A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Marki uwiarygodniające (endorsery)

Marki uwiarygodniające (endorsery) – czym są?

Istnieje wiele sposobów na wyróżnienie swoich produktów oraz usług. Jednym z nich są endorsery. Powiązanie ugruntowanej w branży marki z mniejszą i mało znaną może zrewolucjonizować sposób postrzegania tej drugiej. Sprawdź, na czym polega takie podejście do marketingu i jakie są jego przykłady. Przekonaj się też, jakie korzyści dają endorsery.

Czym są marki uwiarygodniające (endorsery)?

Marka uwiarygodniająca to taka, która ma na tyle dużą reputację, że marka wspierana (endorsed brand) może ją wykorzystać. Tym samym zbudować własną rozpoznawalność oraz wiarygodność. 

Endorsery — marki uwiarygodniające — są dla konsumentów gwarantem jakości, zaufania oraz doświadczenia. Jednym z najważniejszych aspektów współpracy marki uwiarygodniającej oraz marki uwiarygadnianej jest synergia wizerunkowa.

Przykłady marek uwiarygodniających

Do znanych przykładów marek wspieranych oraz uwiarygodniających należą między innymi:

Xperia — Sony,

Pixel — Google,

Courtyard — Mariott,

Purina — Nestle.

Marki uwiarygodniające (endorsery)

Zdj. 1. Telefony marki Sony Xperia

Źródło: https://scentre.pl/lista/sony/smartfony-xperia.html

Xperia jest linią smartfonów oraz akcesoriów od Sony. Pomimo że Xperia to odrębna marka, jest ona ściśle powiązana z większą i znaną z innowacyjności firmą Sony. Pixel natomiast to linia smartfonów od Google, która korzysta z rozpoznawalności giganta. Jednocześnie wyróżnia się jako innowacyjny produkt w branży technologii mobilnych. 

Courtyard z kolei to amerykańska sieć hotelowa, która należy do grupy Mariott International. Armani Exchange jest przystępniejszą cenowo linią odzieżową od Giorgio Armani — to jedna z najbardziej prestiżowych marek w świecie mody. 

Rodzaje endorserów 

Endorsery podzielić można ze względu na rodzaj podmiotu uwiarygodniającego. Oprócz firm endorserami mogą być także:

  • celebryci,
  • eksperci,
  • organizacje.

Celebryci często wykorzystują swoją popularność, aby ich imieniem i nazwiskiem sygnowane były pewne produkty. Dotyczy to na przykład perfum.

Marki uwiarygodniające (endorsery)

Zdj. 2. Perfumy David Beckham Classic Blue

Źródło: https://www.notino.pl/david-beckham/classic-blue-woda-toaletowa-dla-mczyzn/p-16169672/?gad_source=1&gclid=CjwKCAiA0rW6BhAcEiwAQH28IijAQ5y6Vz2LKavjXjgGecSS-lKmFU9kHQE2znLr8f-GG-A2y-zNkhoCXg8QAvD_BwE

Eksperci to specjaliści lub naukowcy, którzy zajmują się daną dziedziną. Ich autorytet oraz ekspertyza przekładają się na wiarygodność produktów lub usługi. Organizacje są natomiast autorytetami instytucjonalnymi. To między innymi uniwersytety oraz instytucje naukowe. Swoim autorytetem wzmacniają one wiarygodność produktów lub usług. 

W jakiej kolejności wdrożyć endorsed brand?

Wdrożenie powinno rozpocząć się od przeprowadzenia szczegółowych badań rynku oraz potrzeb konsumentów. Następnie trzeba zidentyfikować luki w ofercie głównej marki i określić, jakie segmenty można obsłużyć nową marką wspieraną. Istotne jest też określenie celów strategicznych, takich jak na przykład: wzrost sprzedaży, wzmocnienie wizerunku głównej marki. 

Następnie trzeba opracować markę wspieraną, stworzyć strategię komunikacyjną, opracować strukturę zarządzania marką oraz wprowadzić ją na rynek. Ostatnim krokiem jest monitorowanie rezultatów, jakie udaje się osiągnąć oraz optymalizacja działań marketingowych. 

Korzyści z wykorzystania endorserów

Wykorzystanie marek uwiarygodniających przynosi wiele korzyści. Chodzi przede wszystkim o budowę wizerunku, rozpoznawalności oraz wartości marki. Jednocześnie o zwiększenie zaufania i lojalności klientów. Endorser może przyciągnąć nowych odbiorców produktów i usług. Zwłaszcza jeśli jest on rozpoznawalny i lubiany przez grupę docelową. 

Potencjalne ryzyko związane z marką uwiarygodniającą

Kryzys wizerunkowy endorsera może odbić się na wizerunku wspieranej marki. Na negatywny odbiór tego podmiotu marka wspierana nie ma wpływu. Bez względu natomiast na jakość oferowanych przez nią produktów lub usług może znacząco obniżyć swoje wyniki sprzedażowe. To właśnie z tego powodu znane w internecie postacie po kryzysach wizerunkowych tracą współprace z firmami. Przykładem są niektórzy polscy youtuberzy i wychodzące na jaw fakty, które wręcz zakończyły im kariery. 

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat innych sposobów promowania marki — na przykład poprzez SEO — przeczytaj pozostałe wpisy.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!