User engagement – co to jest i jak to mierzyć?
Na skróty
Nowoczesne programy analityczne pozwalają na zmierzenie wielu zmiennych. Wskazują m.in., kim są użytkownicy strony, skąd pochodzi ruch na stronie internetowej oraz jakie jest zaangażowanie użytkowników w funkcjonowanie witryny. Część zmiennych bada tzw. user engagement. Co warto wiedzieć o tym wskaźniku? W jaki sposób go obliczyć i jak jest używany w analityce SEO? Podpowiadamy.
Zdj 1. User engagement to element customer engagementu
Źródło: https://pix4free.org/assets/library/2024-11-05/originals/customer-engagement.jpg
Współczesną wartość stanowią nie tylko liczby odwiedzających daną witrynę internetową, ale też ich zaangażowanie w wykorzystywanie jej zasobów. Chodzi np. o czas spędzony na stronie, współczynnik odrzuceń, konwersję czy interakcję z kolejnymi elementami strony www. User engagement należy do tej grupy. Co oznacza ta zmienna?
User engagement – co to takiego?
Co to jest user engagement? To wskaźnik stopnia zaangażowania użytkowników. Odnosi się on do interakcji ze stroną (głównie z contentem publikowanym na witrynie lub na określonej platformie) i zainteresowania użytkowników zasobami umieszczonymi na witrynie internetowej.
Wykazuje się cztery główne formy zaangażowania, które wykazuje user engagement. Jakie to formy?
- Behawioralne zaangażowanie – analiza liczby kliknięć, czasu spędzonego na wideo oraz przewijania strony przez użytkownika.
- Emocjonalne zaangażowanie – uczucia związane z produktem. Może to być np. pozostawiona w sieci opinia wykazująca zadowolenie z produktu.
- Społecznościowe zaangażowanie – interakcja z innymi użytkownikami poprzez komentarze, udostępnienia, relacje, polubienia, dyskusje itd.
- Kongnitywne zaangażowanie – wskaźnik przetwarzania informacji np. z tekstów na blogach, tutoriali, instrukcjach itd.
Zdj 2. Elementy składające się na user engagement
Źródło: https://www.seobility.net/en/wiki/images/5/54/User-Signals.png
W jaki sposób mierzyć user engagement?
Zanim podejmiesz próbę zmierzenia wartości wskaźnika user engagement, konieczne jest zebranie danych do analizy. Dane możesz pozyskać z monitora aktywności w mediach społecznościowych (wskaźnik liczby udostępnień, polubieni, komentarzy czy interakcji innego rodzaju), przeprowadzając badania, dokonując kontroli opinii i recenzji lub wykorzystując informacje z programów analitycznych takich jak Google Analytics 4.
User engagement z GA 4 pozwala zbadać średni czas zaangażowania w stronę, współczynnik zaangażowania, średni czas zaangażowania itd. Bada on wskaźnik user engagement ze strony internetowej.
Na podstawie zebranych informacji możesz zbadać wskaźnik. Jak to zrobić? Liczbę interakcji podziel przez liczbę publikacji na stronie, liczbę odsłon strony lub całkowitą liczbę obserwujących w mediach społecznościowych. Następnie wartość pomnóż przez 100 procent. W ten sposób otrzymasz wyrażony wynik w procentach, który wskaże Ci, czy Twoi użytkownicy są rzeczywiście zaangażowani w funkcjonowanie np. strony internetowej.
Do czego wykorzystuje się dane user engagement SEO i dlaczego warto je śledzić?
Wskaźnik user engagement rośnie wraz z zaangażowaniem użytkowników w treści publikowane na stronie internetowej, aplikacjach mobilnych lub w mediach społecznościowych. Im jest on wyższy, tym większa szansa, że użytkownik stanie się klientem. Ci przynoszą z kolei dochody poprawiające funkcjonowanie biznesu.
Zależność jest więc bardzo prosta. Wysoki user engagement przekłada się na rosnącą szansę na współczynnik konwersji oznaczający sprzedaż produktów i usług. Warto go śledzić, bo dzięki temu możesz weryfikować, czy użytkownicy rzeczywiście angażują się w funkcjonowanie nośników marketingowych i sprzedażowych, czy jest to wyłącznie mylne przeczucie.
Jak poprawić user engagement?
Przede wszystkim zwróć uwagę na funkcjonalność strony. Publikuj zgodne z SEO i UX wpisy na blogu, które zawierają przydane porady. Staraj się wzbudzać dyskusje w social mediach, twórz też reklamy angażujące (np. zawierające CTA, czyli zwrot zachęcający do kliknięcia).
Pamiętaj, aby też regularnie aktualizować treści na stronie, korzystać z personalizacji treści marketingowych i wysyłać angażujący e-mail marketing. Istotna jest również inwestycja w pozycjonowanie. Im wyżej Twoja strona będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania, tym większa szansa na poprawę liczby odsłon, a co za tym idzie – wyższą liczbę osób zaangażowanych w funkcjonowanie witryny.