna być wartością dodaną, która pozwala konsumentowi poczuć różnicę. Produkt (lub jego usprawnienie) musi być istotne dla użytkownika, zaspokoić jego potrzebę i naprawdę różnić od konkurencji – w sposób niepowtarzalny.

Na bazie tego produktu prowadzone są później działania marketingowe. Mają pokazać, że marketing lateralny odróżnia firmę od pozostałych marek. Podkreśla innowacyjność przedsiębiorstwa, jego poczucie trendów i potrzeb użytkownika. Stanowi istotny oręż w walce o świadomego klienta.

Kiedy warto sięgnąć po marketing lateralny?

Zaznaczmy przede wszystkim, że współcześnie odbiorca zalewany jest wręcz informacjami na temat takich samych produktów i usług. Komunikaty niekiedy w ogóle się od siebie nie różnią, co może znużyć odbiorcę. Jeżeli otrzyma on po raz kolejny tę samą treść, uwidaczniającą te same zalety tego samego produktu, na pewno nie zdecyduje się na wybór naszej oferty.

Tu konieczna jest strategiczna zmiana do działań marketingowych, sprzedaży i wdrażania nowoczesnych form produktu. Myślenie lateralne pozwala wyróżnić się na rynku, ułatwiając użytkownikowi dostrzeżenie realnych korzyści wynikających z zakupu właśnie naszego produktu lub usługi. Żeby podejście to w ogóle się udało, należy zrealizować w prawidłowy sposób badania potrzeb klientów i w krytyczny sposób podejść do dotychczasowej oferty.

Podejście do procesu marketingu lateralnego zaczyna się od wyboru określonego produktu (pasującego do potrzeb klientów), przedmiotu uwagi przy danym produkcie, znalezieniu luki w jego działaniu i wypełnianiu luk. Następnie koniecznie trzeba opracować strategię promocji tego usprawnienia. Przykładem może być np. urządzenie elektroniczne, które wyróżnia się większą baterią od konkurencji.

Marketing lateralny

Zdj 2. Promuj oryginalność produktów na oryginalny sposób

Źródło: https://pixabay.com/illustrations/social-media-interaction-woman-1233873/

Marketing lateralny – przykłady

Jakie mogą być przykłady marketingu lateralnego? Na rynku tego typu działań jest wiele. Producenci starają się jak najbardziej wyróżnić swoje towary lub usługi. Spójrzmy np. na gratisy, które znajdziemy w paczkach z chrupkami, dodatkowe wyposażenie zegarków, nowoczesne funkcje telefonów komórkowych.

Produkt może wyróżniać się też dodatkowym wsparciem w postaci obsługi przez aplikację elektroniczną, zaawansowaną funkcjonalnością i możliwościami poprawiającymi komfort użytkowania (m.in. kwestia etui na telefon, które są kompatybilne z ładowaniem indukcyjnym). Marketing lateralny może dotyczyć również usług. To np. dostarczanie przesyłek w niedzielę przez kurierów, zakres niestandardowych godzin działania przedsiębiorstwa (np. usługi nocne) oraz nowoczesny, innowacyjny na rynku system płatności.

Tego typu działania z pewnością pozwolą w skuteczny sposób dotrzeć do klientów, pokazując markę jako nowoczesną i wychodzącą naprzeciw oczekiwaniu klienta. To na pewno poprawi sprzedaż w zakresie krótko i długofalowym.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!