Co to jest outsourcing?
Na skróty
Wiele firm z branży e-commerce, produkcyjnej i nie tylko, korzysta dzisiaj z outsourcingu. Czym jest outsourcing? Dlaczego warto z niego korzystać i jakie przyniesie zalety Twojej firmie?
Czym jest outsourcing?
Mówiąc o outsourcingu mamy na myśli zlecanie pewnych zadań firmom zewnętrznym. Może to być wykonanie konkretnego projektu, zlecenia, ale też często jest to powierzenie innej firmie całego obszaru pewnej działalności. W końcu przedsiębiorstwo nie zawsze zna się na wszystkim. Stąd realizację pewnych obszarów warto powierzyć innym jednostkom, które specjalizują się w danym temacie. Outsourcing jest więc bardzo przydatnym rozwiązaniem, które w wielu przypadkach pomaga firmie się rozwinąć i usprawnić realizację różnych procesów. Samo słowo outsourcing to swego rodzaju skrót, który stworzony został z trzech słów angielskich: outside, resource, using. Możemy to przetłumaczyć jako korzystanie z zasobów zewnętrznych. Outsourcing to doskonały sposób na to, aby szybko rozwinąć te aspekty danej działalności, na których nie znamy się aż tak dobrze, albo które wymagają specjalistycznej wiedzy. Usługi outsourcingowe to dzisiaj bardzo rozwinięty segment. Korzystają z niego bowiem firmy z wielu branż.
Poznaj zalety outsourcingu
Działania outsourcingowe to szereg zalet, dlatego wiele firm sięga po to rozwiązanie zamiast rozwijać nowy dział w firmie lub zatrudniać nowych pracowników. Dlaczego warto korzystać z outsourcingu? Jest to zazwyczaj niższy koszt, aniżeli koszt zbudowania nowego działu i zatrudnienia nowych pracowników. Nie ma też w takiej sytuacji konieczności przeprowadzania szkoleń, co także wiąże się z oszczędnością nie tylko pieniędzy, ale i czasu. To jednak nie jedyne zalety outsourcingu. W dłuższej perspektywie ogranicza się nakłady inwestycyjne w konkretne stanowisko pracy. Outsourcing to także profesjonalna obsługa i dosyć duża elastyczność, co w wielu branżach ma bardzo duże znaczenie. Dynamika zmian i konieczność szybkiego przystosowania się do nich, to spore miejsce do wykazania się właśnie dla firm, które oferują outsourcing.
Jakie są rodzaje outsourcingu?
Wyróżniamy kilka rodzajów outsourcingu. Jeżeli chcemy skorzystać z usług profesjonalistów, których doświadczenie wymaga wielu lat szkoleń, zdobycia konkretnych licencji, to należy skorzystać z tak zwanego professional outsourcingu. Do tej grupy zaliczyć można na przykład usługi prawne lub księgowe. Jest to doskonałe rozwiązanie dla niewielkich i nowych przedsiębiorstw, dla których budowanie chociażby działu księgowego, nie miałoby większych korzyści. Jakie jeszcze rodzaje outsourcingu możemy wyróżnić? Outsourcing informatyczny to bardzo często wybierana opcja. Takie rozwiązanie to kompleksowa obsługa w zakresie IT dla Twojej firmy. Oczywiście nie musi to być zawsze pełna obsługa IT, mogą to być tylko wybrane usługi. W zakresie outsourcingu IT wyróżnić możemy na przykład zarządzanie sieciami, administrację systemami informatycznymi, czy też aktualizowanie oprogramowania. Jeszcze innym rodzajem outsourcingu będzie outsourcing procesów biznesowych. Tutaj świetnym przykładem jest chociażby outsourcing obsługi klienta. Sprawdza się to na przykład w branży e-commerce. Jest to także świetne rozwiązanie dla małych gabinetów lekarskich – rejestrację pacjentów na wizyty może prowadzić odpowiednio do tego przygotowana firma zewnętrzna. Często spotykany jest też outsourcing produkcji. Jest to przydatne na przykład w małych firmach, które oferują jakiś produkt, ale jego produkcję zlecają firmie z zewnątrz, która ma do tego niezbędne sprzęty i wiedzę. Takie firmy outsourcingowe oferują profesjonalne i terminowe wytworzenie niezbędnych produktów. Popularny jest również outsourcing projektów. W momencie, kiedy dana firma nie posiada odpowiedniego działu do tego, aby zrealizować kompletny projekt, może go z powodzeniem zlecić specjalistom z zewnątrz. Z tego rodzaju outsourcingu często korzysta się w przypadku projektów marketingowych, informatycznych, albo przy tworzeniu treści.