A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik User-friendly

Czym jest pojęcie user-friendly w UX?

Warto znać potrzeby i oczekiwania swoich użytkowników, aby dostarczać im najlepszy produkt i narzędzie, które umożliwia jego zakup. Idąc w tym kierunku nie tylko sprawiasz, że użytkownik czuje się bardziej zaopiekowany, ale też spełniasz kryteria dotyczące UX i SEO. Elementem wpływającym na te parametry jest user-friendly. Co warto wiedzieć o tej istotnej części marketingu internetowego?

User-friendly

Zdj 1. User-friendly ma wiele różnych synonimów

Źródło: https://www.powerthesaurus.org/_images/terms/user-friendly-synonyms-2.png

W przypadku współczesnych stron internetowych liczy się coś więcej niż tylko standardowe pozycjonowanie. Istotne jest dopasowanie witryny do oczekiwań użytkowników, określane mianem UX (user experience). W ramach UX z kolei coraz mocniej zwraca się uwagę na kwestię prostej obsługi czy intuicyjnego systemu płatności. To user-friendly. 

User-friendly – co to znaczy?

User Experience oznacza zwiększenie użyteczności witryny internetowej, co jest istotne szczególnie w kwestii e-commerce. Strategia UX wskazuje, że jej ważną częścią jest user-friendly. Pojęcie to odnosi się do warstwy użytkowej strony. Założeniem witryny user-friendly jest przede wszystkim zwiększenie prostoty obsługi (no. w kwestii zakładania konta, szukania produktów, płatności) oraz dostępność dla każdego (np. zaawansowanego, ale też początkującego użytkownika).

Strony user-friendly są mocno powiązane ze stronami internetowymi, które oparte są na zasadach SEO i UX. Dotyczą kwestii obsługi modułów witryny, ale też innych elementów, na co wpływ mogą mieć użytkownicy. Łącznie na zasady składa się pięć części „użyteczności”.

  • Nauczalność – chodzi o prostotę zadań dla użytkownika, który pierwszy raz jest na określonej stronie internetowej.
  • Skuteczność – prosty interfejs dla użytkownika, który korzysta z zasobów witryny kolejny raz z rzędu.
  • Zapamiętywalność – łatwość zapamiętywania procesów zachodzących na stronie przez użytkowników, którzy korzystają z jej zasobów.
  • Błędy – pomoc w rozwiązywaniu błędów generowanych przez użytkowników i ich wpływ na dalsze funkcjonowanie np. procesu zakupowego.
  • Satysfakcja – satysfakcja z użytkowania strony i przyjazny odbiór przez użytkowników.

Pamiętaj, że zasada user-friendly odnosi się nie tylko do UX i stron internetowych. W myśl zasady user-friendly tworzone są dziś wszystkie produkty, które mają być dostosowane do potrzeb szerokiej grupy użytkowników.

W jaki sposób tworzyć stronę user-friendly?

Tworzenie strony internetowej opartej o zasady user-friendly musi skupiać się na kilku istotnych aspektach. Przede wszystkim chodzi o zaprojektowanie przyjaznego, prostego i jednocześnie intuicyjnego interfejsu. Musisz pamiętać, że wygląd i walory użytkowe strony powinny być przygotowane tak, aby niezorientowany użytkownik od razu potrafił obsługiwać jej zasoby.

Istotne jest też uporządkowanie przycisków i mapy witryny, by każdy internauta szybko znalazł interesujące go elementy. Zwróć uwagę na czytelność grafik oraz responsywność witryny. Ta musi być czytelna na komputerach stacjonarnych, laptopach, tabletach i smartfonach.

User-friendly jest ważne również z punktu widzenia ewentualnych zmian na stronach. Uwzględnienie czynnika zapamiętywalności ma tutaj kluczowe znaczenie. Po delikatnej zmianie layoutu lub całkowitym przebudowaniu witryny, użytkownik powinien nadal czuć się zorientowany co do jej obsługi. Ciągłość procesów powinna być zachowana. 

User-friendly

Zdj 2. Pamiętaj o zasadach dotyczących stawiana stron user-friendly

Źródło: https://www.seobility.net/en/wiki/Usability 

Jak wykorzystywane jest user-friendly w UX?

Zasada user-friendly jest istotna przede wszystkim z punktu widzenia posiadaczy witryn internetowych, które adresowane są do bardzo szerokiej grupy odbiorców. Szczególnie warto uwzględnić tutaj portale horyzontalne o charakterze informacyjnym (gdzie informacje dla siebie znajdą zarówno fani motoryzacji, jak i treści lifestylowych) i sklepy internetowe.

Z platform e-commerce korzystają młodsi i starsi użytkownicy o różnym stadium zaawansowania i obsługi narzędzi elektronicznych. Sklepy muszą ułatwić obsługę wszystkim swoim klientom. Podczas projektowania witryny, wdrażania contentu i grafik zwróć uwagę czy całość jest czytelna, zrozumiała i szybka w obsłudze.

Wszystko to wpływa na kwestię user experience, czyli ogólnych wrażeń dotyczących eksploracji witryny przez użytkownika. Pamiętaj, że to ważne również z punktu widzenia SEO. Algorytmy Google analizują, jak witryna dopasowana jest do UX. Im lepszy jest efekt, tym wyżej możesz znaleźć się w wynikach wyszukiwania.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!