Co to jest zapytanie lokalne?
Na skróty
Użytkownicy korzystają z różnego rodzaju zapytań do Google, aby uzyskać oczekiwaną odpowiedź. Kiedy zależy im na znalezieniu produktu lub usługodawcy w danej okolicy, używają zapytania lokalnego. Dzięki temu znajdują np. mechanika ze swojego miasta albo sklep, który ma dany produkt na stanie. Co jeszcze warto wiedzieć o zapytaniach lokalnych?
Zapytanie lokalne – co to?
Ten rodzaj zapytania zawiera informacje geograficzne, czyli nazwę miasta, jego części, województwa, powiatu czy gminy. Internauci korzystają z takich fraz, kiedy szukają produktu, usługi lub informacji w danej okolicy, albo związanych z daną okolicą. Oto przykładowe zapytania lokalne:
- hydraulik Kielce
- pizzeria 24h Warszawa Bemowo
- pranie dywanów Częstochowa Parkitka
- polska restauracja Rzym
Efektem wyszukania takiego zapytania w Google są wyniki ze stron firm, które tam działają. Natomiast SERP-y (Search Engine Results Page) nie wyglądają tak samo jak w przypadku zapytań ogólnych. Elementem, który je różnicuje, jest trzypak wyników z Google Maps, tak jak poniżej:
Wśród nich znajdują się wyłącznie firmy, które mają założony Profil Firmy w Google. Jest bezpłatny, a w przypadku wielu działalności ta wizytówka jest źródłem największej liczby zapytań i klientów. Po założeniu profilu można łatwo monitorować, ile przynosi on połączeń telefonicznych czy przekierowań na stronę.
Poza wspomnianym trzypakiem w wynikach wyszukiwania wyświetlają się również odnośniki do witryn lokalnych firm, tak jak poniżej:
Wyniki lokalne bez zapytania lokalnego
Nie w każdym przypadku musisz określić lokalizację, żeby otrzymać rezultat lokalny. Wynika to z tego, że Google bierze pod uwagę intencje użytkownika. Jeśli znajdujesz się w danym mieście i wyszukasz frazę „salon fryzjerski”, algorytm założy, że chcesz skorzystać z takiej usługi w tej lokalizacji i pokaże Ci wyniki po jej uwzględnieniu (chyba że masz wyłączone jej śledzenie). W przypadku gdy dopiero planujesz wycieczkę do danego miasta i chcesz sprawdzić, np. restauracje w Toruniu, to zapytanie musi obejmować lokalizację.
Znaczenie pozycjonowania lokalnego
Kierując ofertę do mieszkańców danego miasta czy też odwiedzających je turystów, możesz pozyskiwać klientów dzięki widoczności na lokalne zapytania. W wielu przypadkach pierwszym krokiem jest szukanie rozwiązania w Google. Tak możesz uzyskać kontakt do pomocy drogowej, hydraulika, ślusarza czy mechanika.
Jak podaje Google, 76% użytkowników, którzy szukają czegoś w pobliżu poprzez wyszukiwarkę w swoich smartfonach, odwiedzają firmę lokalną w ciągu jednego dnia.
Źródło: https://www.thinkwithgoogle.com/consumer-insights/consumer-trends/mobile-location-searches-to-store-visit-data/
Aby jednak osiągać ruch z wyników organicznych, musisz postawić na pozycjonowanie lokalne. Na początek załóż Profil Firmy w Google, a następnie go zoptymalizuj. Dodaj nazwę, opis, produkty, usługi, godziny otwarcia i wszystkie inne dane, które można uzupełnić, i odnoszą się do Twojej działalności. Zachęcaj klientów do wystawiania opinii w profilu, pozyskuj wizytówki NAP, a na swojej stronie, np. w zakładce Kontakt, umieść mapę Google z oznaczoną siedzibą Twojej działalności.
Profil Firmy w Google to jedno – masz również okazję zaistnieć w wynikach na zapytania lokalne drugi raz, a wszystko dzięki stronie WWW. Jej pozycjonowanie wymaga podjęcia innych kroków:
- Zoptymalizuj witrynę pod lokalne słowa kluczowe – twórz treści, w których określasz lokalizację Twojej działalności. Powinna się znaleźć nie tylko w opisie oferty czy poradnikach w witrynie, ale również meta danych (title i description), nazwach plików graficznych, ich opisach (tag alt).
- Przeprowadź optymalizację techniczną, czyli ten sam krok, co w przypadku pozycjonowania ogólnego. Chodzi o dostosowanie witryny pod tym kątem do wymagań Google.
- Link building, czyli pozyskiwanie odnośników, w szczególności ze stron lokalnych, ale również powiązanych tematycznie.
Wysokie pozycje na zapytania lokalne mogą zapewnić na tyle duży napływ klientów, aby firma nie musiała sięgać po inne ich źródła.