Co to jest social commerce?
Na skróty
W mediach społecznościowych sporo czasu spędzają zarówno nastolatkowie, jak i osoby znacznie starsze. To zatem doskonałe miejsce do sprzedawania produktów i usług, a także do tworzenia relacji z klientami. Właśnie dlatego skuteczne działania social commerce mogą znacznie zwiększyć Twoje przychody. Sprawdź znaczenie tego terminu i dowiedz się, jak wykorzystać potencjał mediów społecznościowych.
Social commerce — co to jest?
Social commerce to działalność, która polega na sprzedaży oraz kupowaniu produktów za pośrednictwem portali społecznościowych. Wszystkie zjawiska, które mają miejsce w tych mediach i wpływają na decyzje zakupowe klientów, można przypisać do tego terminu.
Za sprawą social commerce przedsiębiorstwo wychodzi do potencjalnego klienta z konkretną ofertą. Taką, która odpowiada na jego potrzeby. Social commerce daje też możliwość budowy pozytywnego wizerunku firmy oraz tworzenia relacji z klientem.
Zdj. 1. Menedżer reklam w Meta
Źródło: https://www.facebook.com/business/tools/ads-manager
Plusy i minusy social commerce
Największym atutem social commerce jest precyzyjny dobór grupy odbiorców. Różnorodność aplikacji oraz portali społecznościowych pozwala na trafny dobór narzędzi i działań. Precyzyjne targetowanie jest możliwe właśnie w social mediach, gdyż algorytmy mają ogromną bazę informacji na temat użytkowników.
Sporym plusem social commerce są także możliwości technologiczne. Media społecznościowe mogą być na przykład zintegrowane ze sklepem. Dzięki temu łatwiejsze jest zarządzanie magazynem oraz cenami. Zaletą social commerce jest też ich ogromny zasięg. To zatem kanał marketingowy, który ma ogromny potencjał.
Minusem social commerce jest z kolei ogrom informacji, które wyświetlają się w przestrzeni społecznościowej. Wyróżnienie się na tle konkurencji może być więc trudne. Ponadto organiczne (bezpłatne) zasięgi w social mediach regularnie spadają. Najlepsze rezultaty osiągają natomiast te firmy, które mają odpowiedni budżet na marketing w mediach społecznościowych.
Często najrozsądniejszą opcją jest nieograniczanie marketingu internetowego do social commerce. Łączenie kanałów, takich jak SEO, Google Ads, a także sprzedaż w social mediach może przynieść najlepsze rezultaty. Wiele zależy jednak od charakterystyki Twojego biznesu oraz grupy docelowej.
Jakie platformy wspierają social commerce?
Przykładowe platformy, które wspierają mechanizmy social commerce to:
- Instagram Shopping,
- Facebook Shops,
- Pinterest,
- TikTok Shop,
- Snapchat.
Na Instagramie firmy mogą prezentować swoje produkty bezpośrednio na platformie. Funkcja Instagram Shopping umożliwia oznaczanie ich w relacjach oraz postach i kierowanie użytkowników do stron produktowych.
Zdj. 2. Możliwości Instagram Shopping przedstawione na stronie internetowej business.instagram.com
Źródło: https://business.instagram.com/shopping
Facebook pozwala wyświetlać i sprzedawać produkty bezpośrednio na platformie. Proces uruchomienia sklepu jest podobny do tego, który znamy z Instagrama.
Pinterest daje natomiast firmom możliwość tworzenia przypinki z produktami. Dzięki nim użytkownicy mogą przeglądać produkty i kupować je bezpośrednio na platformie.
TikTok Shop z kolei to nowa funkcja social commerce na platformie TikTok. Daje ona możliwość przeglądania i kupowania produktów bezpośrednio w aplikacji. Sprzedawców wspiera w tym działaniu dynamiczna i angażująca komunikacja.
Snapchat umożliwia wykorzystanie dynamicznych reklam oraz soczewek zakupowych AR (ang. Augmented Reality). Pozwalają one firmom zaprezentować produkty i zachęcić do zakupów bezpośrednio w aplikacji.
Dobór odpowiedniej platformy do social commerce powinien uwzględniać obecność Twojej grupy docelowej w poszczególnych mediach. Na przykład młodych użytkowników znajdziesz głównie na TikToku. Jeżeli kierujesz przekaz także do nieco starszych, lepszą opcją może okazać się marketing na Instagramie. Wiek Twoich klientów jest jednak tylko jednym z wielu czynników, od których powinien zależeć wybór mediów. Doświadczxna agencja marketingowa może zasugerować Ci optymalną formę social commerce oraz kompleksowo obsłużyć działania w tym obszarze.