Dark mode

3 min czytania

Projektanci stron dążą do tego, aby witryny spełniały oczekiwania użytkowników, zapewniały im pozytywne doświadczenia. Dzięki temu są szybkie, bezpieczne i łatwo możesz odnaleźć na nich oczekiwane elementy. To jednak nie wszystko. Popularnym trendem w ostatnich latach jest dark mode. Co oznacza i czy warto go zapewnić użytkownikom witryny?

Co to jest dark mode?

Dark mode to po prostu tryb ciemny, czyli opcja wizualna, w której dominuje ciemne tło, a kolor tekstu jest jasny. Oczywiście nie jest to żadną nowością, gdyż taki tryb możesz od dawna włączać w systemach operacyjnych czy przeglądarkach. Jednak coraz częściej taki wybór dają również strony WWW. Zastosowanie ciemnego interfejsu ma na celu zmniejszenie obciążenia wzroku użytkownika. W witrynach coraz częściej możesz znaleźć taki przełącznik jak poniżej. Po zmianie czcionka jest biała, a tło czarne. 

Dark mode

Źródło: https://iamtourist.org/

Taka zmiana możliwa jest też w serwisach społecznościowych. Poniżej opcje ustawień, które znajdziesz na X (Twitterze). Możesz wybrać takie, aby korzystać ze strony w trybie dark mode. 

Dark mode

Źródło: https://x.com/settings/display

Takie możliwości dają również Instagram czy też YouTube. 

Uwaga: dark mode to nie to samo co tryb nocny. W przypadku tego drugiego wprowadzane są odcienie żółci, aby zmniejszyć zmęczenie wzroku podczas używania smartfona nocą. Dark mode jest odpowiedzią na obniżony komfort użytkowania ekranów w trybie jasnym i związane z tym ryzyko zdrowotne. 

Zalety i wady trybu dark mode

Dark mode jest pozytywnym rozwiązaniem zarówno dla użytkowników, jak i właścicieli stron. Oto jego największe zalety:

  • Mniejsze zmęczenie wzroku – to szczególnie ważne, jeśli długo przeglądasz strony WWW. Ciemne tło powoduje, że emitowane są mniejsze ilości światła niebieskiego. Ciemne tło przynosi taki efekt szczególnie w nocy. Poza tym mniejsza emisja niebieskiego światła pozytywnie wpływa na sen.  
  • Personalizacja – to zdecydowany  ukłon w stronę użytkownika, który może dostosować witrynę do swoich oczekiwań. 
  • Oszczędność energii – kiedy ekrany OLED i AMOLED działają w trybie ciemnym, piksele wyświetlające czarne kolory są wyłączone, przez co urządzenia zużywają mniej energii. To duży plus także w przypadku urządzeń przenośnych – dzięki temu bateria dłużej nie będzie wymagać ładowania. Tryb ciemny może zmniejszyć na wyświetlaczach AMOLED zużycie energii o 63% .
  • Estetyka – dla wielu użytkowników tryb ciemny jest po prostu atrakcyjniejszy wizualnie.

Jednak nie jest to rozwiązanie pozbawione wad. 

  • Wymaga poświęcenia więcej czasu na realizację strony, co prawdopodobnie przełoży się na wyższe koszty.
  • Dark mode nie zawsze pasuje do tematyki witryny czy jej wyglądu.
  • Część internautów może mieć problem z przeczytaniem jasnego tekstu na ciemnym ekranie. 
  • Wymaga dostosowania wszystkich elementów w witrynie tak, aby całość była spójna, co jest wymagające czasowo. 

Dark mode – ważne fakty

Kwestia wykorzystania trybu ciemnego była wielokrotnie przedmiotem badań i analiz. Część wniosków prezentuje poniższa grafika. Okazuje się, że 81,9% użytkowników korzysta z trybu ciemnego w swoich smartfonach, a 82,7% – na swoim systemie operacyjnym. Natomiast 64,6% oczekuje po stronach WWW możliwości automatycznego włączania dark mode. 

Dark mode

Źródło: https://wppool.dev/wordpress-dark-mode/

Według badania Nielsen Norman Group korzystanie z trybu ciemnego zmniejszało zużycie energii średnio o 67% po tym, jak przełączono na dark mode z trybu 100-procentowej jasności. Kolejne ciekawe wnioski wynikają z analizy The Small Business Blog – korzystanie z kilku popularnych aplikacji na Androida w trybie ciemnym może o 58% zmniejszyć szybkość wykorzystania baterii

Jak widzisz, za korzystaniem z dark mode przemawia wiele czynników. Jeśli nie masz doświadczenia, spróbuj. Być może przypadnie ci do gustu. 

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy