Passage indexing – czym jest i jak się ma do SEO?
Na skróty
Passage indexing to stosunkowo nowa technologia wprowadzona przez Google, która zmienia sposób, w jaki wyszukiwarki oceniają i indeksują treści na stronach internetowych. Rozwiązanie to wpływa na sposób, w jaki tworzymy i optymalizujemy content. W tym artykule wyjaśnimy, czym dokładnie jest passage indexing Google, jak działa i jakie ma znaczenie pod kątem strategii pozycjonowania.
Źródło: https://img.freepik.com/free-vector/set-isolated-wooden-signboards-with-wooden-plates-set-posts-with-directions-engraving-text-illustration_1284-64774.jpg?t=st=1722850559~exp=1722854159~hmac=80d22f5a2a787bb6836144ef762ba8286e89638192178c35c16805c6ea3a52b3&w=996
Co to jest passage indexing?
Passage indexing to metoda, którą Google wprowadziło w celu poprawy wyników wyszukiwania. Zamiast oceniać tylko całą stronę, Google jest w stanie teraz analizować i oceniać konkretne fragmenty (passages) tekstu.
Zdj 1. Porównanie implementacji passage indexing oraz braku tego rozwiązania.
Źródło: www.linkedin.com/pulse/understanding-passage-indexing-how-google-uses-precise-rafa%C5%82-borowiec-xpoyf/
Dzięki passage indexing nawet długi artykuł zawierający wiele różnych tematów może zostać lepiej zrozumiany przez algorytmy wyszukiwarki.
Nowa technologia pozwala na:
- identyfikowanie istotnych fragmentów tekstu, które odpowiadają na konkretne zapytania użytkowników – nawet jeśli nie są one bezpośrednio powiązane z głównym tematem strony;
- zwiększenie widoczności stron, które wcześniej mogły być pomijane z powodu zbyt ogólnej tematyki;
- poprawienie wyników wyszukiwania dzięki bardziej precyzyjnemu dopasowaniu treści do intencji użytkownika.
Jak passage indexing wpływa na SEO?
Jeśli chodzi o SEO – Passage indexing Google nieco zmienia zasady gry. Wcześniej, aby zwiększyć szanse na wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, treści musiały być zorganizowane wokół konkretnych fraz, często kosztem naturalnego przepływu informacji.
Teraz, dzięki passage indexing, wyszukiwarka lepiej rozumie kontekst, wyciągając istotne informacje z dowolnego miejsca w treści.
Oznacza to, że:
- strony o złożonej strukturze i długim contencie mają większe szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania, jeśli zawierają odpowiedzi na różnorodne pytania użytkowników;
- wysoka jakość treści staje się jeszcze bardziej istotna – Google kładzie nacisk na użyteczność i wartość informacyjną, a nie tylko na optymalizację techniczną;
- featured snippet i inne wyniki z zerowej pozycji mogą częściej zawierać fragmenty contentu z różnych części strony (zwiększa to szanse na pozyskanie ruchu z długiego ogona wyszukiwania).
Zdj 2. Przykład działania featured snippet w Google.
Źródło: developers.google.com/search/docs/appearance/featured-snippets?hl=pl
Jak przygotować stronę do passage indexing? 5 kroków!
Aby w pełni wykorzystać możliwości, jakie niesie ze sobą passage indexing, warto zwrócić uwagę na kilka kluczowych aspektów związanych z tworzeniem contentu:
KROK 1: Przygotowuj zrozumiałe i spójne treści
Każdy fragment tekstu powinien być na tyle samodzielny, aby funkcjonował jako odpowiedź na konkretne pytanie użytkownika. Struktura tekstu musi być w tym przypadku logiczna, a podział na akapity – przemyślany.
Zdj 3. Przykład przemyślanej struktury treści.
Źródło: www.sii.pl/blog/przetwarzanie-danych-w-czasie-rzeczywistym-z-uzyciem-google-cloud-storage-i-pubsub/
KROK 2: Optymalizacja pod kątem zapytań użytkowników
Zamiast skupiać się tylko na pojedynczych frazach kluczowych, zwróć uwagę na różne pytania i tematy, które mogą pojawić się w danym obszarze. Co więcej, analiza intencji użytkowników pomoże tworzyć treści lepiej odpowiadające na konkretne potrzeby (chodzi tutaj głównie o tzw. dopasowanie kontekstowe).
KROK 3: Używaj nagłówków i struktury treści
Dobrze zorganizowana strona ułatwia Google zrozumienie i indeksowanie treści. Nagłówki powinny jasno wskazywać na to, o czym jest dany fragment tekstu (istnieje wówczas większa szansa, że konkretne fragmenty zostaną wyróżnione w organicznych wynikach wyszukiwania).
KROK 4: Zwracaj uwagę na długie formy treści
Za sprawą passage indexing długie artykuły, zawierające wiele różnych zagadnień, mają większe szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania. Ważne jest jednak, aby każdy fragment tekstu miał wartość informacyjną i był odpowiednio zorganizowany.
Zdj 4. Długa forma contentu blogowego przydatna do stworzenia klastrów tematycznych w przyszłości.
Źródło: go.decathlon.pl/blog/rozgrzewka-przed-bieganiem
KROK 5: Rozpocznij współpracę z agencją SEO
Jeśli zależy Ci na maksymalizacji efektów, warto rozważyć współpracę z profesjonalistami. Nasza agencja SEO pomoże dostosować strategię Twojego biznesu do najnowszych wytycznych Google, w tym do wymagań związanych z passage indexing.