A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Linki bezpośrednie (direct links)

Czym są linki bezpośrednie (direct links) i jak wpływają na SEO?

Odnośniki umieszczane na stronach internetowych mogą mieć bardzo różny charakter. Spotyka się hiperłącza o charakterze przekierowywania, które to omijają zasób docelowy założonego adresu URL i kierują do innej treści. Przeciwieństwem tego typu linków są tzw. linki bezpośrednie, czyli direct links. Czym są tego typu odnośniki i w jaki sposób wpływają na SEO?

Linki bezpośrednie (direct links)

Zdj 1. Linki bezpośrednie w korzystny sposób wpływają na SEO i nie tylko

Źródło: https://pix4free.org/photo/2449/direct.html

Linki bezpośrednie (tak jak np. linki zwrotne) mogą mieć zróżnicowaną formę umieszczenia w treści. To odnośniki zaimplementowane w obrazkach, anchorach tekstowych, buttonach multimedialnych czy innych elementach. Niekiedy ze względu na SEO anchorem jest słowo kluczowe, innym razem może to być nazwa marki. 

Co to jest link bezpośredni?

Wszystkie linki bezpośrednie łączy to, że automatycznie kierują one do zasobów, które powinny otworzyć się po wybraniu danego hiperłącza, bez stosowania dodatkowego przekierowania. Dokładnie tak jak nazwa wskazuje, linki bezpośrednie kierują bezpośrednio do docelowej witryny internetowej.

Co ważne, linki bezpośrednie pozytywnie wpływają na atrybuty wyszukiwania w Google. Mogą różnić się parametrami dotyczącymi analizy przez roboty indeksujące. 

  • Linki bezpośrednie nofollow – to linki, które są zwykle wyłączone z indeksacji. Stosuje się je w przypadku linkowania do stron o charakterze duplikatu lub np. gdy chcemy zmniejszyć oddziaływanie linku na SEO, a jest on konieczny
  • Linki bezpośrednie dofollow – linki, które są uwzględniane przez roboty indeksujące Google i mają bardzo dużą siłę wpływania na pozycjonowanie. Powinny być to odnośniki, których jesteśmy pewni. Warto utrzymać atrybut dofollow np. do tekstów wewnętrznych na blogach, aby zwiększyć przebicie strony w wyszukiwarce.

Dodajmy, że linki pośrednie (dla porównania) stosują przekierowania 301, aby ominąć linkowany URL i wskazać innego rodzaju treść.

Linki bezpośrednie (direct links)

Zdj 2. Linki organiczne bezpośrednie dzielą się na dofollow i nofollow.

Źródło: https://www.seobility.net/en/wiki/images/f/fa/Dofollow-Link.png

Jak direct links wpływają na SEO?

Niezależnie od rodzaju hiperłącza, warto pamiętać, że każdy link wpływa na pozycjonowanie stron – pośrednio lub bezpośrednio. Direct links z atrybutem dofollow przekłada się na SEO w bezpośredni sposób. Hiperłącze jest katalogowane i przetwarzane przez algorytmy wyszukiwarki internetowej i premiowane w późniejszym rankingu stron na określone słowo kluczowe. Warto mieć dobrze dobrane linki dofollow, o dużej sile „rażenia”, ze stron o bardzo dobrej opinii w Google.

Jednak linki nofollow także przekładają się na SEO. Robią to jednak pośrednio. Po pierwsze, niektóre odnośniki też są katalogowane przez algorytmy. Te nie omijają ich całkowicie, jak było jeszcze kilka lat temu. Po drugie – znacznie wpływają na rozpoznawalność, cytowalność i zaufanie strony.

Otóż zwykły użytkownik nie wie, czy link ma atrybut nofollow, czy dofollow. Może przenieść się na daną stronę za pomocą tego bezpośredniego odnośnika. Co ważne, poprawia też rozpoznawalność domeny i zwiększa na niej ruch. Te z kolei parametry są już cenione przez roboty indeksujące, co ostatecznie wpływa na pozycję witryny w wyszukiwarce internetowej. 

Czynniki, które wpływają na skuteczność linków bezpośrednich

Co ważne, nie każdy link bezpośredni jest tak samo skuteczny. Co wpływa na jakość odnośnika?

  • Wiarygodność linkującej strony internetowej.
  • Powiązanie tematyczne linku ze stroną (relewancja).
  • Rodzaj wybranego anchora i jego treść.
  • Liczba linków bezpośrednich umieszczona na stronie.
  • Rodzaj wybranej strony internetowej (np. czy jest to link z bloga, czy sklepu www).

Warto dobierać linki tak, aby zróżnicować powyższe elementy, co przekłada się na wyższe rankowanie strony w wynikach wyszukiwania. 

Podsumowując warto zaznaczyć, że z punktu widzenia optymalizacji witryny, link bezpośredni ma wyłącznie zalety. Przenosi on od razu na stronę docelową, poprawia rozpoznawalność i ruch. Może natomiast obciążać serwer. Jeżeli mamy do dyspozycji niewielki rodzaj serwera, należy ograniczyć liczbę linków bezpośrednich lub zwiększyć parametry urządzenia. Zbyt duże obciążenie linkami bezpośrednimi może skutkować problem z ładowaniem strony internetowej.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!