Co to jest metawyszukiwarka (metasearch engine)?
Na skróty
Internet to prawie nieograniczone źródło wiedzy i możliwości. Informacje, które się tam pojawiają zebrane są na wielu różnych witrynach internetowych. Niekiedy ciężko porównać np. dane dotyczące ceny noclegu czy jakości restauracji w danym mieście czy regionie. W działaniu pomocna może być metawyszukiwarka. Co to jest metasearch engine i w jaki sposób jej używać?
Zdj 1. SearX to przykład skutecznej metawyszukiwarki
Źródło: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/35/Screenshot-2017-8-31_searx_me.png
Wygoda użytkowania jest niezwykle istotnym elementem prowadzenia skutecznych działań w sieci. W teorii wystarczy do tego przeglądarka internetowa i podstawowa wyszukiwarka. Niestety, strony internetowe generują tak wielką ilość informacji, że ciężko je przewertować bez dodatkowych, pomocniczych narzędzi. To do nich należą metawyszukiwarki.
Co to jest metawyszukiwarka?
Na rynku głównie dominuje wyszukiwarka Google, natomiast interesujące treści można znaleźć też w Bing-u czy Yahoo. Ciężko jest regularnie przeszukiwać zasoby wszystkich tych narzędzi. Dobrze, jeżeli dostępny będzie program, który ułatwi kontrolę każdego z nich. To właśnie metawyszukiwarka znana jako metasearch engine.
Metasearch engine to wszechstronne narzędzie, które zbiera wyniki wyszukiwania z wielu wyszukiwarek, dając dostęp do kompleksowego i zróżnicowanego zestawu wyników w jednym miejscu. Umożliwia nie tylko przeszukiwanie wielu wyszukiwarek naraz, ale też agregowanie ich w jedną listę.
Jak działa metasearch engine?
To wyszukiwarka, która posiada własne algorytmy i analizy baz danych. Zapewnia w ten sposób wyniki wyszukiwania, które jeszcze lepiej dopasowane są do potrzeb użytkownika, pozwala na analizę różnych źródeł (także naukowych) i przedstawia szczegółowe wyniki.
Jak odbywa się cały proces? Metawyszukiwarka przesyła zapytania do najpopularniejszych wyszukiwarek na świecie (np. Google, Bing, Yahoo), ale też do wyspecjalizowanych narzędzi (np. wewnętrznych, uczelnianych) specjalizujących się w wyszukiwaniu określonego rodzaju treści. Następnie wyszukiwarka pokazuje własne wyniki, opierając się na wewnętrznych algorytmach. Eliminuje np. duplikaty, a całość prezentuje w jednolitej formie.
Co ważne, metasearch opiera się na własnych zasadach dotyczących SEO. Pozycjonowanie na rzecz multiwyszukiwarek należy wykonywać osobno.
Zdj 2. Schemat działania metawyszukiwarki
Źródło: https://www.seobility.net/en/wiki/images/3/39/Meta-Search-Engine.png
Metasearch engine – przykłady
Metawyszukiwarki nie są na razie bardzo popularne, ale kilka przykładów już dziś zdobywa zwolenników w sieci. Do najlepszych wyszukiwarek typu meta zaliczymy m.in. Dogpille, Yippy, Ixquick, Qrobe czy Zeekly. Niektórzy zaliczają do tego grona również ChatGPT, który jednak nie jest klasyczną wyszukiwarką, a narzędziem opartym na sztucznej inteligencji, zaciągającym jednak informacje z najpopularniejszych źródeł informacji.
Co ciekawe, metawyszukiwarka może skupiać się na określonej tematyce. Narzędzia te mogą np. ściągać dane ze stron powiązanych z turystyką, noclegami, gastronomią itd. Działają trochę jak porównywarka ofert. Wśród najpopularniejszych tego typu wyszukiwarek wymienimy np. Kayak, TripAdvisor, Trivago itd.
Jakie zalety ma korzystanie z metawyszukiwarek?
Korzyści z używania metawyszukiwarek są widoczne praktycznie dla każdego odbiorcy. To darmowe narzędzia, ułatwiające zebranie informacji, których naprawdę potrzebujemy. Jakie są najważniejsze zalety związane z użytkowaniem metasearch engine?
- Oszczędność czasu i wysiłku – dzięki jednoczesnemu przeszukiwaniu wielu źródeł, nie musimy samodzielnie sprawdzać jakie wyniki pojawiają się w Google i pozostałych wyszukiwarkach.
- Wszechstronna analiza treści – wszechstronność jest istotna, jeżeli poszukujemy informacji o danych niszowych i różnorodnych. Zwiększa to koncepcję i zakres analityczny np. do badań naukowych.
- Odkrywanie nowych źródeł – używanie metawyszukiwarek umożliwia znalezienie nowych źródeł, które nie byłyby dostępne z poziomu zwykłej wyszukiwarki internetowej, z której korzystamy.
Warto sprawdzić możliwości wyszukiwarek meta, aby zweryfikować ich zastosowanie np. w nauce, pracy czy rozrywce. Z drugiej strony warto pomyśleć o dostosowaniu swojej strony internetowej do potrzeb tego typu narzędzi. Wraz z popularnością kolejnych rozwiązań technologicznych, funkcjonalność metawyszukiwarek na pewno będzie rosła.