A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Piramida linków

Czym jest piramida linków?

Najlepsze wyniki, jeśli chodzi o współczynnik klikalności (ang. Click Through Rate) notują strony internetowe, które znajdują się najwyżej w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Jednym z silnych czynników rankingowych jest natomiast odpowiednio wdrożona strategia backlinkingu. W jej kontekście nie można pominąć aktualnego znaczenia oraz historii piramidy linków. Przeczytaj więcej na ten temat!

Czym jest piramida linków?

Piramida linków to strategia budowania linkowania zewnętrznego, która polega na umieszczeniu odnośników na różnych poziomach. Link building tier 1, czyli linki pierwszego poziomu prowadzą do pozycjonowanej strony internetowej. Witryny, które odwołują się do tych bezpośrednich linków, określa się jako link building tier 2. Natomiast witryny z poziomu trzeciego (tier 3) linkują do stron z poziomu drugiego.

Piramida linków

Zdj. 1. Przedstawienie piramidy linków wraz z poszczególnymi poziomami

Źródło: https://dinorank.com/en-us/blog-seo/tiered-link-building-seo/

Linki z poziomu pierwszego (tier 1 SEO) są najważniejsze i bezpośrednio wpływają na pozycję strony internetowej. Optymalnie jest, gdy są to odnośniki umieszczone na uznanych portalach tematycznie powiązanych z branżą — z wysokim autorytetem domeny

Poziom drugi (tier 2 SEO) to linki średniej i wysokiej jakości, które prowadzą do linków z poziomu pierwszego. Na tym etapie specjaliści SEO posługują się między innymi mediami społecznościowymi. Warto wybrać też domeny ze średnim DA (ang. Domain Authority). Linki z poziomu trzeciego mają natomiast nieco niższą jakość niż te z drugiego. Z każdym kolejnym poziomem rośnie także liczba odnośników — na kształt piramidy. Trzeba jednak pamiętać, że nawet słabsze linki u samej podstawy nie oznaczają linków spamerskich. 

Link building tier kiedyś i dziś

Konstruując piramidę linków, trzeba zwrócić uwagę choćby na to, że Google wprowadziło w marcu 2024 roku aktualizację algorytmu, której celem jest wyeliminowanie stron spamerskich — przeznaczonych do wykorzystania linków zwrotnych niskiego poziomu. Tanie i spamerskie odnośniki są już nieopłacalne. Podobnie jak działania realizowane przez osoby, które nie mają wiedzy na temat tego, jak rozmieścić poszczególne linki zwrotne.

Piramida linków

Zdj. 2. informacja o zmianach dotyczących ograniczenia widoczności witryn spamerskich

Źródło: https://dinorank.com/en-us/blog-seo/tiered-link-building-seo/

Piramidy linków konstruowane jeszcze kilka lub kilkanaście lat temu znacząco różniły się od tych, które przynoszą pożądane rezultaty dzisiaj. Mało profesjonalne działania, choć raczej nie zaszkodzą Twojej witrynie, na pewno nie dadzą też dobrego efektu. W związku z tym są to pieniądze wyrzucone w błoto. Stare piramidy linków były najczęściej seriami automatycznie tworzonych odnośników. Aktualnie algorytm wyszukiwarki Google z łatwością odkrywa takie działania i nie są to praktyki, które rekomendujemy.

Istotna jest także rola wprowadzenia algorytmu Pingwin, który analizuje linki przychodzące do domeny. Jego działanie polega na obniżaniu pozycji stron, które stosują metody „black hat SEO”, czyli między innymi korzystanie z tzw. farm linków. Od czasu, gdy pojawiła się aktualizacja algorytmu Penguin (miała ona miejsce po raz pierwszy w 2012 roku) Google kontynuował ulepszenia i dziś jeszcze skuteczniej walczy ze spamerską treścią. 

Jakie zalety i wady ma piramida linków?

Odpowiednio przygotowana piramida linków często okazuje się bezpieczniejszą praktyką od tradycyjnej struktury linkowania. W przypadku bowiem, gdy któryś z odnośników łamie standardy Google, a znajduje się nisko w piramidzie, pozycjonowana witryna nie traci długo wypracowywanych pozycji. Kolejnym atutem piramidy jest możliwość skorzystania także ze słabych linków (ale nie spamerskich), które zwiększają moc tych z wyższego poziomu. 

Jaka jest natomiast wada piramidy? Tworzenie jej jest pracochłonnym procesem i warto mieć to na uwadze przy obieraniu strategii linkowania zewnętrznego. Nieprawidłowo wprowadzona piramida linków na pewno nie pomoże witrynie, co oznacza stratę zarówno czasu, jak i pieniędzy. Z tego powodu warto powierzyć usługę wyłącznie tym specjalistom, którzy wiedzą, w jaki sposób skutecznie wykonać link building SEO. Decydując się natomiast na takie działania samodzielnie, absolutnie nie można opierać się na materiałach sprzed kilku lub kilkunastu lat, gdyż sposób działania algorytmów Google znacząco ewoluował. 

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!