Czym jest White Hat SEO?
Na skróty
Być może spotkaliście się kiedyś z ofertą agencji SEO, która proponowała szybkie pozycjonowanie Waszej strony internetowej, umieszczanie linków w niezliczonych katalogach, rozbudowanie ukrytych treści, nasycenie tekstów dowolnymi słowami kluczowymi, a podczas rozmowy padały takie określenia, jak doorway pages lub cloaking. Jeśli tak, oferta dotyczyła stosowania technik tak zwanego Black Hat SEO, czyli przestarzałych, nieuczciwych metod pozycjonowania, sprzecznych z zasadami Google. Jeśli nie byliście przekonani – słusznie, gdyż skorzystanie z takiej „kuszącej” propozycji może doprowadzić do czasowej blokady, a nawet całkowitego usunięcia witryny. Zupełnym przeciwieństwem tego rozwiązania jest White Hat SEO – czym się wyróżnia i na czym polega?
Czym jest White Hat SEO? Definicja
White Hat SEO to techniki pozycjonowania zgodne z wytycznymi i regulaminem wyszukiwarki. Strategia ta polega na budowaniu widoczności strony internetowej w sposób całkowicie etyczny i wartościowy dla odbiorców.
Żeby dokładnie zrozumieć, czym jest White Hat SEO, musimy nieco cofnąć się w czasie, mniej więcej do 2011 roku. W tym okresie firma Google rozpoczęła walkę ze spamem, duplikacją treści i keyword stuffingiem, wprowadzając algorytm Pandę. W kolejnym latach pojawiły się dalsze modyfikacje – m.in. algorytm Pingwin czy Phanthom, które również miały za cel karanie nieuczciwych praktyk związanych z nienaturalnym link buildingiem czy niską jakością publikowanych treści. Działania SEO zaczęto postrzegać w kategoriach etycznych i tak też pojawił się podział na Black oraz White Hat SEO. Skończyła się era manipulacyjnych taktyk, skupienia na tzw. quick wins i naruszania wytycznych Google. Coraz więcej firm zaczęło decydować się na korzystanie z White Hat SEO. Choć w tym przypadku trzeba było przyjąć perspektywę długoterminową, to jednak trwałość rezultatów okazała się przekonująca, podobnie jak skoncentrowanie się na docelowych odbiorcach oraz stosowanie metod zgodnych z wytycznymi wyszukiwarki. Obecnie uczciwe pozycjonowanie nie wiąże się już z dylematem, stało się natomiast powszechnym rozwiązaniem w przypadku profesjonalnych agencji. To, czym White Hat SEO jest wspierane, to przede wszystkim kolejne zmiany w algorytmach Google, które coraz skutecznie wypierają archaiczne i szkodliwe działania z okresu, gdy SEO opierało się na wątpliwej zasadzie – cel uświęca środki.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne oraz audyt SEO
Dobre praktyki SEO
Jak w takim razie zbudować strategię SEO, która będzie zarówno skuteczna i uczciwa? White Hat SEO to dobre praktyki, na których należy opierać wszelkie działania. Należy skupić się między innymi na:
Kod strony White Hat SEO
Powinien być uporządkowany, poprawny, o odpowiedniej długości, technicznie zoptymalizowany, dostosowany pod roboty indeksujące Google (poprzez ułatwienie zrozumienia treści udostępnianych na stronie). Należy również zadbać o to, aby witryna była przyjazna dla urządzeń mobilnych, nie można zapominać o meta znacznikach czy danych strukturalnych. Kod strony to jedna z istotniejszych cech dobrze zoptymalizowanej strony.
Dobre praktyki SEO w architekturze strony
Dobrze zoptymalizowana witryna jest prosta w obsłudze, intuicyjna oraz przejrzysta. Warto przeanalizować ilość podstron, ewentualną dostępność firmowego bloga itp. – generalnie usystematyzowanie wszelkich treści. Znaczenie ma także odpowiednie wewnętrzne linkowanie, skupienie na user experience etc. Należy w taki sposób zadbać o strukturę, aby zarówno użytkownicy, jak i roboty sprawnie i bez przeszkód poruszali się po witrynie.
Responsywność oraz szybkości witryny – ważne czynniki SEO
W przeszłości może nie tak ważne kwestie, dzisiaj elementarne. Google coraz większą uwagę zwraca właśnie na szybkość ładowania strony i jej dopasowanie do różnych urządzeń. To, czy użytkownik może bez problemu przeglądać daną stronę na każdym urządzeniu i to, czy działa ona szybko i sprawnie w dobie błyskawicznego internetu staje się kluczowe.
Dobre praktyki SEO w tekstach
To, czym White Hat SEO jest z punktu widzenia użytkownika, najlepiej ocenić przyglądając się tekstom. Niegdyś pozbawione sensu, dublikowane, przesycone słowami kluczowymi, a obecnie wartościowe, unikalne i odpowiednio zoptymalizowane pod kątem nagłówków, precyzyjnie dobranych fraz kluczowych itd.
White Hat SEO i materiały multimedialne
Skuteczne pozycjonowanie to stawianie na jakość, dlatego wszelkie materiały winny być skrupulatnie dobrane, zaciekawiające odbiorcę, różnorodne (grafiki/filmy video/prezentacje/infografiki itp.) i dynamiczne oraz sprawdzone pod kątem ewentualnych błędów, objętości itp.
Link building
Odpowiednia strategia link buildingu jest bardzo ważna. Powinniśmy stawiać na naturalne linkowanie, różnorodność odnośników. Dobrym rozwiązaniem jest np. publikowanie artykułów sponsorowanych, eksperckich, wpisów branżowych, korzystanie z influencer marketingu – bez względu na to, jaki sposób wybieramy, linki muszą pochodzić z witryn o wysokim autorytecie.
Aktualizacje a pozycjonowanie
Jeśli zależy nam na dobrze widocznej witrynie, należy zaakceptować fakt, że będzie to wiązało się z wieloetapowymi działaniami. Sprawnie zaprojektowana strona to jedno, jej regularne aktualizowanie to drugie. Nowe teksty, materiały multimedialne, zmiany w starych treściach – wszystko to ma niewątpliwe znaczenie.
Bezpieczeństwo i SEO
Ostatni czynnik, niemniej równie ważny jak pozostałe. Zabezpieczenie certyfikatem SSL i inne rozwiązania, które zmniejszą szanse na wyciek danych czy ataki hakerskie wpływają na pozycjonowanie strony.
White Hat SEO – profity
Wiemy już czym jest White Hat SEO, jak stosować jego metody, a co tak naprawdę możemy zyskać, będąc fair? Przede wszystkim – skuteczność. Google od lat wyróżnia strony internetowe, które doceniają użytkowników, oferują pod każdym względem wysoką jakość i konsekwentnie dążą do udoskonalania witryny. Z pewnością także kolejne zmiany w algorytmach będą podążać w tym kierunku. Po drugie – długoterminowe efekty. Nawet, jeśli zastosujemy którąś z nieuczciwych metod pozycjonowania i uzyskamy zamierzony rezultat, to nie będzie on trwały, co więcej narazi nas na poważne konsekwencje, natomiast regularne etyczne działania SEO sukcesywnie zwiększą widoczność strony. Poza tym – wizerunek. White Hat SEO opiera się na takich zasadach, które zwiększają także atrakcyjność witryny. Jeśli odbiorcy widzą przyjazną stronę, z wartościowym contentem, z pewnością wyżej ją ocenią, a także chętniej do niej powrócą.