A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Zapytanie informacyjne

Czym jest zapytanie informacyjne?

Jeżeli szukasz w sieci określonej informacji, najczęściej wykorzystujesz do tego konkretne pytania wpisywane w Google. Oczekujesz, że dzięki nim będziesz mógł dowiedzieć się więcej o zaplanowanym koncercie albo np. o godzinach otwarcia sklepu w miejscowości turystycznej. Google pogrupowało tego rodzaju pytania, oznaczając je mianem zapytań informacyjnych. Co warto o nich wiedzieć?

Zapytanie informacyjne

Zdj 1. Zapytanie informacyjne powiązane jest m.in. z wyszukiwarką Google

Źródło: https://pixabay.com/photos/freelance-work-google-laptop-6051367/

Zapytania determinują kolejność wyświetlanych stron w SERP. Jednym z rodzajów zapytań jest zapytanie informacyjne. Co to takiego? Definicja tego rodzaju zapytań jest bardzo prosta. To sposób wyszukania, w którym celem użytkownika jest uzyskanie odpowiedzi na konkretne pytanie, zadane w wyszukiwarce. Może odnosić się do faktów, danych liczbowych, wiedzy ogólnej itd. 

Zapytanie informacyjne – podstawowe kwestie

Google wskazuje, że zapytanie informacyjne dzieli się na „know” i „simple know”. Każdy z rodzajów określa się, poprzez analizę zawartych w zapytaniu słów i fraz kluczowych. Jak z kolej wyróżnić, że dane zapytanie rzeczywiście jest informacyjne?

Przede wszystkim, intencje użytkownika nie mogą skupiać się wokół wyszukiwania określonej strony internetowej lub produktu. Musi dotyczyć wyłącznie informacji. Jakie są przykłady zapytań informacyjnych?

  • Do której jest otwarty warsztat samochodowy w Warszawie?
  • Jakie korzyści przynosi saunowanie?
  • W jaki sposób przygotować ciasto pleśniak?

Widać, że użytkownik zadający tego typu pytanie nie chce dokonywać zakupu produktu w sieci, czy nie chce znaleźć konkretnej witryny internetowej. Interesuje go określona wiedza lub umiejętność. Właśnie tego dotyczą zapytania informacyjne.

Co ważne, zapytania informacyjne nie muszą zawierać modyfikatorów. Zamiast „Jakie korzyści przynosi saunowanie?”, dla Google czytelne byłoby też zapytanie o „korzyści z saunowania”. 

Istota zapytań informacyjnych – dlaczego to tak ważne?

Dane Google pokazują, że zdecydowana większość zapytań w sieci to właśnie zapytania informacyjne. Te nie przekładają się na wysoki współczynnik konwersji, ponieważ są zwykle bardzo ogólne i nie dotyczą konkretnych produktów lub usług. Osoby poszukujące odpowiedzi na pytania zawarte w zapytaniu chcą skonkretyzować swoją wiedzę. Możesz to wykorzystać.

Jeżeli odpowiesz użytkownikowi na pytanie w postaci eksperckiego, merytorycznego i wartościowego z jego punktu widzenia wpisu na blogu, szansa, że dana osoba do Ciebie wróci rośnie. Budowanie świadomości wśród klienta to droga do poprawy współczynnika konwersji w postaci sprzedaży. 

Możesz też zyskać zaufanych czytelników, którzy wrócą w momencie pojawienia się określonej potrzeby. Jeżeli ich zapytania informacyjne są powiązane z Twoim tematem (np. pytają o korzyści z saunowania, a Ty prowadzisz klub fitness lub SPA z saunarium), istnieje wysokie prawdopodobieństwo, że skorzystają z Twoich usług.

Poza tym odpowiedzi na pytania informacyjne zwiększają ruch na stronie. Ten możesz zmonetyzować, korzystając np. z programów typu Google Ad Sense, sprzedaży powierzchni reklamowej na stronie lub linków sponsorowanych.

Zapytanie informacyjne

Zdj 2. Pytanie o miejsce zaparkowania to tzw. zapytanie informacyjne

Źródło: https://pixabay.com/photos/android-android-6-0-google-2941163/ 

Optymalizacja treści pod kątem zapytań informacyjnych

Istnieje kilka sposobów na prowadzenie działań SEO pod kątem zapytań informacyjnych. Chodzi głównie o dopasowanie tekstów do potrzeb użytkowników. W treści możesz używać np. modyfikatorów (np. dlaczego, jak, po co, czy itd.), które potrafią wzmocnić zawartość bloga w wyszukiwarce i dobrze współpracują z frazami kluczowymi.

Istotny jest fakt, że nasycenie słowami kluczowymi nie jest już kluczowe pod kątem optymalizacji teksów na zapytania informacyjne. Dziś bardzo liczą się walory merytoryczne. Musisz z jednej strony zadbać, aby frazy pojawiały się w tekście odpowiednio wiele razy (nie ma dokładnych wytycznych, jaka jest ich optymalna liczba), a z drugiej pamiętać, że treść musi odpowiadać na zadane przez użytkownika pytania. 

Poza tym optymalizacja treści pod kątem zapytań informacyjnych polega też na:

  • zachowaniu prostego i zrozumiałego języka;
  • dostarczaniu przydatnych, praktycznych i przyswajalnych danych, wiedzy czy umiejętności;
  • przytaczaniu danych i liczb z wiarygodnych źródeł;
  • przyciąganiu uwagi atrakcyjnym tytułem i nagłówkami;
  • edukowaniu użytkowników. 

Pamiętaj, że na zapytania informacyjne mogą odpowiadać nie tylko teksty blogowe, ale też np. opisy produktów czy kategorii w wariancie rozszerzonym. To może skrócić drogę do ostatecznego wygenerowania współczynnika konwersji.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!