Co to jest employer branding?
Na skróty
Pracodawcom bardzo zależy, aby zatrudnieni pracownicy mieli o nich dobrą opinię, widzieli w nich autorytet, a potencjalni kandydaci postrzegali dane przedsiębiorstwo jako doskonałe miejsce do rozwoju kariery. W zależności od umiejętności employer brandingowych, czyli tzw. marketingu wewnętrznego – właściciele przez najbliższe otoczenie firmy są darzeni szacunkiem lub obojętnością i to głównie oni decydują o panującej atmosferze, kulturze organizacji oraz zadowoleniu pracowników. Zatem, co to jest employer branding? Przedstawiamy sposoby kształtowania i zasady tworzenia pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa.
Employer branding po polsku – definicja
Co to jest employer branding? Według ekspertów Semcore są to konkretne kroki oparte o tzw. marketing wewnętrzny podejmowane przez właściciela firmy (czyli pracodawcę) w celu zbudowania zaufania wśród pracowników i potencjalnych kandydatów. Employer branding stał się popularny ze względu na wzrost świadomości społeczeństwa w temacie komfortu i kultury w miejscu pracy.
Dlaczego pracodawcy powinni zadbać o employer branding?
Skrupulatna dbałość pracodawców o employer branding pozwala zbudować zaufanie najbliższego otoczenia – chodzi przede wszystkim o kandydatów i pracowników, ale również kadrę zarządzającą, która chciałaby widzieć CEO w pozytywnym świetle. Jak firma korzysta na kreowaniu employer brandingu przez pracodawcę? To bardzo proste – pracownicy wraz z dyrektorami odbierają właściciela pozytywniej, darząc go większym szacunkiem i zaufaniem. Przyczynia się to również do poprawy jakości zatrudnienia oraz przyciągania bardziej wykwalifikowanych kandydatów, którym zależy na profesjonalizmie przyszłego szefa.
Jak kształtować employer branding? Sposoby na tworzenie pozytywnego wizerunku firmy – TOP 3
Employer branding można kreować różnymi technikami. Według nas kluczem do sukcesu jest spełnienie wymagań pracowników i zagwarantowanie dodatkowych benefitów, które usatysfakcjonują potencjalnych kandydatów oraz aktualnych zatrudnionych. Poniżej przedstawiamy, jak kształtować employer branding – 3 sposoby na kreowanie pozytywnego wizerunku Twojej firmy!
1. Dodatkowe szkolenia
Dodatkowe szkolenia przyciągną kandydatów, którzy stawiają na poszerzanie swojej wiedzy. Rekomendujemy zadbać przede wszystkim o wartościowe kursy dopasowane do specyfikacji danej branży. Warto również zainwestować w zajęcia językowe oraz szkolenia poprawiające kompetencje miękkie.
Zapamiętaj!
Według badań Deloitte za mniej więcej 10 lat tylko 1/3 zawodów nie będzie wymagała umiejętności miękkich – będą to głównie zakłady produkcyjne.
2. Korzyści pracownicze wynikające z zatrudnienia w danej firmie
Jakie mogą być korzyści pracownicze wynikające z zatrudnienia w danej firmie? Prostym przykładem są sushi środy, owocowe czwartki i zdalne piątki. Polecamy jednak zdecydować się na coś więcej, gwarantując pracownikom dodatkowo zniżki na prywatną opiekę medyczną (np. Luxmed) czy nawet karty Multisport za połowę ceny. Usatysfakcjonuje to nie tylko aktualnych pracowników, ale również pozytywnie wpłynie na odbiór firmy przez kandydatów (benefity są dodatkową korzyścią na rozmowie rekrutacyjnej).
3. Spotkania integracyjne
Firmowe spotkania integracyjne w kontekście kształtowania employer brandingu? Jak najbardziej. Jeśli pozwalają na to obecne projekty, warto zdecydować się na regularne „wypady” ze współpracownikami (np. do kina, na kręgle lub basen). Ciekawym urozmaiceniem mogą być także wspólne posiłki w jednym miejscu – idealna okazja do spędzenia wspólnego czasu na co dzień i rozładowania negatywnej atmosfery.
Employer branding – zalety i wady
Jakie są wady i zalety employer brandingu? Uważamy, że główną korzyścią wynikającą z tworzenia pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa jest przede wszystkim budowa organizacji przyjaźnie nastawionej do ludzi. W miejscu, gdzie pracodawca dba o każdy detal, pracownicy bardziej się przykładają, a potencjalni kandydaci robią wszystko, żeby tam pracować. Pamiętajmy jednak, że takie działania wymagają poświęcenia czasu i pieniędzy na dodatkowe benefity (np. prywatna opieka zdrowotna dla każdego pracownika), co przekonuje wyłącznie część pracodawców. Poznajmy wady i zalety employer brandingu!
Employer branding – zalety
- wzrost zadowolenia i motywacji pracowników;
- poprawa kultury organizacji;
- przyciągnięcie bardziej wykwalifikowanych kandydatów;
- podniesienie ogólnej jakości zatrudnienia;
- wzrost zainteresowania wokół danego przedsiębiorstwa.
Employer branding – wady
- konieczność poświęcenia czasu;
- wymagana inwestycja.
Uważamy, że zalety employer brandingu znacznie przewyższają wady tego rozwiązania. Według ekspertów Semcore jest to znakomita okazja do pokazania potencjalnym oraz aktualnym pracownikom, że firma wyróżnia się stabilnością, wysoką kulturą organizacji oraz zadowalającą jakością zatrudnienia uzasadnioną dobrymi zarobkami, a co najważniejsze – rzeczywistymi możliwościami rozwoju.
Co warto wiedzieć o pojęciu employer branding?
Jakie są rodzaje employer brandingu? Odpowiedź na to pytanie jest dosyć prosta – employer branding wewnętrzny i zewnętrzny. Jak możemy się domyślać, ten pierwszy dotyczy osób związanych bezpośrednio z firmą, czyli dyrektorów, zarządców oraz pracowników. Grupa docelowa employer brandingu zewnętrznego natomiast opiera się głównie o kandydatów.
Czym jest employer branding zewnętrzny? – przykłady
Employer branding zewnętrzny obejmuje działania wizerunkowe ukierunkowane na potencjalnych kandydatów. Są to przede wszystkim wzmianki podczas rozmowy rekrutacyjnej o benefitach w przedsiębiorstwie (np. prywatna opieka medyczna, branżowe szkolenia), wysokich zarobkach oraz rozwiniętych procesach pozwalających wdrożyć nowego pracownika znacznie szybciej niż dokonują tego inne firmy.
Employer branding zewnętrzny to również promowanie przedsiębiorstwa w mediach społecznościowych i prawidłowo zaprojektowane zakładki w witrynie (np. „o mnie”) przedstawiające firmę z pozytywnej strony oraz czytelne kategorie ukazujące warunki pracy (np. „kariera”).
Czym jest employer branding wewnętrzny? – przykłady
Employer branding wewnętrzny obejmuje działania wizerunkowe ukierunkowane na osoby związane bezpośrednio z Twoim przedsiębiorstwem (np. dyrektorzy, zarządcy i pracownicy).
Oprócz licznych benefitów w postaci owocowych czwartków i karnetów Multisport zaliczają się do tego wspólne warsztaty edukacyjne, liczne bonusy i nagrody oraz tzw. work-life balance pracowników. O co chodzi z tym ostatnim elementem? Otóż potencjalny pracodawca dbający o employer branding wewnętrzny zdaje sobie sprawę z „higieny pracy”, kontaktując się z zatrudnionymi osobami wyłącznie w godzinach do tego przeznaczonych – szanuje on w ten sposób kadrę pracowniczą.
Podsumowanie
Employer branding to doskonała okazja na zbudowanie wartości przedsiębiorstwa w oczach pracowników oraz potencjalnych kandydatów. Utwierdzi ich to w przekonaniu, że kierujesz się nowoczesnymi standardami i stawiasz na wartości, które oni również cenią (np. work-life balance). Niezależnie, czy prowadzisz firmę zajmującą się pozycjonowaniem SEO, czy jakikolwiek inny rodzaj działalności – powinieneś zadbać o employer branding, ponieważ jest to marketing XXI wieku skierowany nie do klientów, ale wewnętrznych struktur firmy i potencjalnych kandydatów.
FAQ – najczęstsze pytania i odpowiedzi
Poniżej przedstawiamy najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat employer brandingu.
#1 Dlaczego employer branding jest ważny?
Employer branding pozwala pozyskać kandydatów o wysokich kwalifikacjach i zatrzymać w firmie najbardziej wartościowe osoby. Powoduje również wzrost motywacji pracowników do wykonywania konkretnych zadań, wpływa pozytywnie na atmosferę i pozwala utrzymać work-life balance. Według ekspertów Semcore jest to doskonała technika na wyłapywanie i „oswajanie” tzw. perełek rynkowych.
#2 Kiedy powstał employer branding?
Employer branding został zapoczątkowany w 1996 roku. Wynalazcami tej metody są Simon Barrow i Tim Ambler.