Co to są linki pośrednie?
Na skróty
Przekierowania są standardowym rozwiązaniem wykorzystywanym na stronach WWW. Przenoszą Cię na inną podstronę tego samego serwisu lub zupełnie inną stronę. Takie linki nazywane są pośrednikami. Kiedy mają zastosowanie i jakie są ich rodzaje? Jaką rolę odgrywają, jeśli chodzi o optymalizację pod SEO?
Link pośredni – co to jest?
Z tego typu linkiem masz do czynienia wtedy, gdy odnośnik przenosi Cię na inną stronę lub podstronę z wykorzystaniem przekierowania 301 lub 302. Aby skorzystać z takiej możliwości, wystarczy ustanowić przekierowanie w swojej witrynie albo użyć do tego popularnych skracaczy linków.
Linki pośrednie – jak to działa?
Jednym z popularnych sposób na skorzystanie z tego typu odnośników jest bitly.com, czyli narzędzie do skracania linków. Zamiast przesyłać komuś długi odsyłacz, możesz skorzystać ze skraczacza. W ten sposób uzyskałem np. taki link – https://bit.ly/4fYKUFB. Wskazany odnośnik docelowo przekieruje Cię do bloga Semcore. W sieci znajdziesz mnóstwo bezpłatnych narzędzi, które umożliwią modyfikację URL. Dają sporo możliwości m.in. zbierania danych o użytkownikach, którzy skorzystali z takiego odnośnika, czy też zliczanie liczby odwiedzin.
Źródło: https://app.bitly.com/
Zwróć uwagę, że Mapy Google udostępniają skrócone linki do wizytówek firm. Zamiast przesyłać komuś długi odnośnik do mapy, możesz po prostu wysłać skróconą wersję adresu. Wystarczy, że znajdziesz dane miejsce, którym chcesz się podzielić, a następnie w menu wybierzesz „Udostępnij lub umieść mapę” i skopiujesz ten adres.
Z przekierowań możesz korzystać również na Twojej stronie. Sposobem na to jest umieszczenie odpowiedniego kodu w pliku .htaccess, ale łatwiej zrobisz to za pomocą darmowych pluginów, które dostępne są w przypadku popularnych systemów CMS. Oto przykładowa wtyczka:
Korzystanie z nich jest bardzo proste. Aby uzyskać link pośredni, musisz podać adres aktualny i docelowy. Wybierz rodzaj przekierowania i gotowe. Od tej pory osoba, która skorzysta z danego odnośnika, trafiać będzie pod docelowy adres, na który zostanie przekierowana.
Rodzaje linków pośrednich
Istnieją różne rodzaje przekierowań i pod tym kątem możemy mówić o różnych rodzajach linków pośrednich. Dwa najpopularniejsze, które mają tutaj zastosowanie to:
- 301 – oznacza trwałe przeniesienie danej zawartości pod innych adres URL. W takim przypadku przenoszona jest „moc” SEO na inny odnośnik, co oznacza, że automatycznie może on uzyskać wysoką widoczność w Google. Może być też mniejsza od poprzedniego URL-a, przy czym to zależy od wielu czynników.
- 302 – w tym przypadku masz do czynienia z tymczasowym przeniesieniem danego contentu pod inny adres. Informujesz roboty wyszukiwarki, że nie jest to stałe przeniesienie.
Tak naprawdę każda witryna korzysta w mniejszym lub większym stopniu z przekierowań, choć możesz nawet nie zauważyć kiedy się to dzieje, gdyż link pośredni natychmiast przekierowuje na docelowy. Nie ma tutaj większych opóźnień.
Linki pośrednie a SEO
Przekierowania są ważnym elementem, jeśli chodzi o optymalizację techniczną pod SEO. Jedną z podstaw stanowi, że Google powinno widzieć daną stronę tylko pod jednym adresem, aby nie generować kopii. Zwróć uwagę, że niezależnie czy w przeglądarce wpiszesz adres www.semcore.pl/, semcore.pl czy https://semcore.pl/ docelowo zobaczysz adres https://semcore.pl. To właśnie efekt przekierowania 301. Linki pośrednie mają ogromne znaczenie w SEO i zastosowanie w wielu przypadkach.
Jeśli masz na stronie kilka materiałów na podobny temat, połącz je i skorzystaj z przekierowania 301, aby w witrynie nie występował problem kanibalizacji. Zmieniasz adres serwisu? Użyj przekierowania 301, aby przenieść „moc” SEO domeny na nowy adres. Przy czym jednak pamiętaj, że nie przekażesz jej w całości. Poniżej możesz obejrzeć film, gdzie Matt Cutts mówi o utracie 15% mocy w takim przypadku. Wprawdzie to stary materiał, ale bardziej chodzi tutaj o samo zasygnalizowanie, że ta utrata występuje.
<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/Filv4pP-1nw?si=OA7iB-bmLBRdAC8J” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share” referrerpolicy=”strict-origin-when-cross-origin” allowfullscreen></iframe>
Zarządzanie linkami pośrednimi odgrywa duże znaczenie w SEO, ale mają one zastosowanie nie tylko pod tym kątem. Są przydatne na co dzień, choćby do przekazywania ważnych odnośników innym internautom.