A
B
C
D
E
F
G
H
I
J
K
L
M
N
O
P
R
S
T
U
V
W
Z
Ś
Semcore Słownik Reklama zewnętrzna (outdoor)

Reklama zewnętrzna (outdoor) – czym jest i jakie są jej rodzaje?

Aby dotrzeć do potencjalnego klienta, musisz ustalić, jaka forma reklamy sprawdzi się w jego przypadku najlepiej. Są tacy konsumenci, którzy skutecznie je omijają i np. w czasie przerwy reklamowej w TV przełączają kanał na inny. 43% dorosłych Polaków korzysta z blokerów reklam online (dane IAB Polska z 2023 roku). Wielu internautów w ogóle nie otwiera e-maili reklamowych. Zatem, jak dotrzeć do tych odbiorców? Sposobem na to może być reklama zewnętrzna. Sprawdź, na czym to polega.

Reklama zewnętrzna – co to jest? 

Ta forma reklamy, nazywana outdoorową lub OOH (out of home), prezentowana jest za pomocą odpowiednich środków i nośników na zewnątrz – poza Twoim domem. Ma do Ciebie docierać, kiedy znajdujesz się poza miejscem zamieszkania. Nie chodzi tutaj wyłącznie o billboardy, ale również reklamę na środkach komunikacji miejskiej, ulotki czy potykacze. Taką reklamę można przeważnie spotkać w miejscach, w których występuje duży ruch – okolicach centrów handlowych, najpopularniejszych ulicach czy ruchliwych skrzyżowaniach. Przeciwieństwem outdooru jest indoor, czyli reklama wewnętrzna. Charakterystyczny dla tej formy reklamy jest brak nachalności. Przekaz kieruje się do szerokiego grona odbiorców, a to Ty decydujesz, czy w ogóle zwrócisz na niego uwagę. Mimo upływu lat taka reklama jest nadal skuteczna, a ma długą historię. W 1796 roku pojawiła się pierwsza duża jej forma – ilustrowany plakat.

Reklama zewnętrzna (outdoor)

Źródło: https://www.bmediagroup.com/news/evolution-of-outdoor-advertising/

Czy outdoor działa? Czy warto inwestować w tę formę reklamy? Badania potwierdzają, że tak. Takie kampanie są znacznie tańsze niż choćby w telewizji. Poza tym firmy przeznaczają na nie coraz większe budżety, co dowodzi skuteczności. W 2027 roku w USA wydatki na outdoor mają po raz pierwszy przekroczyć 10 miliardów dolarów. Dlaczego tak się dzieje? Poniższa grafika prezentuje kilka faktów, które za tym przemawiają. 

Reklama zewnętrzna (outdoor)

Źródło: https://www.vistarmedia.com/blog/facts-about-dooh

Rodzaje reklamy zewnętrznej

Jak już wiesz, w przypadku tej formy reklamy nie chodzi wyłącznie o zastosowanie konkretnego nośnika przekazu. Muszą to być po prostu formy, z którymi odbiorca spotyka się poza domem, głównie w miejscach publicznych. Oto wybrane rodzaje reklamy zewnętrznej:

  • Billboard – reklama wielkoformatowa, widoczna z daleka. Jeśli mieszkasz w mieście, prawdopodobnie masz z nią do czynienia codziennie. Jest zwykle zlokalizowana przy głównych drogach i autostradach, przyciągając uwagę zarówno osób zmotoryzowanych, jak i pieszych. Mogą to być nie tylko standardowe reklamy graficzne, ale również wyświetlacze elektroniczne, które przenoszą reklamę OOH na inny poziom.
  • Reklama ścienna i murale – mogą mieć różny format, przeważnie są bardzo duże. Znajdują się na ścianach budynków i są bardzo dobrze widoczne z daleka. Murale charakteryzują się długoterminową ekspozycją. Sprawdzają się w tych częściach miast, w których inne formy outdooru nie mają zastosowania. 

Reklama zewnętrzna (outdoor)

Źródło: https://www.billups.com/articles/10-type-of-ooh-advertising-that-get-results-with-examples

  • Reklama na wiatach przystankowych – zazwyczaj montowane są w szkle z podświetlanymi ramami. Zapewniają całodobową widoczność w miejscach o dużym natężeniu ruchu. 

Reklama zewnętrzna (outdoor)

Źródło: https://www.billups.com/articles/10-type-of-ooh-advertising-that-get-results-with-examples

  • Plakaty – mogą być umieszczone na drzewach, słupach czy tablicach ogłoszeniowych. To jedna z najstarszych form reklamy zewnętrznej, a mimo to w dalszym ciągu bardzo popularna.
  • Reklama na pojazdach komunikacji miejskiej – m.in. autobusach. Znajdują się również na innych środkach komunikacji, np. taksówkach. 

Reklama zewnętrzna (outdoor)

Źródło: https://www.londonbusadvertising.com/campaigns-and-news/why-bus-advertising-should-be-an-ooh-must-have/

  • Reklama w centrach handlowych – są umieszczane przy wejściach, schodach ruchomych, strefach gastronomicznych i innych miejscach o dużym natężeniu ruchu. To m.in. wyświetlacze naścienne i wolnostojące.

To tylko wybrane formy outdooru. Jest ich zdecydowanie więcej. Czy to skuteczniejsza forma promowania biznesu niż reklama internetowa? Każda może przynieść znakomite efekty. Działania trzeba dopasować do branży czy produktu, niemniej w przypadku outdooru trudniejsza do oceny jest skuteczność kampanii.

Semcore

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!