Konwersja – czym jest i jak ją podwyższyć?
4 min
4 min
Na skróty
Konwersja to określone działanie (cel), które ma wykonać użytkownik strony internetowej. W e-commerce tym wyrażeniem bardzo często określa się sprzedaż – może to być także zapisanie do listy mailingowej, pozostawienie danych kontaktowych. Naturalnym zjawiskiem jest, że właściciele stron internetowych chcą, aby do konwersji dochodziło jak najczęściej. To cel istnienia każdej witryny znajdującej się w sieci.
Konwersja nie jedno ma imię, dlatego wyrażenie to może być dopasowywane do różnych akcji, jakie wykonują użytkownicy. Co więcej, strony internetowe mogą ustalić kilka celów. Choć zwykle główną konwersją jest jeden rodzaj działania, które ma wykonać użytkownik, to do realizacji tego najważniejszego celu zwykle prowadzą mniejsze wydarzenia (tak zwana „konwersja poboczna” lub „dodatkowa”). Każda akcja podejmowana przez internautę ma znaczenie, dlatego warto monitorować zachowania odbiorców. Konwersja może kryć się pod takimi działaniami jak:
Sprzedaż – to rodzaj konwersji najczęściej spotykany w obrębie sklepów internetowych. Celem e-commerce jest sprzedaż produktów, więc to naturalne, że właśnie takie działanie witryna obiera za swój główny cel.
Zapis do newslettera – konwersja spotykana zarówno w sklepach, jak i na blogach, firmowych stronach, czy branżowych portalach. Zwykle ma charakter poboczny, a nie główny. Zapisanie się do newslettera sprawia, że marka może utrzymywać stały kontakt z odbiorcami.
Pozostawienie komentarza lub opinii – tę akcję cenią przede wszystkim blogi, strony firmowe oraz sklepy. Feedback od klientów jest niezwykle ważny i może stanowić rodzaj konwersji pobocznej.
Spędzenie czasu na stronie – ten rodzaj konwersji zwykle jest stosowany na blogach, które zajmują się publikacją merytorycznych treści. Z reguły długi czas sesji oznacza to, że użytkownik był zainteresowany zawartością serwisu.
Napisanie wiadomości – popularnym medium do komunikacji z klientami jest livechat mieszczący się na stronie internetowej. Napisanie wiadomości przez użytkownika może być główną lub poboczną konwersją.
Utworzenie konta – to kolejny rodzaj konwersji. Rejestracja może być głównym celem na przykład forów internetowych, czy portali branżowych i aplikacji webowych.
Wykonanie innej, określonej akcji – tak naprawdę niemal każde działanie na stronie internetowej może być uznane za konwersję, jeżeli tylko ma znaczenie dla właściciela witryny. W niektórych przypadkach celem jest obejrzenie filmu, pobranie dokumentu/raportu, czy udostępnienie konkretnej zawartości.
Konwersję na stronie mierzy się za pomocą specjalnego współczynnika. To wartość przedstawiona w procentach, która może być przedstawiona poprzez to działanie matematyczne:
Współczynnik Konwersji = (Ilość konwersji / ilość użytkowników) x 100
Wynik należy podać w procentach. Dla przykładu: sklep internetowy odwiedziło 250 osób, a 30 użytkowników z tego grona dokonało zakupu. Jeżeli konwersją w tym przypadku jest sprzedaż, to współczynnik wynosi 12%. Równocześnie oznacza to, że średnio na 100 osób, 12 dokonuje zakupu. Do mierzenia współczynnika konwersji może posłużyć wiele zróżnicowanych narzędzi. Przy weryfikacji danych w obrębie stron internetowych zwykle wykorzystuje się Google Analytics. To darmowe narzędzie dające sporo możliwości. Jeśli prowadzisz własny biznes online, możesz wykorzystać także inne oprogramowanie analityczne, które będzie zbierać dane potrzebne do badania współczynnika konwersji. W Google Analytics ustalanie celów jest stosunkowo proste. Po zalogowaniu się na konto przejdź do zakładki „Administracja”, następnie otwierając opcję „Cele”. Następnie możesz dodać własną konwersję, korzystając z czterech różnych funkcji:
Miejsce docelowe – otwarcie konkretnej podstrony będzie zaliczać się do realizacji konwersji,
Czas trwania – spędzenie określonej ilości czasu w witrynie,
Liczba stron na sesję – czyli wyświetlenie określonej liczby stron w obrębie witryny,
Zdarzenie – wykonanie jakiegoś konkretnego działania na stronie.
Gdy uda CI się wypełnić wszystkie pola, współczynnik konwersji możesz analizować poprzez wejście w zakładkę „Konwersje”, a następnie „Cele”.
User experience design (projektowanie doświadczeń użytkownika) opiera się na przygotowywaniu i dostosowywaniu strony w taki sposób, aby witryna była maksymalnie przyjazna dla internauty. To na przykład skrócenie czasu ładowania, optymalizacja struktury serwisu, czy dopasowywanie interfejsu do potrzeb społeczności. Nie zapominaj, że odpowiednio przygotowane UX wywiera ogromny wpływ na konwersję. Strona nieprzyjazna dla użytkownika nie będzie zachęcać do wykonania konkretnego celu – wręcz przeciwnie, jej właściciel może spodziewać się wysokiego współczynnika odrzuceń. Witryna musi być zaprojektowana w taki sposób, aby nawet jej najdrobniejsze elementy spełniały oczekiwania odbiorców. Każdy detal wpływa na konwersję i może ją obniżyć lub podwyższyć. Według badania „Impact of color on marketing” nawet kolor przycisku, sloganu lub reklamy ma znaczenie w kontekście decyzji zakupowych. Autor analizy wskazuje, że użytkownik po zaobserwowaniu konkretnego elementu (na przykład produktu) w około 60-90% przypadków podejmuje decyzję o skorzystaniu z oferty na podstawie kolorystyki, którą widzi. Dlatego bardzo często przyciski typu „Kup teraz” wyróżniają się barwą czerwoną, pomarańczową lub żółtą. Te kolory po prostu przykuwają wzrok. Badanie w ciekawy sposób udowadnia, jakie znacznie ma UX i projekt strony internetowej pod kątem konwersji. Ignorowanie kwestii związanych z user experience sprawi, że pozyskany ruch będzie się marnować, ponieważ użytkownicy nie wykonują żadnej wartościowej akcji. Natomiast przeprowadzenie audytu UX oraz wdrożenie stosownych zmian optymalizacyjnych może znacznie podnieść współczynnik konwersji. To rozwiązanie przydatne zarówno w e-commerce, jak i na firmowych stronach internetowych.
Wzrost konwersji to między innymi efekt strategii SXO, czyli połączenia UX z SEO.
Odpowiednie ustawienie konwersji oraz mierzenie współczynnika to dwa niezwykle ważne elementy, którymi powinien zainteresować się każdy założyciel strony internetowej. Jeżeli Twoja witryna ciągle nie posiada żadnego jasno określonego celu, czas to zmienić. Analiza ruchu i ilości sesji są istotne, jednak to konwersja przedstawia skuteczność działań marketingowych. Użytkownicy odwiedzający stronę, jednocześnie nierealizujący celów, są praktycznie bezwartościowi. Dlatego ustal, co jest najważniejsze w kontekście Twojej witryny, zaimplementuj monitorowanie konwersji i analizuj jej współczynnik.