Czym jest HTTP?
Na skróty
Skrót HTTP to Hypertext Transfer Protocol. Z terminem tym spotykają się przede wszystkim użytkownicy internetu, którzy przeglądają serwisy, fora, strony, czy sklepy online. Termin HTTP znajduje się bezpośrednio przed adresem URL danej witryny. Co oznacza i za co odpowiada w praktyce?
Czym jest HTTP – Definicja
Protokół HTTP poprzedza adres www strony internetowej. Jeżeli użytkownik zechce uruchomić witrynę bez tego skrótu, przeglądarka doda go automatycznie. Odpowiadając na pytanie dotyczące tego, co to HTTP – protokół ten umożliwia komunikację na drodze klienta z serwerem. Jego zadaniem jest określenie, udostępnienie i przekonwertowanie treści, aby zawartość mogła być poprawnie odczytana przez serwer. Protokół HTTP nie przechowuje danych, dlatego nie powoduje przeciążenia serwerów. Należy jednak zaznaczyć, że jest mniej bezpieczny niż wariant HTTPS (domena z certyfikatem SSL). W skrócie, co to jest HTTP – to protokół, który pozwala w zrozumiały sposób komunikować się komputerom.
Jak działa HTTP?
Informacje dotyczące tego, jak działa HTTP, są szczególnie przydatne wśród programistów i web developerów. Protokół jest uruchamiany w sytuacji, gdy klient (czyli użytkownik komputera) wysyła żądanie, które jest powiązane z zasobem, czyli obrazkiem, kodem lub plikiem. Jak działa HTTP w takiej sytuacji? Wówczas protokół nie określa, czym jest zasób, ale „przedstawia”, w jaki sposób dostać się do niego. Takie zasoby posiadają URI (Uniform Resource Identifier), czyli unikalne identyfikatory. Mówiąc o tym, jak działa HTTP, należy wspomnieć, że poszczególne elementy takiego protokołu mogą być interpretowane bez korelacji z pozostałymi. Zapytania są więc interpretowane pojedynczo. Wiele serwerów stanowiących część współczesnej siedzi przechowuje kopię odpowiedzi HTTP, aby przyspieszać komunikację. Protokół jest wykorzystywany od lat 90. XX wieku. Aktualnie Google jednak wskazuje, aby strony internetowy korzystały z certyfikatów SSL, tym samym HTTPS. Takie połączenie jest uznawane za znacznie bezpieczniejsze. Obecnie z certyfikatów SSL korzystają nie tylko banki czy państwowe instytucje, ale także firmowe strony internetowe, blog, czy nawet portale społecznościowe.
Czym się różni HTTPS od HTTP?
Skrót HTTPS oznacza Hypertext Transfer Protocol Secure. To szyfrowana wersja HTTP, która zapewnia wyższy stopień bezpieczeństwa użytkownikom. Proces szyfrowania odbywa się dzięki protokołowi SSL. Jeżeli witryna dysponuje certyfikatem potwierdzającym to zabezpieczenie, przed adresem WWW widnieje zapis HTTPS, zamiast HTTP. Wówczas dane są chronione przed kradzieżą. Podstawową różnicą pomiędzy tymi dwoma protokołami jest domyślny port. Dla HTTP to 80 natomiast dla HTTPS to 443.
Certyfikat SSL to w pewnym stopniu potwierdzenie bezpieczeństwa witryny internetowej. Wówczas strona jest poufna w kontekście przechowywanych danych. Choć korzystanie z takiego rozwiązania nie jest wymagane w kontekście firmowych stron internetowych będących wizytówką lub blogiem, warto zastanowić się nad szyfrowaniem danych. Natomiast dysponowanie HTTPS jest szczególnie widziane w obrębie serwisów, gdzie użytkownik podaje wrażliwe dane (sklepy internetowe, strony bankowe, portale z panelem logowania).
Jak wyłączyć HTTPS?
Aby wyłączyć HTTPS, przechodząc na HTTP, należy odpiąć z domeny protokół SSL. Dzieje się tak między innymi w sytuacji, gdy certyfikat utraci swoją ważność. Z reguły za wykorzystywanie SSL należy zapłacić, podobnie jak za domenę oraz hosting. Ceny takiej usługi są różne, zależnie od dostawcy. Warto przeanalizować różne opcje, aby wybrać tą najkorzystniejszą. Pamiętaj jednak, że w wielu sytuacjach posiadanie certyfikatu SSL jest nie tylko bezpieczne, ale po prostu przydatne. Doskonałym tego przykładem jest Google Ads. Reklamodawcy powinni posiadać certyfikat, aby publikować reklamy. W niektórych przypadkach Google może utrudnić publikację materiałów sponsorowanych, jeżeli witryna jest niebezpieczna, na przykład ze względu na korzystanie z HTTP, zamiast HTTPS. Oficjalnie według regulaminu Google Ads, dysponowanie certyfikatem SSL jest konieczne, gdy strona zbiera i przetwarza wrażliwe dane o odbiorcach.