Influencer – kto to jest i jak go wykorzystać w promocji swojego biznesu?
Na skróty
Niewątpliwie jednym z głównych elementów marketingu są dziś media społecznościowe. Umożliwiają one bezpośrednią promocję produktów i kontakt z odbiorcami. Nie każda marka może opierać marketing w social media przez pryzmat własnych profili. Do działania potrzebni są influencerzy. W tekście odpowiemy na pytanie kto to jest influencer, a także w jaki sposób wykorzystać go w promowaniu marki i budowaniu wizerunku przedsiębiorstwa.
Zdj 1. Kim jest influencer i jaką rolę ma w marketingu?
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/letters-typography-alphabet-words-5608645/
Influencerzy kojarzą się najczęściej z osobami, które mają swoje konta w mediach społecznościowych i publikują tam wpisy o zróżnicowanej tematyce. Nie zawsze jest jednak tak, że „celebryta społecznościowy” jest influencerem i odwrotnie. Influencer niekoniecznie musi być osobą powszechnie znaną. Wystarczy, że jest to ktoś ceniony w określonym kręgu odbiorców.
Influencer – co to znaczy?
Ko to jest influencer? To osoba, która zyskała popularność w przestrzeni medialnej (najczęściej w mediach społecznościowych, ale nie tylko), jest rozpoznawalna w określonym kręgu osób i może wpływać na decyzje zakupowe osób, które cenią zdanie danego influencera. Do grupy influencerów zaliczają się blogerzy, vlogerzy, użytkownicy TikToka, uczestnicy programów TV, piosenkarze, aktorzy itd.
Najczęściej influencer kojarzony jest z twórcą treści w mediach społecznościowych. Nic dziwnego. Ta grupa cieszy się dziś największą popularnością i bardzo mocno oddziałuje, szczególnie na decyzyjność młodszych odbiorców. Pamiętajmy, że (jak wspomnieliśmy już wcześniej) nie każdy twórca w sieci lub bloger jest influencerem. Aby spełniać kryteria tej funkcji należy mieć charyzmę i realny wpływ na innych, jednocześnie przedstawiając treści w ciekawy dla odbiorcy sposób.
Jaką tematyką zajmują się influencerzy? Przekrój jest szeroki
Influencerzy mogą zajmować się różnego rodzaju tematyką. Funkcjonują zarówno w branżach niszowych, jak i tak dużych i popularnych sektorach jak moda i uroda, motoryzacja, sztuka, sport itd.
To jednak nie wszystko. Jak już wskazaliśmy wyżej, influencer niekoniecznie musi tworzyć treści popularne dla ogółu. W praktyce osoba, która ma niekiedy 10 lub 20 tysięcy obserwujących w mediach społecznościowych będzie bardziej wartościowa pod kątem promocji marki, niż twórca posiadający 50 tysięcy tzw. followersów. Wynika to z charakterystyki danej branży.
Jeżeli influencer zajmuje się branżą metalową, technologiczną, działa wśród wąskiego, specjalistycznego grona odbiorców, może być bardzo atrakcyjny dla firm działających w tych branżach. Po prostu zapewnia dostęp do wielu odbiorców z konkretnymi upodobaniami. Można to wykorzystać inwestując w tzw. influencer marketing. Co to takiego?
Zdj 2. Influencerzy mogą zajmować się różnymi tematami. To osobowości działające w różnych branżach
Źródło: https://pixabay.com/illustrations/video-conference-webinar-online-6852994/
Influencer w marketingu – jak wykorzystać go do promocji marki?
Coraz częściej influencerzy i ich pozycje wykorzystywane są przez różnego rodzaju marki, do promocji produktów i usług. Ma to swoje uzasadnienie, bo wpływ influencerów na ich odbiorców jest bardzo duży, a każda sugestia może przełożyć się na wzrost sprzedaży. To tzw. influencer marketing.
Jak wykorzystać influencerów do promocji marki i konkretnych produktów lub usług?
- Promowanie marki w mediach społecznościowych twórcy – klasyczna forma promocji. Influencer wprost może zachęcać swoich odbiorców do skorzystania z oferty marki lub zakupu jej produktów.
- Lokowanie produktu w materiałach influencera – bardziej dyskretna forma promocji. W materiałach tworzonych przez influencerów pojawiają się produkty danej marki. Influencer może też używać danych produktów w swoich materiałach.
- Recenzje produktów w social mediach influencera – „darmowa”, ale ryzykowna forma promocji. Wystarczy wysłać influencerowi dany produkt, aby ten sprawdził jego zastosowanie. Jeżeli produkt nie spodoba się twórcy, efekt może być odwrotny do zamierzonego.
- Używanie wizerunku influencera w mediach społecznościowych marki – dzięki współpracy z influencerem marka może używać jego wizerunku, uwiarygadniając się w mediach społecznościowych lub np. w marketingu outdoorowym.
Podczas wyboru influencera uwzględnij nie tylko jego tematykę i zasięgi. Pod grupę docelową musisz dopasować również platformę publikacji treści (np. LinkedIn adresowany jest do osób starszych, a TikTok raczej do młodszych) oraz formę (wideo, audio, fotografie). Wszystko to wpływa na ostateczny sukces influencer marketingu.