Czym są teksty eksperckie?
Na skróty
Content marketing to jedna z możliwości, które nie tylko warto, ale i należy wykorzystywać w promowaniu działalności biznesowej. W czasach, gdy artykuły sponsorowane nierzadko omijamy szerokim łukiem, rozpoznając ich cel już po fragmencie tekstu, jesteśmy niemal zmuszeni do poszukiwania nowych rozwiązań. Bez wątpienia, jeżeli chcemy skutecznie zareklamować swoją firmę, zaintrygować i zwiększyć zainteresowanie potencjalnych klientów, powinniśmy zadbać także o to, aby przekazać odbiorcom coś cennego. Taką możliwość dają między innymi teksty eksperckie.
Teksty eksperckie – czym są?
Jak wskazuje już sama nazwa, są to treści, które powinien tworzyć ekspert w tworzeniu treści z danej dziedziny, czyli osoba z szerokim zakresem wiedzy i bogatym doświadczeniem, najchętniej ciesząca się pewną dozą rozpoznawalności i autorytetu. Zakres tematyczny jest zupełnie dowolny, należy jednak skupić się na wybranym problemie i odpowiednio go rozwinąć, prezentując rzetelne i sprawdzone informacje (w oparciu o konkretnie, podane źródła), a także swoje wartościowe przemyślenia. Można zdecydować się na udzielenie profesjonalnej porady, wyjaśnienie nowych, trudnych zagadnień z branży, przekazanie informacji o nowościach, dominujących trendach czy innowacjach. Jak widać, teksty eksperckie dają duże możliwości, wiele zależy od indywidualnych preferencji i potrzeb oraz konkretnej strategii content marketingowej danej firmy.
Profesjonalny copywriting – jak pisać teksty eksperckie?
Aby tego rodzaju treści spełniały swoją funkcję, czyli z jednej strony były informacyjne i wartościowe, a z drugiej realnie wspierały promocję firmy, warto kierować się kilkoma ważnymi wskazówkami, które wyróżniają tego rodzaju profesjonalny copywriting. Należy między innymi:
- Skupić się na odbiorcy – warto odpowiedzieć sobie na pytania: kto jest docelowym odbiorcą? Co zyska po lekturze tekstu? Jak go zainteresować? Prezentowane treści powinny być nie tylko bezbłędne, ale i angażujące, ciekawe oraz zachęcające do dalszej dyskusji.
- Pamiętać o obiektywizmie – należy kierować się bezstronnością i rzeczowością. Tekst może pośrednio nawiązywać do działalności firmy, ale w żaden sposób nie powinien stawiać sobie tego za główny cel.
- Sięgać do źródeł – gdy pojawia się taka konieczność, twórca artykułu powinien podać źródła danych, wskazać konkretne statystyki, analizy, badania naukowe czy akty prawne. Oczywiście dobrym rozwiązaniem jest również sięganie do własnych analiz. W obu przypadkach – informacje muszą być sprawdzone i nie wprowadzać nikogo w błąd.
- Dbać o język – to, że piszemy tekst ekspercki nie oznacza, że jest to tekst naukowy, dlatego powinniśmy dbać nie tylko o fachowość, ale i przystępność treści. Z drugiej strony nie należy stosować języka potocznego, przesadzać z anegdotami czy luźnymi, osobistymi nawiązaniami. Wszelkie wyjaśnienia powinny być prezentowane wyczerpująco, jednocześnie bez nadmiernych uproszczeń.
- Stawiać na oryginalność – pisanie na tematy popularne, rozwiązywanie typowych problemów czy doradzanie w oczywistych kwestiach nigdy nie przyciągną tak szerokiego grona czytelników jak treści unikalne, ujęte w nietypowy sposób, prezentujące odmienną perspektywę.
- Wzbudzać zaufanie – tajemniczy ekspert to żaden ekspert, stąd też treści pozbawione noty biograficznej autora, informacji o jego osiągnięciach, ewentualnego zdjęcia w żaden sposób nie będą wiarygodne.
- Uatrakcyjnić treść – stworzyć przejrzysty tekst z podziałem na intrygujące nagłówki, wybrać tytuł, które odpowiednio wyróżni artykuł, dodać atrakcyjne oraz interesuje zdjęcia, grafiki lub infografiki, materiały video.
- Pamiętać o SEO – profesjonalny copywriting to także optymalizacja treści pod SEO, dzięki czemu zadbamy o odpowiednią widoczność tekstu i dotarcie do docelowych odbiorców, a także zwiększymy ruch w obrębie witryny poprzez uwzględnienie w artykule stosownego odnośnika (np. pod informacją biograficzną autora).
Artykuł ekspercki – jak go wykorzystać?
Wysokiej jakości teksty eksperckie nie tylko przyciągają uwagę potencjalnych klientów czy inwestorów, ale także efektywnie wspierają działania pozycjonowania (poprzez zastosowanie naturalnego linkowania), pozwalają zdobyć prestiż w branży, budować wizerunek profesjonalisty, zwiększyć zaufanie do marki i, co najważniejsze, poprawić konwersję strony internetowej, co może przełożyć się na wzrost zysków. Jeśli gotowy artykuł będzie wysokiej jakości, będzie dotyczył aktualnego i nośnego tematu, mamy szansę na publikację w różnorodnych zewnętrznych portalach, na blogach, stronach branżowych czy w serwisach informacyjnych. Bez wątpienia to jeden z tych rodzajów reklamy, który pozwala działać nienachalnie, stopniowo rozwijać lojalność odbiorców, a poprzez swoją niewątpliwą wartość edukacyjną staje się jakby czymś więcej niż tylko działaniem zorientowany na zysk. Wpływanie na opinię publiczną, wskazywanie nieprawidłowości, kształtowanie postaw, wyznaczanie trendów, pobudzanie do dyskusji – te, jakże istotne profity, powinny przekonać te firmy, które wciąż zastanawiają się, czy warto inwestować w treści eksperckie.