Authority Score — co to takiego?
Na skróty
Proponowany przez Semrush wskaźnik Authority Score jest jedną z podstawowych metryk, jaką wykorzystują na co dzień specjaliści od pozycjonowania. Dowiedz się, co jej wartość mówi na temat jakości witryny — i co się na nią, konkretnie, składa.
Authority Score — krótki wstęp
Authority Score (AS) to stosowany przez Semrush (jedną z największych platform SEO) wskaźnik służący do oceny ogólnej jakości strony internetowej. Cytując samych twórców:
Im wyższy wynik Authority Score, tym większą wartość mają linki prowadzące z danej witryny.
Inaczej mówiąc, Authority Score ma obrazować to, jak bardzo Google „ufa” naszej domenie — w jakim stopniu postrzega ją jako autorytet w danym obszarze tematycznym.
Zdj 1. Authority Score to pierwszy wskaźnik, jaki zobaczymy w wygenerowanym przez Semrush raporcie.
Źródło: semrush.com/blog/semrush-authority-score-explained/
Bo właśnie — sam wskaźnik jest względny i uzależniony od niszy, w obrębie której znajdują się treści na witrynie. Semrush zaleca, aby stosować go przede wszystkim do porównywania domen z tej samej branży — na przykład weryfikacji, jak agencja SEO radzi sobie z budowaniem autorytetu sklepu na tle e-commerce’ów o podobnej grupie docelowej i zbliżonym asortymencie. W takich przypadkach Authority Score powinno być bardzo rzetelnym wskaźnikiem. Inaczej będzie, jeśli spróbujemy w ten sposób porównać, powiedzmy, witrynę-wizytówkę startupu technologicznego, skupioną na kliencie B2B z modowym e-commerce’em i jej blogiem — wtedy raczej nie uzyskamy miarodajnych rezultatów.
Co składa się na Authority Score?
Na wynik Authority Score składają się trzy główne czynniki:
- „moc” linków — tych, które prowadzą do analizowanej domeny;
- wielkość ruchu organicznego — szacowana na podstawie pozycji słów kluczowych w SERP-ach i ich potencjału (click potential);
- wskaźniki spamu — cechy strony, które sugerują, że dana witryna wykorzystuje nieuczciwe lub niesprzyjające użytkownikowi techniki SEO do budowy swojej pozycji w Google.
Zdj 2. W swoich raportach Semrush rozbija Authority Score na trzy czynniki i pozwala przeanalizować osobno każdy z nich.
Źródło: semrush.com/kb/747-authority-score-backlink-scores
Nie musimy więc długo tłumaczyć, jakie działania mogą podwyższyć Authority Score witryny: kluczem jest tworzenie treści, które będą wspierały pozycjonowanie pod słowa kluczowe o dużym potencjale oraz „zdobywanie” odnośników z witryn, które same mogą pochwalić się wysokim autorytetem.
A w jaki sposób Semrush ocenia strony jako niskowartościowe? Według twórców platformy wskaźnikami mogą być:
- brak obecności w SERP-ach na pozycjach organicznych w Top 100;
- zbyt wysoki odsetek domen dofollow linkujących do strony;
- zbyt wysoki odsetek domen linkujących, znajdujących się w tej samej sieci lub pod identycznym adresem IP;
- istnienie przynajmniej jednej strony o identycznej strukturze prowadzących na nią odnośników;
- nienaturalna różnica między szacowanym ruchem na stronie a liczbą i wartością prowadzących do niej linków — przykładem może być sytuacja, gdy do strony zajmującej bardzo niskie pozycje w SERP-ach prowadzi mnóstwo odnośników (z reguły z witryn o niskim autorytecie).
Authority Score a inne wskaźniki autorytetu strony oraz czynniki rankingowe
Authority Score nie jest, rzecz jasna, jedyną metryką określającą autorytet strony, z jakiej mogą skorzystać specjaliści od SXO. Podobną metryką dysponuje w zasadzie każda bardziej rozbudowana platforma pozycjonerska:
- Ahrefs ma swój Domain Rating — skupiający się wyłącznie na wartości prowadzących do strony linków.
- Majestic korzysta m.in. z metryki Trust Flow — również bazującej na jakości odnośników.
- Z kolei Moz posługuje się metryką Domain Authority — która przewiduje prawdopodobieństwo, że dana domena pojawi się w SERP-ach.
Ale zaznaczmy — ani Authority Score, ani żaden z powyższych wskaźników nie jest brany pod uwagę przez Google! Algorytmy wyszukiwarki opierają się na własnym systemie, który jest o wiele bardziej złożony i analizuje jednocześnie ponad 200 innych czynników.
Dlaczego Authority Score jest takie ważne?
Na wstępie powiedzieliśmy, że Authority Score jest wskaźnikiem bardzo chętnie używanym przez specjalistów SEO. Dlaczego?
- Przede wszystkim — pozwala na łatwą analizę jakości i autorytetu stron — własnej, ale i tych konkurencyjnych — w oczach Google. Warto przy tym wziąć pod uwagę zmiany wartości AS w czasie — co może być dobrym wyznacznikiem skuteczności wdrożonej strategii SEO lub sygnałem dot. zmian w algorytmie wyszukiwarki.
- Authority Score pozwala także w bardzo prosty sposób ocenić, które domeny (ze względu na ich wysoki autorytet) rzeczywiście warto uwzględnić w strategii pozyskiwania linków.
Choćby z tych powodów warto zapoznać się z Authority Score — i innymi narzędziami, które oferuje Semrush. Na szczęście — sam wskaźnik możemy sprawdzić nawet w darmowej, testowej wersji platformy.