A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Social listening

Social listening – czym jest nasłuch mediów społecznościowych?

Około 93% konsumentów czyta opinie na temat danego produktu lub usługi, zanim zdecydują się na zakup. Głównym źródłem takich komentarzy i recenzji jest oczywiście internet. Te informacje mają ogromną wartość nie tylko dla nabywców, ale również dla Ciebie jako przedsiębiorcy, który chce wiedzieć, co klienci myślą o jego ofercie. Sprawdź, na czym polega social listening i jak go wykorzystać w biznesie.

Social listening – co to jest?

Według Emarketer 62% konsumentów byłoby bardziej skłonnych do zakupu produktu, gdyby mogli obejrzeć zdjęcia i filmy pozostawione przez klientów. Content pochodzący od internautów ma dla nabywców ogromne znaczenie. Social listening polega na wsłuchiwaniu się, a w zasadzie wczytywaniu, w ten przekaz. Fora, serwisy społecznościowe, strony gromadzące opinie, witryny sklepów – to tylko niektóre miejsca w sieci, w których możesz odnaleźć opinie dotyczące Twojej marki, produktów lub usług. Tylko na czym to dokładnie polega?

Social listening

Źródlo: https://trustmary.com/reviews/online-reviews-statistics-that-will-blow-your-mind/

Social listening – jak działa?

Oczywiście, nie musisz zatrudniać pracownika, który każdego dnia będzie przeglądać setki serwisów w poszukiwaniu opinii. Dostępne są narzędzia, które umożliwiają monitoring social media i innych witryn. Jakiś czas temu marki, które analizowały popularność swoich produktów w serwisach społecznościowych, obserwowały określone słowa kluczowe. Kiedy następował nagły wzrost ich popularności, mogły oczekiwać kryzysu. Ewentualnie działo się to zaraz po tym, jak ich produkt pojawił się na rynku. 

Problem tkwi jednak w tym, że nie masz dostępu do wszystkich danych. Jeśli ktoś udostępnia dany wpis w social media tylko dla znajomych, to żadne narzędzia do monitoringu marki ich nie zobaczą. To samo dotyczy zamkniętych for czy prywatnych dyskusji przez komunikatory. Dlatego też do raportów trafiają wyłącznie publiczne opinie, łącznie z danymi demograficznymi na temat osób, od których pochodzą.

Social listening nie oznacza wyłącznie gromadzenia tych danych, ale również wyciąganie z nich wniosków. Na tej podstawie możesz podejmować decyzje dotyczące produktów, strategii marketingowej i po prostu dowiedzieć się więcej na temat preferencji Twojej grupy docelowej. 

Social listening to coś więcej niż social monitoring, który polega na obserwowaniu serwisów społecznościowych pod kątem wzmianek i późniejszym (ewentualnym) reagowaniu na nie. Chodzi o wychodzenie naprzeciw potrzebom klientów na podstawie zgromadzonych danych. 

Social listening

Źródło: https://www.brandignity.com/2019/03/social-listening-branding/

Social listening – zalety

Social listening ma wiele plusów, do których można zaliczyć:

  • Wiesz, jak klienci oceniają Twoje produkty – masz świadomość wskazywanych przez nich wad i zalet. Możesz wyciągnąć wnioski i dokonać ewentualnych zmian w ofercie. 
  • Opcja komunikowania się bezpośrednio z klientami, którzy mają określony problem. Jeśli to Ty bezpośrednio przyjdziesz do konsumenta z rozwiązaniem, z pewnością oceni to pozytywnie.
  • Jesteś w stanie szybko reagować na pytania/opinie i nie dopuścić do kryzysu.
  • Obserwujesz poczynania konkurencji.
  • Monitorujesz bieżące trendy.

Trudno dostrzec jakieś wady social listening, przy czym, aby go optymalnie wykorzystać, musisz wiedzieć, jak to robić, wyciągać wnioski, podejmować decyzje bazujące na danych. 

Jakie narzędzia do social listening?

Wręcz niemożliwe jest ręczne dotarcie do każdej wzmianki czy treści zawierającej słowo kluczowe w sieci. Potrzebujesz do tego narzędzi, które Ci to ułatwią. Jednym z nich jest Brand24, który dostarcza wzmianki o pojawieniu się dyskusji na dany temat już w ciągu kilku minut od jej rozpoczęcia. Obejmuje social media, serwisy informacyjne, strony z recenzjami, blogi i wiele innych. To bardzo popularne narzędzie, ale niestety płatne. Jednak w sieci znajdziesz również bezpłatne rozwiązania. Oto kilka propozycji:

Answer the Public 

Być może dotąd to narzędzie pomagało Ci w SEO, przy wymyślaniu tematów do tworzenia treści. Czy wiesz, że bazuje ono na danych z autouzupełniania z wyszukiwarek takich jak Google? Dzięki temu możesz odkryć przydatne frazy i pytania, które internauci zadają wokół słowa kluczowego. To pokazuje, czym są zainteresowani i tym samym pomaga Ci w social listening. 

Social listening

Źródło: https://answerthepublic.com/

Alerty Google

To cenna i bezpłatna pomoc w śledzeniu trendów i spostrzeżeń konsumentów. Możesz monitorować wzmianki w sieci na temat danego słowa kluczowego i otrzymywać codzienną listę linków na maila. Google Alerts wysyła odnośniki m.in. do serwisów społecznościowych – Facebooka, Instagrama czy X (Twittera). Narzędzie jest całkowicie darmowe i warto je przetestować.  

Social listening

Źródło: https://www.google.com/alerts

W przypadku wielu innych popularnych narzędzi możesz korzystać z bezpłatnego okresu próbnego. Sprawdź, np. Mention, Mentionlytics, Facelift czy Sendible. Wszystkie zapewniają 2 tygodnie bezpłatnego testowania. 

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!