A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Keyword proximity

Keyword proximity – czym jest bliskość słów kluczowych?

Słowo kluczowe to jeden z najważniejszych elementów powiązany z pozycjonowaniem stron internetowych. Traktowany jest jako drogowskaz, który pomaga robotom indeksującym oraz użytkownikom w znalezieniu odpowiednich treści. W SEO istotna jest nie tylko zawartość słów kluczowych, ale też ich umiejscowienie i bliskość. Co to znaczy? Jak zdefiniować i wykorzystać keyword proximity w pozycjonowaniu?

Keyword proximity

Zdj 1. Słowa kluczowe mogą być umieszczone blisko siebie. To wpływa na pozycję strony w Google

Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/chmura-s%C5%82%C3%B3w-chmura-chmura-tag%C3%B3w-679915/

Pozycjonowanie stron pozwala na ugruntowanie pozycji strony internetowej w wyszukiwarce sieciowej. Odbywa się za pomocą linków umieszczanych na stronie i w zewnętrznych serwisach, ale też słów kluczowych. To frazy, które opisują zawartość strony „w pigułce”. Sama treść tych fraz może nic nie dać, jeżeli algorytm wyszukiwarki nie będzie w stanie ich „wyłapać”. Ich odpowiednia „bliskość” przekłada się właśnie na ich wyszukanie w tekstach strony internetowej.

Co to jest keyword proximity?

Keyword proximity to tzw. bliskość słów kluczowych. Odnosi się do odległości między dwoma (lub większą liczbą) słów kluczowych w tekście umieszczonym na stronie internetowej. Im bliżej siebie umieszczone są takie frazy, tym stanowią większy konsensus dla algorytmów wyszukiwarki. Przykład? „Smaczne wypieki”. Łącznie fraza ta jest dla robotów indeksujących jasna. Chodzi o pozycjonowanie piekarni lub innego punktu, oferującego smaczne ciasta i inne wypieki.

Osobno fraza może już nie być dla robotów indeksujących tak jasna. Jeżeli znajdzie się w oddalonym od siebie miejscu, gdzie zmienia kontekst, istnieje ryzyko, że algorytm ich po prostu nie odnajdzie. Za przykład weźmy dokładnie tę frazę, którą analizowaliśmy wcześniej. „Smaczne, ale też zdrowe. To przykład naszych wyrobów, które tworzymy od lat. Znajdziesz u nas pieczywo, ciasta i inne wypieki”. W teorii kontekst zdania sprawia, że nadal fraza kluczowa jest jasna – to smaczne wypieki. Niestety, dla algorytmów Google nie zawsze może być to tak oczywiste (chociaż są wyjątki).

Keyword proximity

Zdj 2. Odpowiedni układ strony z prawidłowo wdrożonymi słowami kluczowymi to sposób na skuteczne pozycjonowanie

Źródło: https://www.seobility.net/en/wiki/images/a/af/Image-SEO.png

Dlaczego bliskość słów kluczowych jest tak ważna?

Bliskość umieszczenia dwóch (lub więcej) słów kluczowych ma niebagatelny wpływ na SEO. Pozycjonowanie stron oparte jest na kontekstach i zrozumieniu treści witryny przez algorytmy. Jeżeli robot Google nie „złapie” frazy, to mamy bardzo ograniczone pole manewru przy późniejszej optymalizacji witryny.

Gdzie odległość między słowami kluczowymi pod tym kątem jest najważniejsza? Przede wszystkim liczy się w meta tagach (meta title, description, meta opis), jak i w nagłówkach (głównie w definiującym SEO nagłówku H1). 

Google oficjalnie nie potwierdza, że bliskość słów kluczowych przekłada się na kwestie pozycjonowania. Z kontekstu i badań specjalistów wynika jednak, że faktycznie roboty indeksujące reagują dużo szybciej na słowa, które są umiejscowione bliżej siebie niż tam, gdzie słowa kluczowe są od siebie oddalone.

Jakie są rodzaje keyword proximity? Co warto o tym wiedzieć?

Rozmieszczenie słów kluczowych w tekście oraz ich łączenie można podzielić na kilka kategorii, w zależności m.in. miejsca położenia i rozdzielenia frazy.

  • Bezpośrednia bliskość – słowa tworzą jednolitą frazę, sugerującą wprost znaczenie treści. Np. fraza „transport wielogabarytowy” wskazuje Google wprost, że strona internetowa mówi o transporcie dużych gabarytów, tzw. wielogabarytowych.
  • Bliskość z niewielkim rozdzieleniem – w tym kontekście słowa kluczowe nie są blisko siebie. Posiłkując się transportem, słowami mogą być „transport” i „wielogabarytowy”, które zlokalizowane są w frazie „Transport lekki i wielogabarytowy”. Rozdzielaczem jest tutaj słowo „lekki”.
  • Bliskość zdaniowa – słowa kluczowe mogą być od siebie oddalone, ale nadal znajdują się w jednym zdaniu „oferujemy transport, w tym przewóz towarów małych, przewóz wielogabarytowy itd.”. Bliskość słów nadal będzie zrozumiała dla użytkownika, ale też dla algorytmów Google.
  • Bliskość strukturalna – oznacza umiejscowienie słów kluczowych w nagłówkach, strukturze kodu strony i np. w metadanych.

Decydując, który z modeli będzie najlepszy, należy mieć na uwadze nie tylko zapotrzebowanie robotów Google, ale także na kwestie upodobania użytkowników i znaczenie frazy. Pamiętajmy, że dla SEO najważniejsze jest, aby optymalizacja była robiona nie tylko pod algorytmy, ale też (głównie) pod korzystających z zasobów witryny.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!