A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Marketing analityczny

Na czym polega marketing analityczny?

Marketing może być behawioralny, cyfrowy, szeptany, partyzancki… ale także i analityczny. W poniższym wpisie wyjaśniamy, na czym polega to podejście do marketingu i jakie ma postaci.

Marketing analityczny – co to jest?

Marketing analityczny oznacza podejście do działań marketingowych, które na pierwszym miejscu stawia dane na temat demografii oraz zachowań klientów, konwersji, zawieranych transakcji, i tak dalej. Krótko mówiąc, jeśli planując swoje kampanie kierujesz się przede wszystkim danymi, a nie – powiedzmy – swoją subiektywną intuicją, można powiedzieć, że prowadzisz właśnie marketing analityczny lub tzw. data-driven marketing.

Celem analitycznego podejścia do marketingu jest oczywiście optymalizacja działań promocyjnych. Mając do dyspozycji twarde dane z poprzednich kampanii:

  • wiesz, które działania i techniki marketingowe faktycznie są skuteczne w przypadku Twoich produktów lub usług;
  • rozumiesz, kim są Twoi klienci, jak się zachowują i co ich naprawdę wyróżnia;
  • śledzisz na bieżąco zmieniające się trendy na rynku.

A skoro tak, możesz efektywniej dysponować swoim budżetem marketingowym, skupiając się na tych działaniach i grupach odbiorców, które przyniosą Ci najwyższe zyski. Zamiast działać „na ślepo” – podejmujesz racjonalne decyzje, które mają odzwierciedlenie w liczbach.

Główne obszary marketingu analitycznego

Na marketing analityczny składają się działania na czterech poziomach.

  1. Gromadzenie danych – w idealnym scenariuszu ze wszystkich kanałów, którymi komunikujesz się ze swoimi klientami: od social media i firmową stronę po sklepy stacjonarne i reklamę outdoorową.
  2. Analiza danych – w celu zrozumienia zachowań i preferencji klientów oraz ogólnych trendów na rynku. Zaliczamy do tego m.in. segmentację grup docelowych, analizę retencji i churnu, analizy map ciepła na stronach WWW czy modelowanie prognoz co do przyszłych zachowań zakupowych klientów.
  3. Pomiary efektywności dotychczasowych działań – czyli, innymi słowy, ROI kampanii marketingowych. W połączeniu z danymi na temat klientów dadzą obraz tego, które działania są w przypadku Twojej firmy najbardziej opłacalne.
  4. Optymalizacja działań – na tym etapie możesz nie tylko zrezygnować z mniej zyskownych kampanii i skupić się na tych o najwyższym ROI, ale też: dostosowywać komunikację do poszczególnych grup odbiorców, skuteczniej personalizować oferty dla stałych klientów czy optymalizować swoje strony – nie tylko pod pozycjonowanie, ale i pod zachowania użytkowników.

Różne formy marketingu analitycznego

Wiele obszarów marketingu, i to tych, o których w ostatnich latach mówi się najwięcej, jest w praktyce niczym innym jak odmianami marketingu analitycznego. Różnią się przede wszystkim źródłem i metodami gromadzenia danych.

Najprostszym przykładem jest marketing behawioralny, który polega na monitorowaniu zachowań użytkowników stron/aplikacji/wyszukiwarki Google, tworzeniu na tej podstawie wzorców zachowań, a potem – dostosowywaniu reklam właśnie pod te wzorce.

Inny przykład – neuromarketing, który z kolei opiera się na danych psychofizycznych i psychologicznych, aby opisywać reakcje na bodźce reklamowe. I je również można potem wykorzystać przy tworzeniu kolejnych kampanii.

Tak naprawdę cały digital marketing jest również formą marketingu analitycznego. Kampanie Google Ads i w social mediach, to, w jaki sposób projektuje się interfejsy użytkownika i to, jak wygląda pozycjonowanie stron – to wszystko jest dziś przecież uzależnione od danych dostarczanych przez Google, Metę i innych gigantów technologicznych.

Marketing analityczny a SEO – co je łączy?

A skoro mowa o pozycjonowaniu – bez analizy danych SEO by po prostu nie istniało. To dzięki danym z Google Analytics wiemy, które źródła ruchu na stronie rzeczywiście konwertują. A dzięki Google Search Console i platformom pokroju Semrush czy Ahrefs – które słowa kluczowe generują (lub mogą wygenerować, jeśli o to powalczymy) najwięcej ruchu organicznego. Nie mówiąc o tym, że sama analiza fraz wpisywanych w wyszukiwarce może bardzo dużo powiedzieć o klientach i ich zachowaniach. Analityka to po prostu fundament SEO – nie mamy co do tego żadnych wątpliwości!

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!