A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
Q
R
S
T
U
V
W
Z
Ś

Co to jest RDFa? Znaczenie, definicja

Atrakcyjność witryny internetowej to podstawa, aby wyróżnić się z tłumu. Jednym z aspektów, które o tym decydują, jest sposób prezentowania informacji na stronie. Powinny być one czytelne i zrozumiałe, a także łatwe do znalezienia przez użytkowników. Sposobów, aby to osiągnąć, jest wiele. Kiedy standardowe linki do strony przestają być wystarczające, z pomocą przychodzą dane strukturalne, a jeden z ich formatów to RDFa. Co to jest? Jakie ma zastosowanie? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz w tym tekście.

RDFa

Źródło: pixabay.com

RDFa – co to jest?

RDFa (Resource Description Framework in Attributes) to tzw. rozszerzenie HMTL5. Jako jeden z formatów danych strukturalnych, umożliwia oznaczanie różnych rodzajów treści na stronie internetowej. Dzięki jego zastosowaniu roboty wyszukiwarki mogą lepiej rozumieć zawartość danej strony www, adekwatnie ją indeksować i w konsekwencji wyświetlać jako odpowiedź na zapytanie użytkowników. 

Stosowanie RDFa Schema ułatwia oznaczanie konkretnych elementów w witrynie, wyróżnianie istotnych fragmentów treści, a także pozwala rozszerzyć wyniki wyszukiwania np. o gabaryty produktów, ceny, kategorie produktów, godziny otwarcia lokalu czy tytuł filmu. Warto wspomnieć również o tym, że RDFa jest zalecanym typem danych przez W3C (World Wide Web Consorcium). 

RDFa – składnia

Składna RDFa bazuje na dodawaniu atrybutów do znaczników HTML5, opisujących semantyczne relacje między poszczególnymi elementami strony. Przykładami takich atrybutów są:

  • About. Stosuje się w celu określenia zasobu, którego dotyczą metadane,
  • Content. Używany opcjonalnie. W przypadku stosowania atrybutu property, zastępuje zawartość elementu.
  • Rel, rev, href. Stosuje się je w celu określenia relacji z innym zasobem. 

Dzięki wyżej wymienionym atrybutom, można w łatwy sposób dodać do istniejącego kodu HTML informacje semantyczne. 

RDFa Schema – przykłady

Przykładów użycia RDFa można podać naprawdę wiele. Pierwszy z nich prezentuje się następująco: jeżeli na danej stronie internetowej udostępniona jest informacja o autorze artykułu, wówczas do znacznika opisującego autora można dodać atrybut „property” o wartości „author”. Takie działanie spowoduje, że roboty indeksujące będą wiedziały, że autorem tekstu jest wskazana osoba.

Kolejny przykład może dotyczyć sklepu internetowego, a konkretnie ceny dostępnych w jego asortymencie produktów. Żeby je wskazać, można użyć atrybutu „proprety” o wartości „price”, a także „content” z wartością liczbową. Dzięki takiej optymalizacji wyszukiwarki będą mogły lepiej zrozumieć i wykorzystać zebrane informacje, podczas prezentowania wyników wyszukiwania.

Zastosowanie RDFa

RDFa to typ danych, który może być wykorzystywany w różnych kontekstach. Sprawdzi się nie tylko na stronach internetowych, ale również w innych dokumentach opartych na języku HTML5. Głównym celem wykorzystania tego formatu jest ułatwienie maszynom nie tylko rozumienia, ale również przetwarzania informacji zawartych w witrynach. Dzięki RDFa roboty indeksujące mogą lepiej odczytywać treści na stronach internetowych, co w konsekwencji prowadzi do lepszego pozycjonowania w wynikach wyszukiwania. RDFa Schema jest także przydatnym narzędziem przy tworzeniu aplikacji internetowych, korzystających z danych semantycznych.

To, o czym warto wspomnieć, to fakt, że RDFa może być również stosowane w celu oznaczania rozmaitych rodzajów informacji, w tym m.in.: informacji o produktach, danych kontaktowych, recenzji czy wydarzeń. Co to oznacza w praktyce? Że twórcy stron mogą stosować atrybuty RDFa w celu opisywania treści w swoich witrynach w taki sposób, aby był on jak najlepiej zrozumiały dla maszyn. 

Podsumowując. Typ danych strukturalnych RDFa, poprzez rozszerzenie kodu HTML, pozwala oznaczać treści oraz ich poszczególne elementy. Dzięki takim praktykom wzrasta atrakcyjność strony, która finalnie zajmuje lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania. Tego typu działanie jest niezwykle istotne, aby wyróżnić się na tle konkurencji i zostać zauważonym. Warto wiedzieć, że RDFa to nie jedyny dostępny format, a wyszukiwarka Google rekomenduje ich znacznie więcej.

Autor wpisu: Anna Brysz

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!