A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Orientacja marketingowa

Czym jest orientacja marketingowa? Przykłady

Zrozumienie potrzeb klientów to ważny krok w kierunku dążenia do sukcesu firmy. To właśnie od właściwego „wyczucia” klienta zależy budowanie silnej pozycji danej marki. Na czym polega orientacja marketingowa, w której stawia się na potrzeby nabywcy? Co może zrobić firma, prowadząca określoną działalność, żeby wczuć się w klienta lepiej od konkurencji?

Orientacja marketingowa

Źródło: https://www.pexels.com/pl-pl/zdjecie/6224/

Co to jest orientacja marketingowa?

Orientacja marketingowa – co to właściwie oznacza? Jest to, mówiąc w skrócie, mocna koncentracja na potrzebach klienta, stanowiącego siłę nabywczą dla produktu czy usługi. Skupienie się na preferencjach i potrzebach klienta pozwala na jeszcze celniejsze oferty produktowe i usługowe, skierowane do konkretnego nabywcy. W orientacji marketingowej chodzi o dokładne określenie i zaspokojenie potrzeb klienta na poziomie wyższym niż może zrobić to konkurencja. Jest to klucz do sukcesu firmy. 

Mówiąc orientacja marketingowa, nie sposób nie wspomnieć również o orientacjach: produktowej, produkcyjnej i sprzedażowej. Czym są?

  • Orientacja produktowa – polega na stawianiu na dobrą jakość produktu i ciągłe ulepszanie go, co ma zwiększyć popyt na dany towar. Produkt, który będzie odróżniał się czymś pozytywnym od podobnego produktu konkurencji, ma na celu trafienie do klienta przez swoją wyjątkowość i unikalność.
  • Orientacja produkcyjna — masowa produkcja przy relatywnie niskich cenach pozwala na zwiększenie popytu na produkt, który jednocześnie będzie zaspokajał klienta pod względem wysokiej jakości. Przystępność cen to cecha, która spowoduje większe zainteresowanie klienta produktem firmy.
  • Orientacja sprzedażowa – uruchomienie zdecydowanych technik sprzedażowych w postaci działań promocyjnych ma na celu zwiększenie sprzedaży konkretnego produktu w ilości takiej, jak zakłada to jego producent.

Orientacja marketingowa, czyli orientacja na klienta, pomaga nie tylko w sprzedaży produktu lub usługi, ale również zrozumieniu potrzeb klienta i wyjście im naprzeciw poprzez propozycje, które zaspokoją ich zapotrzebowanie. To spojrzenie na ofertę firmy oczami klienta i zrozumienie, czego może on oczekiwać i co firma jest w stanie mu zapewnić – i skutecznie mu to sprzedać.

Przykłady orientacji marketingowej – co może zrobić firma, żeby lepiej poznać potrzeby klienta

Co jest najważniejsze w orientacji marketingowej: zadowolenie klienta, wyczucie jego potrzeb, dopasowanie oferty, czy przewaga nad konkurencją? Każdy z tych elementów jest równie ważny, ponieważ pracuje na sukces marki. Orientacja marketingowa opiera się na:

  • badaniach rynku – wykonywaniu ankiet, wywiadów, analizach danych, które razem pomagają lepiej rozumieć potrzeby klienta;
  • skoncentrowaniu na kliencie, pozwalającym na dopasowanie oferty pod kątem jego potrzeb np. marketing mix – „4P”, czyli dopasowanie produktu (Product), ceny (Price), promocji (Promotion), dystrybucji (Place) odpowiadające potrzebom konkretnych potrzeb rynku;
  • relacji z klientem – długotrwałe relacje z klientami wzbudzają zaufanie do marki i pomagają 

w lepszej personalizacji usług;

  • konkurencyjności – przewaga nad konkurencją, będąca wynikiem lepszego wyczucia potrzeb nabywcy jest kluczem do osiągania przez markę sukcesu.

Jak w praktyce wygląda orientacja marketingowa? Przykłady firm, które zdecydowały się na tak wnikliwe poznanie potrzeb klienta pokazują, że można zyskać na takim podejściu. Na przykład marka kosmetyczna Dove, znana z dobrych jakościowo kosmetyków do pielęgnacji ciała, wychodząc naprzeciw swoim klientkom postawiła na promowanie różnorodności. Pełne akceptacji i empatii podejście marki, zakładającej, że każdy jest wyjątkowy i zasługuje na rozpieszczanie przez jakościowe kosmetyki, będące również przystępne cenowo, okazało się sukcesem.

Dzięki analizie oglądalności, popularna platforma streamingowa Netflix podsuwa mogące zainteresować widzów seriale i filmy oraz tworzy oryginalne treści, trafiające w gust odbiorcy. Starbucks oferuje swoim stałym klientom bezpłatne produkty i starannie personalizuje ofertę napojów i dodatków, jednocześnie stawiając na nowe produkty, w oparciu o gust i smak klientów. 

Podobne strategie mogą wykonywać wszystkie branże (odzieżowe, budowlane, spożywcze, papiernicze i inne) – co da im możliwość rozwoju i dotarcia do jeszcze większej liczby potencjalnych nabywców.

Autor wpisu: Henryk Tur

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!