Co to jest SEM?
5 min
5 min
Na skróty
Tworząc szczegółową strategię marketingową, warto uwzględnić w niej działania SEM. To ułatwia realizację przyjętych celów biznesów, do których zwykle zalicza się zarówno większą sprzedaż i zyski, jak też lepszą widoczność w Internecie. Co to jest SEM? Na jakich elementach się skupić, aby zauważyć oczekiwane rezultaty? Wszystkie niezbędne informacje znajdziesz poniżej.
Tego typu równanie bardzo często pojawia się w odpowiedzi na pytanie, czym jest SEM. Obrazuje ono, co składa się na Search Engine Marketing, a więc w tłumaczeniu na polski marketing w wyszukiwarkach. To połączenie działań z zakresu SEO i PPC, czyli płatnych reklam. Dzięki nim strona internetowa ma szansę na zwiększenie swojej widoczności w wynikach wyszukiwania, a tym samym na skuteczne realizowanie celów biznesowych. Warto pamiętać, że nie zawsze będzie to wyłącznie poprawa wyników sprzedaży oferowanych produktów bądź usług. To w dużej mierze zależy od branży i potrzeb firmy. Nierzadko celem biznesowym jest zwiększenie liczby zapytań ofertowych, ruchu na stronie lub zapisów do newslettera.
W praktyce SEM jest połączeniem pozycjonowania i płatnych reklam w taki sposób, aby pomóc firmie w rozwoju i osiągać coraz lepszą pozycję w branży. Skupienie się na obu wspomnianych obszarach pozwala na uzyskanie dobrych efektów i wykorzystanie marketingowego potencjału internetu.
Jest kilka istotnych zalet kampanii SEM, które zachęcają do jej wdrożenia. Przede wszystkim poprawia widoczność witryny w wyszukiwarce, a tym samym staje się ona łatwo dostępna dla użytkowników. Wykorzystanie PPC zwykle daje stosunkowo szybkie rezultaty. Kampania linków sponsorowanych jest elastyczna i w dowolnym momencie można zmienić wysokość ceny za kliknięcie czy zastosowane frazy kluczowe. Poza tym pozwala na kontrolowanie budżetu i mierzenie efektów od razu po wdrożeniu. Działania SEO są tutaj dobrym uzupełnieniem. Choć zwykle okazują się bardziej czasochłonne, ich rezultaty są długofalowe, a dodatkowym efektem jest dopracowana strona, dostosowana do robotów wyszukiwarek i użytkowników.
Kolejna zaleta to precyzyjne targetowanie. Kampania SEM jest tworzona na podstawie ściśle określonych fraz kluczowych, które użytkownicy wpisują w Google bądź inną wyszukiwarkę, aby otrzymać niezbędne informacje. To zwiększa prawdopodobieństwo dotarcia do osób, które rzeczywiście są zainteresowane produktami lub usługami oferowanymi przez firmę. Dobór fraz kluczowych jest jednym z najważniejszych aspektów całej kampanii SEM. Ich przemyślany dobór sprawia, że potencjalni klienci sami trafiają na promowany biznes. Nie trzeba ich zachęcać do wykonania pożądanej akcji ani tym bardziej intensywnie atakować informacjami. To oznacza, że podejmowane działania są przyjazne w odbiorze i nie zniechęcają do firmy już na starcie.
Nie bez znaczenia jest to, że dzięki kampanii SEM można pozyskiwać nowych klientów za pośrednictwem wielu kanałów. Ponadto pozwala ona na efektywny remarketing, a więc na dotarcie do osób, które dawniej zainteresowały się ofertą, ale nie podjęły konkretnych kroków. Wszystko to sprawia, że warto rozważyć wdrożenie strategii SEM.
Na kampanię SEM może zdecydować się tak naprawdę każda firma, zarówno mała, jak i bardzo duża. Wpływa na to przede wszystkim fakt, że jest elastyczna pod względem finansowym. Każdy biznes samodzielnie ustala, ile może przeznaczyć na tego typu działania, aby się wypromować, a jednocześnie nie nadwyrężać nadmiernie swojego budżetu. Co prawda obszar SEO jest mniej elastyczny, ale PPC daje więcej możliwości w tym obszarze. Często stosowanym rozwiązaniem jest ustalenie miesięcznego budżetu na płatne reklamy. W sytuacji, gdy się wyczerpie, linki sponsorowane wygasają i stają się ponownie aktywne dopiero po włączeniu kolejnej puli. To wygodne, gdyż nie trzeba się zastanawiać, ile będzie kosztować taka forma promocji. Firma ma kontrolę nad wydatkami, a budżet może dowolnie modyfikować w każdej chwili. Poza tym odpowiednio ustawiona kampania PPC daje efekty od razu, co potwierdza słuszność takiej inwestycji.
W jakich branżach kampania SEM daje najlepsze rezultaty? Okazuje się, że jest to strategia działania sprawdzająca się w wielu różnych sektorach. Poza tym, że umożliwia kontrolowanie kosztów ponoszonych w związku z promocją, pozwala również na precyzyjne zdefiniowanie grupy odbiorców. Firma może więc ściśle określić cechy idealnego potencjalnego klienta, uwzględniające np. miejsce zamieszkania czy płeć.
Uważa się, że w SEM tkwi bardzo duży potencjał. Każdego dnia użytkownicy korzystają z wyszukiwarek i wpisują różnego rodzaju hasła czy zapytania. Istnieje duża szansa, że pokryją się one z tym, co oferuje firma, jej produktami lub też usługami. Ponadto wciąż zwiększa się liczba osób używających internetu na co dzień, co potwierdza, że zastosowanie marketingu w tej sferze (w tym zastosowanie SEM) jest słuszne.
Nie bez znaczenia jest fakt, że kampania Search Engine Marketing jest bardziej skuteczna w porównaniu do tradycyjnej reklamy i przynosi większe zyski. Choć billboardy, ulotki i podobne formy docierają do bardzo szerokiego grona odbiorców, to jednak nie każdy z nich jest potencjalnym klientem. Często są to osoby, które zupełnie nie są zainteresowane danym produktem bądź usługą, dlatego reklama nie oddziałuje na nie. Trzeba też pamiętać, że tradycyjne kampanie wiążą się z koniecznością ponoszenia dużych kosztów. Firma, która chce się wypromować, musi zapłacić nie tylko za samo wykonanie reklamy, ale i jej nośnik. Nie ma przy tym gwarancji, że uzyska oczekiwane rezultaty i koszty tej inwestycji się zwrócą. W przypadku SEM jest inaczej, ponieważ to kampania precyzyjnie docierająca do określonych odbiorców. Dodatkowo działania te zapewniają dwustronną komunikację, a nie jednostronną jak przy reklamach tradycyjnych. To potencjalni klienci robią pierwszy krok, kiedy zaczynają poszukiwać informacji o marce czy samych produktach i usługach. Firma, która zdecydowała się na SEM, odpowiada na zapytania i prezentuje swoją ofertę.
Kampania SEM przynosi korzyści, ale nie można zapomnieć o stałym monitorowaniu podejmowanych działań i efektów, jakie zapewniają. Nie jest to jednorazowe, krótkotrwałe przedsięwzięcie, tylko długofalowa strategia, dlatego warto sprawdzać, czy wszystkie pomysły okazały się skuteczne i w razie potrzeby zmodyfikować je. Profesjonalne agencje zazwyczaj raportują osiągane wyniki np. co miesiąc, 6 miesięcy lub rok, w zależności od ustaleń. Konieczne jest szybkie reagowanie na spadki, znalezienie ich przyczyn i podejmowanie prób wyeliminowania tego typu problemów.
Chcąc znaleźć najbardziej efektywne ustawienia i rozwiązania, należy testować dostępne możliwości. Pozwala to na optymalizację kampanii SEM i przekonanie się, co działa na potencjalnych klientów i przykuwa ich uwagę. O testowaniu mówi się głównie w kontekście PPC. W przypadku płatnych reklam można sprawdzić niemal każdy ich element, a więc m.in. słowa kluczowe, nagłówek, treść komunikatu reklamowego oraz targetowanie. Modyfikowanie działań jest często potrzebne z uwagi na to, że preferencje klientów nie są stałe. Zmieniają się, podobnie jak ich wymagania, ponadto w każdym momencie na rynek może wejść konkurencyjny biznes, dlatego należy dążyć do wyróżnienia się w swojej branży.
W SEM podobnie jak w innych obszarach marketingu praca z danymi jest niemal niezbędna. Z tego powodu ich gromadzenie oraz późniejsze analizowanie to istotny element. To samo dotyczy precyzyjnego wyznaczenia celów, jakie firma decydująca się na taką kampanię chce osiągnąć. Bez tego trudno jest dobrać właściwe narzędzia oraz kanały. Należy pamiętać, że każda branża jest inna i to, co sprawdza się w jednej, nie musi być równie skuteczne w drugiej. Decydując się na strategię SEM, trzeba mieć też na uwadze, że wszystko wymaga czasu. Nawet płatne reklamy, które przynoszą szybkie rezultaty, należy najpierw dopracować, a nie da się tego zrobić w kilka minut.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.