A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Rytuały marki

Rytuały marki – czym są i jak je wykorzystywać w marketingu?

Markom, które włączają rytuał do swoich produktów, często udaje się nawiązać bliższą więź z konsumentem. W tym artykule dowiesz się, czym jest rytuał marki, a także, w jaki sposób można go wykorzystać w marketingu internetowym. W wielu przypadkach to dobra droga do budowy głębokiej relacji z klientami. 

Czym w ogóle jest rytuał?

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego rytuał (z łaciny ritualis od ritus „obrządek; zwyczaj”) jest formą symbolicznej czynności. Takiej, która jest wykonywana w celu osiągnięcia pożądanego skutku. Rytuały mogą być zarówno proste, jak i złożone oraz powszechne i indywidualne. Encyklopedia PWN definiuje natomiast rytuał jako „zespół czynności, które stanowią ustaloną formę zewnętrzną społecznie doniosłego aktu, uroczystości, ceremonii”. 

Co oznacza rytuał marki?

Rytuał marki jest powtarzalnym zachowaniem. Ma ono związek z wykorzystaniem produktów lub usług danej marki. Odpowiednio zaprojektowane rytuały sprawiają, że klienci postrzegają produkt pozytywnie. Buduje się emocjonalna więź między nim a konsumentami. Dzięki temu klienci chętniej po niego sięgają. 

Rytuały pomagają więc markom wzmacniać relacje z odbiorcami produktów. To długotrwałe, regularne i osobiste rodzaje zachowań, które mogą uwolnić ludzi od codzienności. Rytuały stanowią zatem „ogromną szansę” dla marek.

Przykłady rytuałów marki

Do silnych rytuałów należą te z kategorii „zrób to sam”. Wykorzystała to marka Ikea, która opiera swoją strategię na sprzedaży mebli do samodzielnego poskładania. Prawdopodobnie ktoś uznał, że inaczej traktuje się regał, który został samodzielnie zmontowany. A inaczej taki, który ktoś przyniósł i postawił w pokoju. Tworzy się w ten sposób „poczucie własności” oraz „poczucie sprawczości”.

Innym przykładem rytuału jest przygotowanie do bitwy. To czas, kiedy ludzie szykują się, aby stawić czoło codziennym wyzwaniom. W tym przypadku może chodzić o golenie się mężczyzny lub picie napoju energetyzującego przed wyjściem z domu. Mimika postaci w reklamach telewizyjnych zdaje się wtedy mówić „dam radę”. 

Jeszcze innym rytuałem jest biesiadowanie. Wykorzystuje się go na przykład w ramach reklamy telewizorów, napojów gazowanych, a także Nutelli.

Rytuały marki

Zdj. 1. Reklama Nutelli, która nawiązuje do rytuału

Źródło: Facebook

Jak natomiast wykorzystać rytuał marki w marketingu internetowym

Rytuał marki w marketingu internetowym

Wykorzystaniem rytuału w marketingu internetowym może być regularne publikowanie nowych treści. Na przykład na YouTube, w mediach społecznościowych lub na firmowym blogu. Jeżeli więc w każdy poniedziałek Twoja firma będzie upubliczniać motywujące wpisy, czytanie ich szybko może okazać się rytuałem. 

Regularne transmisje na żywo lub wideo w określonych dniach tygodnia mogą stać się wydarzeniem, którego konsumenci będą wyczekiwać. Marki kosmetyczne mogą na przykład prowadzić cotygodniowe tutoriale makijażowe, a firmy technologiczne prezentować nowe rozwiązania i aktualizacje.

Rytuały mogą być także budowane wokół sezonowych wydarzeń, takich jak Black Friday, Święta Bożego Narodzenia czy Nowy Rok. Marki kreują unikalne rytuały zakupowe. Na przykład oferując limitowane edycje produktów dostępne tylko w określonym czasie. 

Często związane są z nimi kody rabatowe. Dostępne wyłącznie przez pewien okres. Treść kodów może też nawiązywać do konkretnego rytuału. 

Rytuały marki

Zdj. 2. Kody rabatowe związane z Black Friday to coroczny rytuał realizowany przez marki

Źródło: https://www.groupon.pl/kody-rabatowe/okazje/black-friday

W branży SEO (ang. Search Engine Optimization) rytuały także odgrywają istotną rolę. Regularne publikowanie wartościowych treści na blogu, cykliczne budowanie bazy linków zewnętrznych, czy częste optymalizowanie starszych artykułów to działania, które powinny stać się rytuałem każdej marki. W wielu przypadkach warto zlecić je sprawdzonej agencji marketingowej. Dzięki temu firmy mogą skupić się na tym, co wykonują najlepiej.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!