Co to jest CPM (Cost Per Mille)?
Na skróty
CPM jest skrótem, który powinna znać każda osoba, która zajmuje się SEO Marketingiem. Te popularne określenie wiąże się przede wszystkim z planowaniem kampanii reklamowej. Jeżeli chcemy o wiele swobodniej poruszać się w świecie internetowej promocji, warto dowiedzieć się, co kryje wyżej wspomniane hasło. W poniższym artykule postaramy się to wyjaśnić!
CPM – co to?
CPM jest skrótem od Cost Per Mille. Słowo mille z języka łacińskiego oznacza liczbę tysiąc. W takim wypadku mówimy tutaj o koszcie dotarcia do tysiąca odbiorców. Wskaźnik ten oblicza się na podstawie liczby odwiedzin na naszej witrynie.
Możemy postawić się w sytuacji, że decydujemy się na CPM za 100 zł, w takim wypadku koszt dotarcia do 1000 odbiorców będzie wynosił dokładnie 100 zł. Taka sama analogia ma miejsce przy każdej kwocie pieniędzy, więc nie trzeba wysilać się na dokładniejsze tłumaczenia. CPM to model płatności za wyświetlanie reklam na stronach internetowych. Opłatę pobiera się raz na tysiąc wyświetleń. Co w związku z definicją znajdującą się powyżej powinno być proste do zrozumienia.
CPM marketing – dlaczego warto się zainteresować
CPM jest wdrażane w głównej mierze dlatego, aby móc bez większych problemów porównywać koszty kampanii reklamowych. Wskaźnik ten pozwoli nam dokładnie zapoznać się z sytuacją panującą w różnych mediach, dzięki czemu uzyskamy informacje na temat medium, które może być dla nas najbardziej opłacalne.
Jeżeli chcemy obliczyć CPM, to jedyne co musimy zrobić to koszty kampanii podzielić przez liczbę wyświetleń. CPM w takim wypadku jest kosztem kampanii medialnej w stosunku do generowania reklam oraz wyświetleń.
Jak obliczyć CPM?
Obliczanie CPM może okazać się trudnym zabiegiem dla osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z marketingiem internetowym. Tak jak wspominaliśmy wcześniej – przed pomiarami należy określić dokładne wyniki poprzednich kampanii oraz podejrzewaną ilość wyświetleń przyszłej. Dalej musimy podzielić ten wynik na koszty.
CPM wzór może wydawać się skomplikowany, jednak tak naprawdę jest niezwykle prosty do zrozumienia. Koszt reklamy musimy podzielić przez wygenerowane wyświetlenia. Możemy założyć, że nasz koszt wyświetlania reklamy wynosi dwadzieścia tysięcy złotych, a liczba wygenerowanych wyświetleń to pięćset tysięcy. Teraz pozostaje nam podzielić oba wyniki. Po wykonaniu działań wychodzi nam 0,04. Ostatnim krokiem będzie pomnożenie przez tysiąc (liczba wyświetleń, o których mowa w definicji CPM) i wówczas wychodzi nam 4 zł. Otrzymany wynik jest naszym kosztem CPM.
Jeżeli wiemy już, ile możemy przeznaczyć na CPM, to warto uważać na ceny, które początkowo mogą wydawać się niejasne! Jeżeli dana witryna sprzedaje miejsce reklamowe za 20 zł, to koszt CPM wynosi właśnie 20 zł.
Jakie są zalety CPM?
Na samym początku należy wspomnieć, że CPM można uznać jako metodę mierzalną. Wskaźnik ten cieszy się również popularnością wśród wydawców, ponieważ zapłata jest przez nich otrzymywana za wyświetlenia liczone w tysiącach, a nie za dane czynności, czy obowiązki. Mimo wszystko należy podkreślić, że CPM będzie najbardziej opłacalne dla stron internetowych, które dotychczas cieszyły się dużą popularnością, ponieważ reklamy w prosty sposób będą mogły docierać do licznego grona użytkowników, ze względu na duży ruch na stronie.
Wady CPM
Cost Per Mile nie zawsze będzie korzystny dla reklamodawców. Dlaczego? Osoba zainteresowana umieszczeniem reklamy, zapłaci wydawcom tylko i wyłącznie za wyświetlenia. Nie możemy wymagać żadnych innych działań. Z tego właśnie powodu CPM bardzo często może okazać się nieopłacalną formą rozlokowania środków na promocję naszej działalności.
Jak można zauważyć, CPM jest dość ryzykownym wskaźnikiem, który w głównej mierze jest najlepszym wyborem dla wydawców, ze względu na niewielką ilość wymaganej pracy. Mimo wszystko uważamy, że warto zainwestować trochę pieniędzy w Cost Per Mile, aby móc zobaczyć czy taka forma sprawdzi się na naszej stronie.