A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Business Intelligence

Czym jest Business Intelligence?

Pojęcie Business Intelligence (BI) powstało w 1958 roku. Sam sposób analizy danych biznesowych został wtedy opracowany przez Hansa Petera Luhna. Początkowo termin ten odnosił się tylko do samej analizy, jednak w kolejnych dekadach pojęcie to stało się bardziej rozwinięte. W latach 90. XX wieku pojawił się termin gospodarki opartej na wiedzy, ściśle związany z Business Intelligence. Badacze i praktycy zauważyli, że surowe dane są właściwie bezużyteczne, a największe znaczenie ma kapitał intelektualny, a więc pracownicy. W ten sposób w krajach zachodnich zaczęto doceniać podwładnych i koncentrować się na tym, aby byli zadowoleni, a także mieli możliwości rozwoju. Business Intelligence to proces, który można zdefiniować jako proces przetwarzania surowych danych w konkretne informacje, a tych informacji w wiedzę. W ten sposób dane nabierają znaczenia, a także stają się zrozumiałe dla pracowników w firmie oraz kadry menedżerskiej. Takie rozwiązanie sprawia, że możliwe jest wykorzystanie przewagi konkurencyjnej nad innymi firmami. 

Business Intelligence – definicja

Business Intelligence, nazywane w języku polskim analityką biznesową, odnosi się do przetwarzania danych, najpierw w informacje, a później w wiedzę. W ten sposób możliwe jest zwiększenie efektywności działalności organizacji, a także przyspieszenie procesów decyzyjnych. 

Zalety wdrożenia Business Intelligence

Analityka biznesowa w znacznym stopniu ma odpowiadać na współczesny problem, związany z Big Data, czyli bardzo dużymi ilościami danych, które trzeba przetworzyć i zrozumieć. Niektórzy twierdzą, że wdrożenie Business Intelligence sprawia, że firma jest w stanie zwiększyć swój zwrot z inwestycji o nawet kilkaset procent. Dzieje się tak dlatego że wiedza ma ogromne znaczenie we współczesnym świecie, a wyciągnięcie wniosków i stworzenie korelacji danych sprawia, że przedsiębiorstwo jest w stanie działać znacznie bardziej efektywnie. Świetnym przykładem mogą być tutaj dane, dotyczące sprzedaży. Na ich podstawie da się oszacować wyniki, ale także zastanowić nad tym, co można poprawić, a co przeszkadza klientom. Nowoczesne narzędzia z zakresu analityki biznesowej pozwalają także na przedstawienie raportów w różnych formach, a więc nie tylko tekstowej, ale także obrazkowej lub matematycznej. 

Zobacz:  Influencer marketing

Business Intelligence

Przeczytaj także: Pozycjonowanie

Kim jest analityk danych?

Wraz z rozwojem popularności pojęcia Business Intelligence, pojawił się nowy zawód, czyli analityk danych. To stanowisko uznawane jest za zawód przyszłości, ponieważ ilość danych będzie wciąż się zwiększać, a ich odpowiednia analiza jest kluczowa dla współczesnych przedsiębiorstw. Analityk danych musi najpierw ukończyć studia, a później przejść specjalne szkolenia. W ten sposób może zacząć swoją pracę i zdobywać doświadczenie. Możliwe jest także wypracowanie pozycji eksperta, czyli zajęcia stanowiska Chief Technology Officer. Droga zawodowa do takiego stanowiska zajmuje zwykle około 15 lat. 

Narzędzia Business Intelligence

W Business Intelligence wykorzystywanych jest wiele narzędzi, które mają za zadanie dokładnie przeanalizować dane, a później stworzyć z nich informacje, raporty i dostarczyć wiedzę. Narzędzia te mogą mieć następujące funkcje:

  • stworzenie scenariuszy „what if” (co jeśli), których celem jest ocena osiągnięć biznesowych i analiza nowych możliwości, a także sprawdzenie wsteczne efektywności projektów;
  • zdefiniowanie grupy docelowej, ich decyzji zakupowych, a także sprawdzenie, kim są dotychczasowi klienci, na przykład pod względem demograficznym;
  • systemowe stworzenie ważnych informacji dla kierownictwa firmy, a więc przekazanie wiedzy na temat różnych procesów w firmie. 

Można uznać, że Business Intelligence składa się z kilku etapów, a do najważniejszych należą:

  • zdefiniowanie problemu, a także precyzyjne opisanie jego istoty;
  • zebranie danych, co zwykle nie jest proste, ponieważ dane są rozproszone;
  • odrzucenie danych przypadkowych;
  • zebranie wszystkich ważnych danych razem;
  • eksploracja i analiza materiału;
  • przekształcenie danych w ważne informacje;
  • raportowanie, czyli przekazanie konkretnej wiedzy, wraz z możliwymi wykresami lub grafikami. 
Zobacz:  Greenwashing

W niektórych firmach przedsiębiorcy decydują się na zakup specjalnych oprogramowań do analityki biznesowej, a w innych podejmują współpracę z zewnętrznymi przedsiębiorstwami lub zatrudniają analityków danych. Obecnie systemy Business Intelligence są wciąż rozwijane i wykorzystywane do nowych czynności. Przyszłość tej branży rysuje się więc raczej w kolorowych barwach, a osoby, które zdecydują się na rozwój zawodowy na stanowisku analityka biznesowego, mogą liczyć na wysokie zarobki i ciekawe wyzwania zawodowe.

Semcore

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!