Co to jest ROAS (Return On Ad Spend)?
Na skróty
Właściciele e-commerce oraz stron usługowych promują swoją ofertę na różne sposoby. Niektórzy wykorzystują do tego kampanie Google Ads, kolejni próbują swoich sił z reklamami PPC w mediach społecznościowych, a jeszcze inni inwestują w pozycjonowanie (SEO). Aby zmierzyć efekty opracowywanych działań promocyjnych, warto zapoznać się z pojęciem ROAS, ponieważ wskazuje on rzeczywisty przychód z kampanii reklamowej. W dzisiejszym artykule wyjaśnimy, co to jest ROAS, jak go obliczyć i jakie działania reklamowe możemy mierzyć tym wskaźnikiem. Miłej lektury!
Co to jest ROAS?
ROAS (z ang. Return On Ad Spend) to współczynnik informujący reklamodawców o przychodzie z kampanii reklamowej. Pamiętajmy, aby nie mylić ROAS z ROI, ponieważ są to dwa zupełnie inne pojęcia. ROI jest skrótem od angielskiej nazwy Return On Investment i oznacza zysk z wybranej inwestycji. Pozwala on ocenić efektywność podjętych działań reklamowych.
Zapamiętaj!
ROI = zysk z reklamy, a ROAS = przychód z reklamy.
Jak obliczyć ROAS?
W celu obliczenia wskaźnika ROAS informującego o rzeczywistych efektach reklamy „płynących” z zainwestowanych środków należy podzielić przychód reklamowy na koszty reklamy, a wynik pomnożyć przez 100. Pamiętajmy jednak, że realny wynik z działań uzyskamy wyłącznie, gdy porównamy oba kluczowe wskaźniki (czyli ROAS i ROI).
Jakie działania reklamowe możemy mierzyć wskaźnikiem ROAS?
Wskaźnik ROAS jest wykorzystywany głównie w kampaniach PPC (z ang. Pay Per Click), czyli m.in.:
- Google Ads,
- Facebook Ads,
- Instagram Ads.
Pamiętajmy jednak, że omawianym wskaźnikiem możemy zmierzyć także efektywność procesu pozycjonowania. W tym przypadku warto uwzględnić cenę za ogół miesięcznych działań wykonywanych w celu osiągnięcia konkretnej pozycji w SERP-ach (z ang. Search Engine Page Results) na dane słowa kluczowe.
Jeśli chodzi o SEO – wynik ROAS nie zawsze okazuje się jednoznaczny, ponieważ efekty nie są widoczne natychmiast po wdrożeniu strategii pozycjonerskiej. Naszym zdaniem najlepszym sposobem na zmierzenie ROAS w SEO jest weryfikacja liczby klientów przykładowo po 6-12 miesiącach pozycjonowania i zsumowanie wówczas wszystkich kosztów poniesionych na zwiększanie pozycji wybranej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jeśli masz problem ze zmierzeniem współczynnika ROAS w SEO lub w kampaniach PPC tj. Google Ads, Facebook Ads czy też Instagram Ads – jako doświadczona agencja SEO służymy pomocą. Skontaktuj się z nami przez formularz dostępny na naszej stronie lub napisz maila na biuro@semcore.pl.
ROAS – co to jest? Jak go obliczyć i jakie działania reklamowe możemy mierzyć wskaźnikiem ROAS? Podsumowanie
ROAS to nic innego, jak współczynnik mierzący przychód z kampanii reklamowej. Można go wykorzystać do badania rezultatów pozycjonowania, oraz reklam PPC tj. Google Ads, Facebook Ads oraz Instagram Ads. Aby obliczyć ROAS, należy zastosować wzór: przychód/koszt*100%.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi w tematyce ROAS?
#1 Który wskaźnik jest lepszy – ROAS czy ROI?
Nie można tego jednoznacznie określić, bowiem ROAS służy do oceny skuteczności danej kampanii, pomagając również kontrolować koszty z nią związane. ROI natomiast wskazuje rzeczywiste korzyści, jakie uzyskujemy praktykując konkretną formę reklamową (np. Google Ads). Oba wskaźniki są niezbędne do weryfikacji rzeczywistej rentowności wybranego projektu.
#2 Czy warto mierzyć ROAS w kontekście kampanii PPC?
Regularne badanie wskaźnika ROAS w kontekście kampanii PPC (np. Google Ads, Facebook Ads, czy też Instagram Ads) jest bardzo dobrym i miarodajnym rozwiązaniem pozwalającym zweryfikować przychód z reklamy. Rekomendujemy badać ROAS i ROI jednocześnie w celu zweryfikowania nie tylko przychodu, ale również rzeczywistych zysków z opracowanej kampanii.
#3 Czy ROAS i ROI można stosować zamiennie?
ROAS i ROI można stosować zamiennie. Pytanie tylko – czy warto? Naszym zdaniem nie do końca, ponieważ rzeczywistą rentowność działań reklamowych uzyskamy, gdy dogłębnie porównamy oba te czynniki i wyciągniemy odpowiednie wnioski z ich analizy.