A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Mapy ciepła

Czym są mapy ciepła?

Istnieje wiele narzędzi, które można wykorzystać do weryfikowania działań użytkowników na Twojej stronie internetowej. Dzięki temu wiesz, jakie zmiany możesz wykonywać w celu optymalizacji witryny pod kątem konwersji. Jedną z ważnych i bardzo przydatnych czynności będzie analiza map ciepła. Czym są i dlaczego są potrzebne?

Czym są mapy ciepła? – Definicja

Mapy ciepła (heat maps) to graficzne wizualizacje zachowań użytkowników. Najczęściej obrazują poruszanie się internauty oraz jego interakcje poprzez nakładanie na obraz kilku warstw kolorystycznych.

Istnieją różne narzędzia, dzięki którym możesz weryfikować mapy ciepła. Przedstawiają na obrazie Twoją stronę internetową z zaznaczonymi punktami, w które klikali internauci. Kolor punktów różni się w zależności od tego, jak często były klikane dane elementy. Dzięki mapom ciepła możesz sprawdzić, czy odbiorcy wchodzili na podstrony Twojej witryny, na których najbardziej Ci zależy. Dzięki nim zweryfikujesz również jak popularne są konkretne podstrony, linki oraz to, czy Twoi odbiorcy sprawnie poruszali się po witrynie. Mapy ciepła dostarczają mnóstwo cennych informacji. Zobaczysz także to, czy jakieś elementy strony, które nie zawierają przekierowań, były klikane – dzięki temu dostrzeżesz czy niektóre elementy Twojej strony nie wprowadzają odbiorców w błąd. Mapy ciepła są dość łatwe w analizie, najczęściej wybierane przez internautów elementy są oznaczone kolorami symbolizującymi najwyższą temperaturę (pomarańczowy i czerwony). Natomiast rzadko klikane będą miały barwę białą, niebieską czy też zieloną.

Czym są i do czego służą mapy ciepła?

Po co są mapy ciepła?

Pozwalają sprawdzić zachowanie użytkowników na stronie i to, które z elementów są dla nic najbardziej atrakcyjne. Dzięki mapom ciepła możesz wykonywać testy atrakcyjności elementów, np. przykład poprzez weryfikowanie klikalności zakładek w różnych wersjach. Możesz udostępnić różne wersje witryny, na których różne elementy będą wyglądały inaczej. Dobrym sposobem jest sprawdzenie tego, jak często odbiorcy wybierali zakładki „oferta” czy „produkty” w innych wersjach kolorystycznych. To pozwoli Ci udoskonalić Twoją stronę. Ponadto uzyskasz wiele danych na temat tego, czego odbiorcy poszukują na Twojej witrynie. Będziesz mógł rozbudować treść zakładek, które są najpopularniejsze. Część map ciepła umożliwia sprawdzanie tego, jak odbiorcy poruszali się po witrynie (ruch kursora, scrollowanie). Zachowania odbiorców umożliwiają dopasowanie struktury oraz wyglądu strony do ich wymagań. Dzięki temu Twoja witryna będzie bardziej atrakcyjna, zatrzyma odbiorców na dłużej. To jeden ze sposobów na zwiększanie konwersji.

Jakie działania można podjąć poprzez analizę map ciepła?

Na każdej witrynie internetowej znajdują się elementy, na których popularności szczególnie zależy właścicielom sklepów online czy blogów. Mapy ciepła umożliwiają weryfikację tego czy odbiorcy decydują się na wykonywanie danych działań, na przykład klikają w zapis na newsletter czy też przechodzą do koszyka. Jeśli tak nie jest, to należy wyróżnić i zmienić graficznie te elementy.

Często okazuje się, że zmiana wielkości/koloru/umiejscowienia przycisku, wpływa niezwykle mocno na jego klikalność. Nierzadko też odbiorcy rzeczywiście wchodzą w te zakładki, na przykład przechodzą do koszyka i chcą dokończyć zakupy. Jednak okazuje się, że liczba kliknięć wskazana na mapach ciepła nie równa się liczbie zakończonych transakcji. Co może być tego przyczyną? To pozwalają Ci zanalizować i naprawić właśnie mapy ciepła. Sprawdzisz, czy wystarczy dodać metody płatności, a może konieczne będzie skrócenie formularza zakupowego. Mapy ciepła umożliwiają Ci także dostosowanie długości i jakości konkretnych tekstów. Zobaczysz, jak długo odbiorcy scrollowali treści i kiedy rezygnowali z dalszego czytania – to pozwoli Ci zweryfikować czy treści są zbyt długie albo mało atrakcyjne.

Czym są i do czego służą mapy ciepła?

Mapy ciepła – podsumowanie

Dzięki mapom ciepła będziesz mógł sprawdzić częstotliwość odwiedzania konkretnych elementów witryny przez Twoich odbiorców. To sprawi, że udoskonalisz swoją stronę i maksymalnie dostosujesz ją do potrzeb odbiorców. Mapy ciepła wymagają dokładnej analizy. Dlatego też warto zdecydować się na agencję, która nie tylko wyciągnie odpowiednie wnioski, ale także wprowadzi określone działania zmieniające Twoją witrynę.

Krystian Fijał

Zobacz powiązane frazy

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!