A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Authority Score

Authority Score — co to takiego?

Proponowany przez Semrush wskaźnik Authority Score jest jedną z podstawowych metryk, jaką wykorzystują na co dzień specjaliści od pozycjonowania. Dowiedz się, co jej wartość mówi na temat jakości witryny — i co się na nią, konkretnie, składa.

Authority Score — krótki wstęp

Authority Score (AS) to stosowany przez Semrush (jedną z największych platform SEO) wskaźnik służący do oceny ogólnej jakości strony internetowej. Cytując samych twórców:

Im wyższy wynik Authority Score, tym większą wartość mają linki prowadzące z danej witryny.

Inaczej mówiąc, Authority Score ma obrazować to, jak bardzo Google „ufa” naszej domenie — w jakim stopniu postrzega ją jako autorytet w danym obszarze tematycznym.

Authority Score

Zdj 1. Authority Score to pierwszy wskaźnik, jaki zobaczymy w wygenerowanym przez Semrush raporcie.

Źródło: semrush.com/blog/semrush-authority-score-explained/

Bo właśnie — sam wskaźnik jest względny i uzależniony od niszy, w obrębie której znajdują się treści na witrynie. Semrush zaleca, aby stosować go przede wszystkim do porównywania domen z tej samej branży — na przykład weryfikacji, jak agencja SEO radzi sobie z budowaniem autorytetu sklepu na tle e-commerce’ów o podobnej grupie docelowej i zbliżonym asortymencie. W takich przypadkach Authority Score powinno być bardzo rzetelnym wskaźnikiem. Inaczej będzie, jeśli spróbujemy w ten sposób porównać, powiedzmy, witrynę-wizytówkę startupu technologicznego, skupioną na kliencie B2B z modowym e-commerce’em i jej blogiem — wtedy raczej nie uzyskamy miarodajnych rezultatów.

Co składa się na Authority Score?

Na wynik Authority Score składają się trzy główne czynniki:

  • „moc” linków — tych, które prowadzą do analizowanej domeny;
  • wielkość ruchu organicznego — szacowana na podstawie pozycji słów kluczowych w SERP-ach i ich potencjału (click potential);
  • wskaźniki spamu — cechy strony, które sugerują, że dana witryna wykorzystuje nieuczciwe lub niesprzyjające użytkownikowi techniki SEO do budowy swojej pozycji w Google.

Authority Score

Zdj 2. W swoich raportach Semrush rozbija Authority Score na trzy czynniki i pozwala przeanalizować osobno każdy z nich.

Źródło: semrush.com/kb/747-authority-score-backlink-scores

Nie musimy więc długo tłumaczyć, jakie działania mogą podwyższyć Authority Score witryny: kluczem jest tworzenie treści, które będą wspierały pozycjonowanie pod słowa kluczowe o dużym potencjale oraz „zdobywanie” odnośników z witryn, które same mogą pochwalić się wysokim autorytetem.

A w jaki sposób Semrush ocenia strony jako niskowartościowe? Według twórców platformy wskaźnikami mogą być:

  • brak obecności w SERP-ach na pozycjach organicznych w Top 100;
  • zbyt wysoki odsetek domen dofollow linkujących do strony;
  • zbyt wysoki odsetek domen linkujących, znajdujących się w tej samej sieci lub pod identycznym adresem IP;
  • istnienie przynajmniej jednej strony o identycznej strukturze prowadzących na nią odnośników;
  • nienaturalna różnica między szacowanym ruchem na stronie a liczbą i wartością prowadzących do niej linków — przykładem może być sytuacja, gdy do strony zajmującej bardzo niskie pozycje w SERP-ach prowadzi mnóstwo odnośników (z reguły z witryn o niskim autorytecie).

Authority Score a inne wskaźniki autorytetu strony oraz czynniki rankingowe

Authority Score nie jest, rzecz jasna, jedyną metryką określającą autorytet strony, z jakiej mogą skorzystać specjaliści od SXO. Podobną metryką dysponuje w zasadzie każda bardziej rozbudowana platforma pozycjonerska:

  • Ahrefs ma swój Domain Rating — skupiający się wyłącznie na wartości prowadzących do strony linków.
  • Majestic korzysta m.in. z metryki Trust Flow — również bazującej na jakości odnośników.
  • Z kolei Moz posługuje się metryką Domain Authority — która przewiduje prawdopodobieństwo, że dana domena pojawi się w SERP-ach.

Ale zaznaczmy — ani Authority Score, ani żaden z powyższych wskaźników nie jest brany pod uwagę przez Google! Algorytmy wyszukiwarki opierają się na własnym systemie, który jest o wiele bardziej złożony i analizuje jednocześnie ponad 200 innych czynników.

Dlaczego Authority Score jest takie ważne?

Na wstępie powiedzieliśmy, że Authority Score jest wskaźnikiem bardzo chętnie używanym przez specjalistów SEO. Dlaczego?

  • Przede wszystkim — pozwala na łatwą analizę jakości i autorytetu stron — własnej, ale i tych konkurencyjnych — w oczach Google. Warto przy tym wziąć pod uwagę zmiany wartości AS w czasie — co może być dobrym wyznacznikiem skuteczności wdrożonej strategii SEO lub sygnałem dot. zmian w algorytmie wyszukiwarki.
  • Authority Score pozwala także w bardzo prosty sposób ocenić, które domeny (ze względu na ich wysoki autorytet) rzeczywiście warto uwzględnić w strategii pozyskiwania linków.

Choćby z tych powodów warto zapoznać się z Authority Score — i innymi narzędziami, które oferuje Semrush. Na szczęście — sam wskaźnik możemy sprawdzić nawet w darmowej, testowej wersji platformy.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!