Co to jest Co-Branding?
3 min
3 min
Na skróty
Określenia takie jak „partnerstwo marek” albo „Co-Branding” są dość popularne. Nie każdy wie jednak, jak dokładnie je zdefiniować. Przekonaj się sam!
Co-Branding to inaczej strategiczne partnerstwo między dwoma markami w zakresie marketingu oraz reklamy. Nadrzędnym celem takiej współpracy jest połączenie potencjału obu kanałów. Marki, które decydują się na Co-Branding mają za cel wzmocnienie pozycji, podbicie nowych rynków, a także obniżenie kosztów produkcji. Termin odnosi się do porozumienia marketingowego. W jego ramach dwie firmy łączą siły i tworzą produkt lub usługę, która świadczy o tożsamościach ich obu. Dzięki temu możliwe jest wprowadzenie swojej oferty do świadomości odbiorców innej marki.
Określenie „Co-Branding” powstało z połączenia członów „Co” oraz „Branding”. „Co” pochodzi od kooperacji, czyli współpracy, której celem jest połączenie potencjału dwóch lub większej liczby marek (opierające się na zasadach win-win). Natomiast Branding to wynik szerokich działań nastawionych na budowanie wizerunku. Aby zatem zrozumieć zjawisko Co-Brandingu, konieczne jest również pojęcie, czym jest Branding.
Definicja podaje, że Branding jest budowaniem świadomości marki. Gra toczy się zatem o naprawdę wielką stawkę. To od tego działania zależy, na jak długo wizerunek osadzi się w umysłach konsumentów i w jaki sposób to zrobi.
Nadrzędnym celem jest w tym przypadku rozwój firmy oraz generowanie regularnych zysków. Konieczne jest zbudowanie takiego wizerunku, który będzie co najmniej rozpoznawalny. Najlepiej jednak, gdy określona marka kojarzy się z szeregiem unikalnych cech oraz wartości, z którymi odbiorcy przekazów reklamowych mogą się identyfikować. Dla przykładu, jeśli jakaś firma powiązana jest z ekologią, zyska szerokie uznanie w kręgach ludzi, którym nie jest obojętny los zwierząt. To oczywiście jeden z bardzo wielu przykładów.
Podstawą dla Brandingu jest zawsze rzetelna strategia marki, A żeby było możliwe takie jej opracowanie, konieczne jest powierzenie usługi kompetentnym specjalistom. Niemal zawsze najbardziej liczące się na rynku w każdej branży firmy powierzają tę usługę sprawdzonym agencjom marketingowym.
Omawiając zagadnienie Co-Brandingu, czyli konkretnego rodzaju partnerstwa marek, warto powiedzieć o korzyściach, jakie z niego płyną. W tym przypadku możemy mówić przede wszystkim o:
Jak zatem widać dzięki współpracy dwóch firm w opisywanym zakresie możliwe jest ustanowienie wiarygodności, rozszerzenie zasięgu oraz (co ważne) podwojenie budżetu marketingowego. Takie korzyści mają spory wpływ na sukcesy osiągane na rynku praktycznie w każdej branży.
Wiarygodność sprawia, że marka nie tylko buduje zaufanie wśród potencjalnych nabywców produktów i usług oraz aktualnych klientów, ale również wśród innych firm w branży. W związku z tym łatwiejsze jest na przykład wejście we współpracę z szanowaną firmą.
Poszerzenia zasięgu sprawia, że rośnie zainteresowanie ofertą marek, które wzięły udział w Co-Brandingu. Tworzenie zasięgu generuje zatem większą sprzedaż dla każdej z firm. Podwojenie budżetu marketingowego to naturalna konsekwencja wejścia we współpracę. Koszty dzielone są bowiem na obie strony. W związku z tym możliwe jest zrealizowanie nawet najbardziej kreatywnych i drogich pomysłów.
Co-Branding powoduje zatem, że marki dzielą się nie tylko swoimi możliwościami, ale również osiągnięciami technologicznymi oraz potencjałem. Dzięki temu powstają produkty i wizerunek, który nie byłby możliwy bez wspomnianej współpracy. Znane są przykłady kooperacji znanych marek, takie jak na przykład Apple oraz MasterCard lub GoPro oraz RedBull.
W pierwszym przypadku sojusz spowodował, że nabywcy urządzeń od Apple mogą dokonywać płatności za pomocą urządzeń w usłudze Apple Pay. Z kolei marki GoPro oraz RedBull są zwolennikami zarówno aktywnego stylu życia, jak i sportów ekstremalnych. Właśnie dlatego wizerunkowe połączenie było tak trafne.
Oba pojęcia nie tylko brzmią podobnie, ale mają również podobne znaczenie. Różnica polega jednak na sposobie ich realizacji. Co-Branding już na samym początku wychodzi z założenia, że konieczne jest stworzenie nowego produktu lub usługi. Gdy do tego dojdzie, warto podjąć również działania Co-Marketingowe. Z kolei Co-Marketing łączy wysiłki marketingowe różnych firm, ale nie powoduje, że pojawia się na rynku nowy produkt lub usługa.