A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Projektowanie interakcji (IxD)

Projektowanie interakcji (IxD) – czym jest?

Projektowanie interakcji jest istotną częścią tworzenia interfejsów użytkownika. W trakcie tego procesu trzeba skupić się na tworzeniu zrozumiałych oraz efektywnych i przyjemnych do użytkowania produktów cyfrowych. Jak to zrobić? Na czym dokładnie polega projektowanie interakcji IxD?

Jak wygląda projektowanie interakcji?

Projektowanie interakcji jest procesem, który wymaga głębokiego zrozumienia użytkowników. A także ich potrzeb oraz kontekstu. Konieczne jest wykorzystanie wiedzy z zakresu komunikacji oraz projektowania. Trzeba kontrolować, definiować i przewidywać wzajemne oddziaływania, które zachodzą między użytkownikiem a interfejsem produktu cyfrowego. 

W procesie tym konieczne jest:

  • badanie użytkowników (odpowiedzenie na pytanie, jakie mają potrzeby),
  • definiowanie wymagań,
  • tworzenie prototypów,
  • testowanie interakcji,
  • iteracja (modyfikowanie i ulepszanie projektu),
  • implementacja ostatecznego projektu interfejsu.

Na jakie natomiast pytania trzeba sobie odpowiedzieć przy projektowaniu interakcji? 

Projektowanie interakcji (IxD)

Zdj. 1. Projektowanie IxD w pigułce

Źródło: https://think360studio.com/blog/interaction-design-ixd

Na jakie pytania trzeba sobie odpowiedzieć przy projektowaniu interakcji?

Podczas projektowania interakcji użytkownika warto zadać sobie konkretne pytania diagnostyczne: 

  • Czy system zapewnia czytelne i natychmiastowe informacje zwrotne?
  • Jak szybko interfejs reaguje na działania użytkownika?
  • Czy przyciski i elementy interaktywne mają odpowiedni rozmiar i są łatwe do kliknięcia?
  • Jakie możliwości interakcji oferuje system i czy są one intuicyjne?
  • Czy komunikaty o błędach są zrozumiałe i zawierają instrukcję naprawy?
  • Czy kolorystyka wspiera nawigację i pełni funkcję informacyjną?
  • Czy zastosowano znane wzorce projektowe i zgodne z oczekiwaniami użytkownika rozwiązania?
  • Czy menu oraz kluczowe opcje umieszczono w łatwo dostępnych obszarach, np. rogach ekranu?
  • Czy treści zostały odpowiednio pogrupowane i logicznie uporządkowane?
  • Czy system informuje o skutkach wykonanych działań?
  • Czy wprowadzono zabezpieczenia, które ograniczają ryzyko popełnienia błędów?

Odpowiedzi pomagają tworzyć interfejsy funkcjonalne, zrozumiałe i odporne na błędy. Dobre agencje SEO, realizując usługi dla swoich klientów, zadają muszą zadać sobie te pytania. 

IxD — Interaction Design i 5 wymiarów

Przy projektowaniu IxD szczególną uwagę skupić trzeba na 5 kluczowych wymiarach. 

Wymiar słów

Język odgrywa ważną rolę w interakcji z interfejsami – to on odpowiada za zrozumiałość komunikatów. Trafny dobór słów decyduje więc, czy użytkownik szybko odnajdzie się w aplikacji, czy napotka barierę. Komunikaty powinny być jednoznaczne, funkcjonalne i dopasowane do kontekstu.

Reprezentacje wizualne

Język wizualny – obejmujący zdjęcia, ilustracje, ikony, typografię i kolory – pełni funkcję uzupełniającą wobec komunikatu werbalnego. Dzięki skrótowości i sile oddziaływania emocjonalnego wzmacnia przekaz i ułatwia jego odbiór.

Obiekty fizyczne, przestrzeń

Myszki, rysiki, touchpady czy ekrany dotykowe – umożliwiają techniczną interakcję z interfejsem. Jednak User Experience kształtuje również kontekst działania. Warunki otoczenia, intencje użytkownika czy ograniczenia środowiskowe mają wpływ na to, jak odbierana jest interakcja z systemem.

Czwarty wymiar — czas

Interakcja to proces rozciągnięty w czasie – dynamiczny, zmienny, zależny od kontekstu. W tym wymiarze istotne jest doświadczenie różnego typu treści (np. audio, video). Istotne są też przejścia, tempo reakcji systemu, rytm komunikatów oraz płynność nawigacji. 

Działania

Cyfrowe produkty i aplikacje projektuje się z myślą o elastyczności. Użytkownik powinien mieć możliwość osiągnięcia celu na różne sposoby. Interakcja w obszarze działania skupia się na tym, jak kierować decyzjami użytkownika w trakcie realizacji zadań. Ważne jest tutaj tworzenie przejrzystych mechanizmów reakcji systemu, które wspierają działanie, upraszczają wybory i eliminują zbędne kroki.

Projektowanie interakcji (IxD)

Zdj. 2. 5 kluczowych elementów IxD

Źródło: https://blog.logrocket.com/ux-design/interaction-design/

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!