Czym jest model biznesowy D2C?
Na skróty
Jeszcze kilka lat temu rynek sprzedaży opanowany był przez dystrybutorów i hurtowników. Przepływ towaru był długi i skomplikowany i konieczne było wielokrotne magazynowanie tych samych dóbr. Dziś – w dobie ecommerce – sytuacja dystrybutora jest o wiele gorsza. Sprzedażą zaczynają rządzić producenci. To wyklarowało model biznesowy zwany D2C. Co warto o nim wiedzieć? Jakie ma korzyści i w jaki sposób go promować? Podpowiadamy!
Zdj 1. Przykładem produktów tworzonych w D2C są rękodzieła
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/robienie-na-drutach-r%C4%99cznych-hobby-1614283/
Producenci (niezależnie czy mówimy o dużych markach, czy małych przedsiębiorstwach) doniedawna zajmowali się wyłącznie produkcją. Pakowanie, przewóz, magazynowanie i dystrybucję pozostawiali pośrednikom. Współcześnie łańcuch dostaw jest o wiele mniej skomplikowany. Nie wymaga tak skomplikowanych procesów. Wynika to z modelu D2C.
D2C – co to?
D2C (z angielskiego direct-to-consumer) to innowacyjny model biznesowy, który rozpowszechnia się od lat, ale prawdziwą popularność zyskał wraz z pandemią COVID-19, gdy dystrybucja i pośrednia sprzedaż towaru była znacznie utrudniona. Producenci postanowili wziąć wtedy sprawy w swoje ręce. Zamiast zostawiać pakowanie czy dostarczanie towaru do sklepu, zaczęli go sprzedawać. Na tym właśnie polega sprzedaż D2C.
Producent nadal sam zajmuje się produkcją, ale przygotowuje też produkt do wysłania (do hurtowego lub indywidualnego klienta, w zależności od zakresu działania), a także wysyła go bezpośrednio do odbiorcy. Za dostarczenie produktu może odpowiadać producent (rzadziej spotykane rozwiązanie) lub wybrane przedsiębiorstwo kurierskie.
Z tego względu D2C zwany jest też modelem sprzedaży bezpośredniej. System omijający pośredników ma swoje wady i zalety. Nie jest też formą odpowiednią dla każdego producenta. Z jakiego względu?
Zdj 2. Model D2C przypomina trochę B2C z tą różnicą, że element biznesowy jest jednocześnie częścią produkcji
Źródło: https://www.seobility.net/en/wiki/images/5/5a/B2B-Marketing.png
Dla kogo D2C ecommerce to najlepsze rozwiązanie? Jakie ma wady i zalety?
Biznes ma to do siebie, że model sprzedaży należy dobrać do potrzeb odbiorcy, ale też charakterystyki produktu. Oznacza to, że niekiedy np. przepływ towaru musi być w różnych przypadkach oparty na specjalistycznych narzędziach (np. pojazdach z chłodniami) i nie może być przewożony przez kurierów. I tu pojawia się kwestia ograniczeń związanych z D2C.
Model ten sprawdza się w przypadku produktów premium, produktów spersonalizowanych, elementów innowacyjnych lub specjalistycznych. W przypadku dóbr z branży FMCG (towarów szybko rotujących, czyli np. pożywienia, środków czystości etc.) nie ma zastosowania. Po pierwsze, wysyłka tych towarów bezpośrednio byłaby mało opłacalna, a po drugie – ich przechowywanie i transport generuje koszty wyższe, niż w przypadku korzystania z usług pośredników.
Jakie zalety ma D2C?
- Maksymalizacja zysku, który trafia bezpośrednio do producenta.
- Możliwość śledzenia i kontrolowania ścieżki transportu towaru.
- Szybkie wdrażanie nowych produktów do oferty i modyfikacja dostępnych opcji (w tym zmiana cen).
- Budowanie relacji z klientem. Kontrola zadowolenia odbiorcy.
- Dopasowanie produkcji i podaży do aktualnego popytu.
Dzięki D2C nie jest konieczna nadprodukcja, łatwiej jest kontrolować sprzedaż i nie narażamy się na wysokie koszty pośrednictwa. Model wiąże się jednak z większym ryzykiem popełnienia błędu i większą odpowiedzialnością za ścieżkę dystrybucji produktu. Wyższe jest też obciążenie organizacyjne, z czym nie każdy przedsiębiorca daje sobie radę.
Jak promować model biznesowy D2C? Marketing to podstawa!
D2C odbywa się najczęściej za pośrednictwem Internetu, stąd najpopularniejszą opcją sprzedaży jest D2C ecommerce. Sieć można wykorzystać do postawienia własnej platformy sprzedażowej (sklepu internetowego) lub korzystać z opcji gotowych platform (jak np. Amazon, Allegro, eBay itd.).
Jak promować tego typu działalność? Jeżeli posiadamy własny e-sklep, dobrze jest postawić na pozycjonowanie stron. SEO zwiększa wyszukiwanie witryny w Google i znacznie poprawia efektywność sprzedaży wśród sprecyzowanej grupy odbiorców. Warto też skorzystać z reklam CPC jak np. Google Ads. Oczywiście, należy skorzystać z bezpośredniej formy kontaktu z klientami. Wskazane jest prowadzenie swoich mediów społecznościowych i wykorzystywanie innych elementów digital marketingu. To wszystko zwiększa szansę na sukces!