Czym jest Visual Search?
Na skróty
To, jak wyszukujemy informacje, produkty czy usługi w sieci zmienia się między innymi pod wpływem powszechnego użycia smartfonów. Korzystanie z pomocy Asystenta Google lub Siri w wyszukiwaniu głosowym to dla wielu już niemal standard. A co z Google Lens czy Pinterest Lens i wpływie tych narzędzi na rozwój wizualnego, internetowego researchu? Kto powinien zwrócić szczególną uwagę na te zmiany i jak można wykorzystać je w świecie biznesu?
Co to jest visual search? – Definicja
Visual search to wyszukiwanie wizualne bazujące na rozwoju technologii sztucznej inteligencji, dzięki której (wyłącznie) za pomocą przesłanych fotografii lub ich fragmentów, screenshotów czy obrazów internetowych możemy uzyskać odpowiednie, powiązanie wyniki wyszukiwania.
Uzyskane wyniki są dokładne, ponieważ wykorzystanie sztucznej inteligencji pozwala odpowiednio analizować zawartość obrazu i uwzględniać jego kontekst. Obecnie każda wyszukiwarka rozwija technologię visual search – przede wszystkim: Pinterest, Google, Amazon oraz Bing, co samo w sobie potwierdza, że mamy do czynienia ze sporym potencjałem w tym zakresie. Już teraz dokładność wyszukiwania za pomocą obrazów może imponować użytkownikom, a prace nad rozwojem tej technologii nie ustają, co więcej mówi się wręcz, że mamy do czynienia z nowym trendem. Wielu z nas to wzrokowcy, można powiedzieć, że żyjemy w czasach nadprodukcji fotografii, wizualność każdego dnia wręcz nas osacza, stąd założenia, że przyszłość należy do visual search być może wcale nie są przesadzone.
Wyszukiwanie wizualne – dla kogo?
Poszukiwanie inspiracji, rozwikłanie zagadek, dotarcie do pożądanych informacji, wyznaczenie konkretnej trasy – to wszystko oczywiście może być celem wyszukiwania w sieci, niemniej nie zapominajmy, że internet to także w dużej mierze przestrzeń biznesowa, więc liczy się również i to, co visual search może wnieść do świata przedsiębiorców. Bez wątpienia na tym rozwiązaniu zyskać mogą właściciele sklepów internetowych, a w szczególności Ci, które działają w branży odzieżowej, wnętrzarskiej czy kosmetycznej. Wyszukiwanie wizualne może być świetnym narzędziem dla firm turystycznych, gastronomicznych, eventowych, ślubnych czy choćby studiów tatuażu. Ogólnie – dla tych wszystkich, którzy mają możliwość promować i reklamować swoje usługi poprzez atrakcyjne materiały wizualne. Jak wiemy, obecnie nic tak nie przyciąga potencjalnych klientów, jak oryginalne, wystylizowane fotografie.
Należy pamiętać, że w ramach visual search nie wyświetlą się wyniki typu paid search – są to bowiem wyszukiwania płatne, gdzie ukazane są wyniki, za które ktoś po prostu zapłacił.
Visual search w biznesie – jak działać?
Aby w pełni korzystać tego, co visual search oferuje w e-biznesie, należy skupić się na odpowiedniej optymalizacji, która nierzadko częściowo wiąże się ze strategią SEO. Warto między innymi:
- zadbać o odpowiednią wielkość zdjęć oraz ich jakość, jak również typ plików (tak, aby fotografie poprawnie wyświetlały się na urządzeniach mobilnych, miały dostosowany format i wszystkie parametry oraz były w pełni czytelne);
- zoptymalizować wszystkie tytuły obrazów i alternatywne opisy (ALT) za pomocą ukierunkowanych słów kluczowych (również fraz longtailowych), co pomoże w indeksowaniu;
- stworzyć odpowiednie opisy (lub wprowadzić stosowne poprawki) i rekomendacje produktów, które pozwolą usprawnić kompatybilność z algorytmem wyszukiwarki;
- przygotować osobną sitemapę dla grafik, do której będą przesyłane wszystkie obrazy;
- monitorować postępy w wyszukiwarkach, naprawiać ewentualne błędy, próbować nowych rozwiązań;
- last but not least – dbać o wartościowy, interesujący i oryginalny materiał wizualny, który przyciągnie uwagę potencjalnych klientów i wyróżni się wśród konkurencyjnych treści.
Jeśli czujemy się zupełnie zagubieni w świecie visual search – to, co z pewnością okaże się pomocne, to podglądania konkurencji, która odnosi sukcesy w tym zakresie i działa efektywnie. Przydatną opcją są też płatne reklamy np. na Pintereście, a dla bardziej ambitnych pojawia się nawet możliwość stworzenia autorskiej aplikacji, która będzie rozwijana w oparciu o wyszukiwanie wizualne.
Profity dla biznesu
Czy warto inwestować w to wciąż nieperfekcyjne i jeszcze nie tak bardzo popularne rozwiązanie? Oczywiście wszystko zależy od rodzaju prowadzonej działalności, ewentualnego budżetu, który musielibyśmy uwzględnić, docelowych odbiorców etc., niemniej wyszukiwanie wizualne może przynieść sporo profitów, jak choćby:
- poprawa user experience (wyszukiwanie wizualne jest bardzo wygodne i szybkie, co z pewnością przyciąga część potencjalnych klientów ceniących sobie komfort i nienachalność w systemie sprzedaży);
- większa rozpoznawalność marki (jeśli zadbamy o oryginalną identyfikację wizualną, możemy liczyć na to, że odbiorcy będą nas łatwiej rozpoznawać w siec);
- poprawa widoczności strony, ruchu w obrębie witryny i zysków ze sprzedaży (dzięki zyskaniu dodatkowego źródła przyciągania uwagi konsumentów);
- większa konkurencyjność, przewaga na rynku (z racji inwestowania w przyszłościowe narzędzie, które wciąż wykorzystuje mniejszość firm);
- wizerunek nowoczesnej, innowacyjnej firmy.
Warto śledzić kolejne zmiany dotyczące visual search. Nawet, jeśli nie jesteśmy jeszcze przekonani, czy to rozwiązanie jest odpowiednie dla naszego biznesu, z pewnością zyskuje coraz więcej uwagi wśród odbiorców internetu.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie stron internetowych