A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Prawo Fittsa

Czym jest prawo Fittsa i jak wykorzystać je przy projektowaniu interfejsu?

Prawo Fittsa, wprowadzone w 1954 roku przez psychologa Paula Fittsa, odgrywa kluczową rolę w interakcji człowieka z komputerem. Opisuje zależność między ruchem kursora lub gestem dotykowym a dostępnością elementów interfejsu. Chcesz zgłębić ten temat i dowiedzieć się, jak zastosować tę zasadę w praktyce? Zatem zapraszamy do dalszej lektury.

Prawo Fittsa

Źródło: https://unsplash.com/photos/silver-laptop-computer-with-assorted-logo-screengrab-ubIWo074QlU

Prawo Fittsa – definicja

Psycholog Paul Fitts badał ludzki układ ruchowy w latach 60. XX wieku, kiedy odkrył, że czas potrzebny na dotarcie do celu zależy bezpośrednio od odległości do niego, a odwrotnie proporcjonalnie do jego rozmiaru. Na tej podstawie powstało prawo Fittsa które mówi, że szybkie ruchy i małe cele skutkują ogromnymi wskaźnikami błędów. Dzieje się tak z powodu kompromisu między prędkością a dokładnością.

Dlaczego warto uwzględnić prawo Fittsa w projektach?

Skuteczna witryna internetowa firmy może być potężnym narzędziem marketingowym, które pomoże przyciągnąć i przekonać klientów. Często chodzi to o to legendarne pierwsze wrażenie, które wpływa na to, co potencjalni klienci będą myśleć o Twojej firmie. Dlatego zrozumienie projektowania stron internetowych i tego, jak stworzyć dobrą witrynę, ma kluczowe znaczenie.

Wraz ze wzrostem konkurencji w różnych branżach i pojawieniem się większej świadomości wśród firm, które dzisiaj priorytetowo traktują projektowanie interfejsu użytkownika (UI) i doświadczenia użytkownika (UX) – również powinieneś na to zwrócić uwagę, aby uzyskać przewagę konkurencyjną. 

Co zyskasz firmy poprzez tworzenie przyjaznych dla użytkownika interfejsów?

  • przyciągasz i zatrzymujesz klientów, 
  • zwiększasz lojalność,
  • poprawiasz ogólne wrażenia.

Prawo Fittsa jest jedną z podstawowych zasad projektowania interfejsu wizualnego. Zrozumienie, jak działa prawo Fittsa, może pomóc projektantom i właścicielom firm tworzyć płynne doświadczenia cyfrowe, które odpowiadają potrzebom i preferencjom ich klientów. 

Użyteczność prawa Fittsa w projektowaniu interfejsu użytkownika

Teraz, gdy prawo Fittsa ux jest dla Ciebie lepiej zrozumiałe – czas wyciągnąć wnioski, które podobnie jak cała psychologia w UX pomogą Ci w codziennej pracy przy projektach. Przede wszystkim warto zapamiętać, że na rozmiar i odległość między zasobami od pozycji użytkownika będą miały wpływ na doświadczenie (user experience) podczas obsługi strony. Niektóre z głównych implikacji dla projektowania interfejsu użytkownika i doświadczenia użytkownika można rozważyć, korzystając właśnie z prawa Fittsa. 

Prawo Fittsa – psychologia projektowania

Prawo Fittsa to przede wszystkim odwoływanie się do psychologii i tego, jak poruszamy się po stronie internetowej. Ważne jest, aby zapamiętać istotne zależności:

  • Prawo Fittsa a element interaktywny – podczas projektowania elementów interaktywnych, które będą używane przez użytkownika, należy odróżnić je od elementów nieużywanych. Można to zrobić, różnicując rozmiar lub kolor. Stanowi to spore ułatwienie w obsłudze interfejsu.
  • Prawo Fittsa a odległość między elementami – im bliżej siebie znajdują się zasoby lub elementy w projekcie, tym szybciej porusza się ich użytkownik. Może to również pełnić także inną funkcję – ograniczając użytkownika, aby nie wyszedł poza to, co zamierzył projektant. Doskonałym przykładem są formularze, które mają własny przepływ i są skoncentrowane na modułach, które zostały w tym celu zaprojektowane.

Prawo Fittsa – podsumowanie i najważniejsze zasady do zapamiętania

Prawo Fittsa próbuje skrócić czas przejścia od punktu do punktu. Doskonałym przykładem jest tzw. „Wezwanie do działania” tj. CTA i wyeksponowanie tego przycisku na stronach www (dowiedz się czym jest CTA). Oprócz uproszczenia prawa Fittsa, może ono również ograniczać lub utrudniać użytkownikom wykonywanie czynności, tak aby te działania pokrywały się z intencją projektanta. 

Prawo Fittsa znajduje zastosowanie nie tylko w projektowaniu interfejsów, ale także w tworzeniu efektywnych kampanii reklamowych. W kontekście “prawo Fittsa reklama” można je wykorzystać do optymalizacji układu wizualnego reklam, tak aby kluczowe elementy, takie jak przyciski CTA, były łatwiejsze do zauważenia i kliknięcia. Dzięki temu reklama staje się bardziej intuicyjna dla użytkowników, zwiększając szanse na osiągnięcie zamierzonych efektów.

Im większy rozmiar obiektu, tym bardziej skróci się działanie, a im bliżej obiektów do wybrania, tym szybciej działanie zostanie podjęte przez użytkownika. Z drugiej strony, im dalej i mniejsze obiekty są używane w projekcie, tym wolniej użytkownik będzie przechodził do nich lub wykonywał pożądane działanie.

Autor wpisu: Damian Grądzki

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!