Konwersja – wszystko, co musisz wiedzieć
6 min
6 min
Na skróty
Spis treści:
Konwersja to jedno z częściej pojawiających się słów przy okazji marketingu internetowego czy e-commerce. Wiele osób, choć zna jej ogólną definicję i zarys, nie wie tak do końca czym dokładnie jest, na jakiej zasadzie działa oraz co na nią wpływa i jak ją zwiększać. W rzeczywistości konwersja jest jednak ważnym pojęciem, które warto dobrze poznać. W tym tekście odpowiadamy na te wszystkie pytania i przedstawiamy najważniejsze informacje o konwersji, jakie musisz znać.
Konwersja to wykonanie przez użytkownika — odbiorcę konkretnej pożądanej czynności, której oczekujemy emitując reklamę internetową. Jest to czynnik mówiący nam o tym, ile osób rzeczywiście skorzystało z naszej oferty, którą reklamowaliśmy. Konwersja jest też ostatnim elementem lejka sprzedażowego, czyli wszystkich etapów i działań marketingowych, które mają prowadzić do sprzedaży lub osiągnięcia konkretnego celu reklamowego. Z konwersją mamy do czynienia we wszystkich typach reklamy emitowanej w sieci.
W praktyce konwersją będzie nakłonienie odbiorców do zakupu piłki reklamowanej w naszym sklepie sportowym, którym przedstawiamy nasz przekaz reklamowy. Jest to zatem najważniejsza statystyka wszystkich działań marketingowych określająca – Ile osób przekonaliśmy do wykonania konkretnej czynności, która była celem naszej promocji w sieci. Celami konwersji mogą być różne czynności. Najpopularniejszą z nich jest oczywiście sprzedaż, choć nie jest to jedyna czynność z myślą o której publikujemy reklamę w sieci. Najpopularniejszymi celami konwersji są zatem:
Współczynnik konwersji CR (Conversion Rate) to zdecydowanie najważniejszy element zarówno samej reklamy internetowej jak i całego tematu konwersji, który poruszamy w tym artykule. To właśnie on decyduje o tym, jak bardzo skuteczna i efektywna jest nasza reklama internetowa, a poznanie informacji o współczynniku konwersji jest kluczowe do jej zwiększania i odnoszenia korzyści płynących z marketingu internetowego.
Współczynnik Conversion Rate to najprościej ujmując stosunek zainteresowania potencjalnych klientów naszą marką do rzeczywistych sprzedaży lub innych czynności, które są naszym celem reklamowym. W praktyce współczynnik konwersji będzie zatem określał, Ile osób realnie skorzystało z naszej oferty w stosunku do ilości osób które zapoznały się z naszą reklamą internetową. Im wyższy współczynnik CR, tym więcej korzyści odnosi marka reklamująca się w sieci i tym bardziej skuteczna oraz efektywna jest reklama.
Najprostszym sposobem poznania współczynnika konwersji jest zalogowanie się do danego systemu reklamowego oraz sprawdzenie statystyk. Korzystając z usług agencji marketingowej, możemy również poprosić o raport, w którym zostaną ujęte tego typu informacje. Poznanie dokładnego współczynnika konwersji jest możliwe jedynie gdy dokładnie znamy liczbę osób, którym została wyemitowana reklama oraz możemy zmierzyć samą konwersję. Dane te mogą pojawiać się również w wersjach szacunkowych, jeżeli jedynie szacujemy zasięg reklamy oraz jej skuteczność.
Wskazówka: Jeśli chcesz samodzielnie wyliczyć współczynnik konwersji, wystarczy podzielić ilość oczekiwanych reakcji klientów przez liczbę klientów, którym została wyemitowana reklama internetowa
Jednym z podstawowych pytań, jakie pojawia się gdy poznamy już czym jest konwersja oraz czym jest współczynnik konwersji CR, jest to, ile powinien on wynosić. Ogólnie nie ma żadnej średniej czy standardowych wartości, który powinien osiągnąć współczynnik naszej reklamy internetowej. Będzie on inny dla każdej marki reklamującej się w sieci, a opłacalność promocji również będzie inna w zależności od indywidualnej reklamy. W niektórych sytuacjach bardzo niski współczynnik konwersji będzie dawał duże zyski np. przy wysokowartościowych produktach/usługach i małym nakładzie na reklamę, a w niektórych sytuacjach nawet duży współczynnik konwersji niskowartościowych produktów przy dużych nakładach na reklamę nie będzie zadowalający.
Najczęściej współczynnik konwersji wynosi około kilku procent. W niszowych branżach lub przy małym ruchu może wynosić on nawet kilkanaście procent, a związane jest to najczęściej z pozyskiwaniem zaangażowanych tematycznie odbiorców. Przy bardzo dużym ruchu reklamowym współczynnik konwersji przeważnie może wynieść około jednego procenta. Współczynnik konwersji warto liczyć w odniesieniu do naszej marki indywidualnie, określając próg opłacalności reklamy i postawienie właśnie tej wartości, jako tej, do której będziemy się odnosili. Bardzo dobrym pomysłem jest też gromadzenie danych archiwalnych, które będą informowały nas o wprowadzonych zmianach i odzwierciedleniu tych zmian marketingowych w odniesieniu do uzyskiwanych wyników konwersji.
O współczynniku konwersji decyduje wiele elementów. Pierwszą grupą czynników, są te związane z samym przekazem reklamowym. Są to źródła ruchu, atrakcyjność reklamy, targetowanie, dopasowanie reklamy do odbiorców, spójność przekazów reklamowych, sezonowość czy oferta oraz promocje i rabaty. Drugą grupą czynników decydujących o współczynniku konwersji są te związane z samą marką. Na konwersję wpływa zatem rozpoznawalność naszej marki, zaufanie do marki, działania marketingowe i jej renoma na rynku. Kolejną grupą czynników odpowiadających za konwersję są te związane z kampanią oraz stroną internetową. Możemy zaliczyć do nich źródło pozyskiwanego ruchu, ilość wejść czyli skalę ruchu, jakość ruchu pozyskiwanego na witrynę czy szybkość działania samej witryny oraz dostosowanie jej pod kątem sprzedażowym i user experience.
Jeśli prowadzimy działania marketingowe w internecie, z pewnością chcemy, aby współczynnik konwersji był na jak najwyższym poziomie. Bardzo często jednak nie wiemy co zrobić z tym faktem, znając jedynie dokładne statystyki konwersji. Współczynnik CR możemy jednak podnosić na wiele sposobów. Podstawą wszystkich działań zwiększania konwersji jest zebranie danych dotyczących reklamy, ruchu i sprzedaży, a także dokładna ich analiza.
Pierwszym sposobem na podniesienie konwersji jest eliminacja nisko konwertującego ruchu. Możemy określić go na podstawie statystyk, a także wyodrębnić z nich grupy ruchu, które nie przynoszą wysokiej konwersji. Mogą to być reklamy w poszczególnych grupach docelowych, konkretne formy reklamy czy źródła ruchu. Jeśli wyeliminujemy taki ruch, pomoże to nam uzyskiwać więcej profitów i nie będziemy marnowali na niego środków ani czasu. Dzięki temu będziemy mogli skupić się na innych grupach odbiorców oraz reklamować się w nich intensywniej uzyskując ruch, który jest bardziej wartościowy — tym samym nakładem pracy, jaki przeznaczaliśmy na promocję przy nisko konwertujących źródłach ruchu. Pusty ruch może być też spowodowany nieodpowiednim doborem słów kluczowych. W praktyce powodować to będzie przechodzenie na naszą witrynę osób i przeznaczeniem środków na promowanie się w grupie osób, które i tak nie zakupią naszego produktu.
Zwiększenie konwersji możemy również osiągnąć poprzez optymalizację – samej reklamy internetowej, serwisu internetowego czy oferty. Lepiej dopasowana forma reklamy do grupy odbiorców, strona www zoptymalizowana pod kątem user experience czy atrakcyjna oferta na tle konkurencji z pewnością zwiększy konwersję i spowoduje, że odbiorcy chętniej będą korzystali z naszej oferty.
Konwersję możemy zwiększać również poprzez aspekty wizerunkowe. Możemy zatem jako marka zbudować silną pozycję na rynku np. lidera branżowego czy dbać o naszą renomę. Możemy też zwiększyć zasięg i rozpoznawalność, co również pomoże zwiększyć konwersację naszej reklamy.
Porada: Najprostszym sposobem na podnoszenie współczynnika konwersji są testy A/B. Praktyczne sprawdzenie jakie zmiany w obrębie naszych działań marketingowych są tak naprawdę skuteczne, będzie strzałem w dziesiątkę. Należy przeprowadzać je na reprezentatywnej i porównywalnej grupie odbiorców i w podobnych warunkach, aby wyniki były miarodajne.
Sama konwersja oraz współczynnik konwersji są bardzo ważne w kilku powodów. Z pewnością wysoka konwersja zapewnia przeważnie duże zyski oraz wysoki zarobek. Dzięki temu możemy rozwijać naszą markę dużo szybciej i wyróżniać się na tle konkurencji wygrywając rywalizację bezpośrednio z innymi markami w danej branży. Oprócz wysokiego zarobku wysoka konwersja to także efektywność działań reklamowych. Dzięki temu możemy przeznaczać na osiągnięcie tego samego rezultatu mniejsze nakłady finansowe i czasowe lub osiągać lepsze rezultaty przy przeznaczeniu tych samych środków i zaangażowania na działania promocyjne. Sama optymalizacja Conversion Rate jest również stosunkowo prostą czynnością, którą wykonywać możemy samodzielnie lub zlecając pracę odpowiedniej agencji marketingowej. Aby zatem podnosić współczynnik konwersji i osiągnąć wiele korzyści, nie musimy wykonywać szczególnie trudnych czynności lub znać się w zaawansowany sposób na digital marketingu.
Współczynnik konwersji jest też bardzo ważną wskazówką, która mówi nam, czy nasza reklama funkcjonuje prawidłowo oraz uzyskuje dla nas klientów. Dzięki czynnikowi Converse Rate możemy wykryć nieskuteczną i nieefektywną reklamę, która np. posiada błędy lub jest niedopasowana do danej sytuacji. Wiedząc o tym, możemy uniknąć wydania bardzo dużej sumy pieniędzy na nieefektywną reklamę i przekonania się na własnej skórze o jej nieskuteczności po zakończeniu działań promocyjnych.
https://www.damianrams.pl/wspolczynnik-konwersji/
https://marketingibiznes.pl/e-commerce/optymalizacja-konwersji-od-a-do-z/
https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-konwersja-wszystko-co-nalezy-o-niej-wiedziec