Co to jest model Freemium?
Na skróty
Istnieją modele biznesowe, które łączą w sobie oferowanie produktu / usługi za darmo z opcją korzystania z wersji płatnej. Przykładem jest model Freemium. Często spotkać go można w branżach, takich jak: aplikacje, gry mobilne, usługi online oraz platformy społecznościowe. Zapoznaj się z najważniejszymi informacjami na temat tego rozwiązania.
Czym jest model Freemium?
Co to jest model Freemium? To model biznesowy, w którym produkt lub usługa dostępna jest za darmo. Korzystanie z zaawansowanych funkcji lub uzyskanie niektórych wirtualnych dóbr wymaga natomiast wykupienia modelu premium. Słowo „Freemium” jest więc połączeniem modelu biznesowego „free” – (za darmo) oraz „premium”.
Freemium nie oznacza oferowania potencjalnym klientom wybrakowanej darmowej wersji. Musi ona bowiem przyciągnąć jak największą grupę odbiorców. A jednocześnie wzbudzić w nich apetyt na więcej — na wersję płatną.
Model Freemium działa zarówno w segmencie B2B (ang. Business to Business), jak i B2C (ang. Business to Consumer). Wykorzystują go popularne firmy technologiczne, o których na pewno już słyszałeś.
Przykłady zastosowania Freemium u gigantów
Slack (B2B) jest biznesowym komunikatorem wykorzystywanym w dużej mierze przez zdalne zespoły do wymiany informacji. Darmowa wersja Slacka daje możliwość korzystania z jego najważniejszych funkcji. W nieodpłatnej odsłonie nie jest możliwe jednak przeglądanie archiwum rozmów. Za taką funkcjonalność trzeba już zapłacić.
Spotify (B2C) to popularna platforma do streamingu muzyki. Pozwala ona słuchać jej z przerwami na reklamy. Nie ma też możliwości wybierania utworów z listwy. Płacąc, użytkownicy mogą korzystać ze wszystkich funkcji.
Zdj. 1. Strona internetowa platformy streamingowej Spotify
Źródło: https://www.spotify.com/pl/premium/
Dropbox (B2B oraz B2C) to platforma do przechowywania oraz udostępniania plików. Darmowa wersja narzędzia oferuje ograniczoną przestrzeń na dysku, na której można przechowywać pliki o łącznej wadze 2 gigabajtów. Płatna wersja zapewnia znacznie większą pojemność — maksymalnie 2 terabajty.
Trello (B2B i B2C) jest narzędziem do zarządzania projektami i zadaniami. Jego darmowa wersja pozwala na utworzenie dziesięciu tablic Kanban i zapoznanie się z podstawowymi funkcjami. Jeżeli jednak chcesz skorzystać z bardziej zaawansowanych opcji, musisz wykupić wersję płatną. Wtedy otrzymasz dostęp na przykład do śledzenia postępów i tworzenia bardziej skomplikowanych list zadań.
Zdj. 2. Strona internetowa narzędzia do organizacji pracy – Trello
Źródło: https://trello.com/
Jakie zalety ma model Freemium?
Model Freemium pozwala przede wszystkim:
- zyskać zaufanie klientów,
- zdobyć sporą liczbę użytkowników,
- przyzwyczaić klientów do swojej usługi,
- skorzystać z poleceń.
Freemium sprzyja „nabijaniu” liczby użytkowników. Zdobycie zaufania natomiast polega na tym, że klient może przetestować produkt lub usługę jeszcze przed dokonaniem płatności. Przyzwyczajenie użytkowników do tego, co oferujesz, sprawi, że trudno będzie im z tego zrezygnować. Dodatkowo dochodzi kwestia lojalności. Zadowoleni użytkownicy darmowej wersji produktu mogą polecać go swoim znajomym. W ten sposób więc możesz skorzystać z taniego marketingu.
Kluczem do opracowania optymalnego modelu Freemium jest odpowiedź na pytanie, ile wartości dać za darmo, a ile zostawić dla klientów, którzy płacą. W wypośrodkowaniu owej wartości może wesprzeć Cię sprawdzona agencja marketingowa. Taka firma na pewno dokładnie przeanalizuje Twoją działalność. Jednocześnie zaproponuje Ci skuteczny marketing w postaci SEO (ang. Search Engine Optimization).
Czy Freemium jest rozwiązaniem dla Twojej marki?
Skoro wiesz już, co to jest Freemium, czas odpowiedzieć, czy to odpowiedni model dla Twojej marki. Przede wszystkim nie ma sensu wdrażać go, jeśli działasz w niszy. Model ten sprawdza się przede wszystkim na dużych rynkach. Na rynkach, na których potencjalnych użytkowników oraz klientów możesz liczyć w milionach.
Nisze bardziej opłaca się monetyzować od razu. Są często zbyt małe, żeby inwestować kapitał w utrzymywanie bezpłatnych kont. A na dodatek bywa tak, że użytkownicy nisz są zaniedbywani przez rynek. W związku z tym stają się „wygłodniali” danego produktu lub usługi. Lepiej więc oferować go wyłącznie w wersji płatnej.
Postaw na model Freemium, jeśli celujesz ofertą do mas. Wybierz go także wtedy, gdy masz pewność, że utrzymasz darmowe konta. Jeśli Twoja oferta będzie dostatecznie dobra, często będzie polecana kolejnym użytkownikom.
Pamiętaj też, żeby przed wdrożeniem modelu Freemium dokładnie poznać zarówno swoich klientów, jak i wartość, jaką im oferujesz. Dobierz także maksymalnie skuteczną strategię konwertowania bezpłatnych kont na konta płatne.