Co to jest SERP (Search Engine Results Page)?
Na skróty
Czy spotkałeś się kiedyś z określeniem SERP? Jeżeli interesujesz się usługami Google, w tym wyszukiwarką, bardzo prawdopodobne, że kojarzysz ten termin.
Czym jest SERP?
Strony wyników wyszukiwania znane jako SERP (ang. Search Engine Results Page) to odpowiedź Google na zapytanie użytkownika. SERP zazwyczaj obejmują bezpłatne wyniki wyszukiwania, płatne wyniki Google Ads, polecane fragmenty, Grafy wiedzy i wyniki wideo. Innymi słowy: piszesz (lub mówisz) coś do Google. A SERP jest tym, co otrzymujesz.
Jakie są rodzaje zapytań wyszukiwania?
Funkcje SERP wyświetlane po wyszukiwaniu zależą od typu wprowadzonego zapytania wyszukiwania. Wyszukiwane hasła zwykle należą do 1 z 3 kategorii: nawigacyjnej, informacyjnej lub transakcyjnej.
Zapytania nawigacyjne
Zapytania nawigacyjne pojawiają się, gdy ktoś szuka określonej witryny, ale nie wpisuje pełnego adresu URL witryny. O ile wyszukiwarka nie szuka konkretnie Ciebie, dotarcie do pierwszej strony tych wyników może być trudne. Aby skorzystać z zapytań nawigacyjnych w swojej witrynie, rozważ zakup reklam dla słów kluczowych, według których chcesz się pozycjonować — na przykład nazwy swojej firmy.
Zapytania informacyjne
Osoba wysyła zapytanie informacyjne, gdy chce się czegoś dowiedzieć, na przykład faktów tła na dany temat lub sposobu wykonania określonego zadania. Wyszukujący zwykle nie chce dokonać zakupu, ale odpowiednia treść często kieruje go do konkretnej marki. Dlatego ważne jest, aby tworzyć odpowiednie treści, które zaspokoją pragnienia, potrzeby i zainteresowania Twoich docelowych odbiorców. Dodanie treści multimedialnych do witryny może być szczególnie skutecznym sposobem generowania ruchu z zapytań informacyjnych. Oto kilka typowych przykładów do rozważenia:
- Film instruktażowy, który zawiera wzmianki o Twoim produkcie lub usłudze
- Instruktażowy wpis na blogu z pomocnymi wskazówkami dla odbiorców
- Infografika, którą można udostępniać
- Przewodnik lub oficjalny dokument do pobrania
Zapytania transakcyjne
Ludzie zadają zapytania dotyczące transakcji, gdy myślą o zakupie czegoś, na przykład określonego produktu lub przedmiotu z szerokiej kategorii. Zapytania transakcyjne mają największy potencjał przychodowy, więc słowa kluczowe mają zwykle wiele stawek za kliknięcie. Oznacza to, że oprócz bezpłatnych wyników wyszukiwania zapytań dotyczących transakcji, ludzie zobaczą również trafne płatne wyniki. Płatne reklamy są popularne wśród firm, ponieważ są skuteczne; według badań przeprowadzonych przez internetową grupę reklamową WordStream, prawie 65% kliknięć w transakcyjne SERP ma miejsce na płatnych reklamach.
Przeczytaj także: Audyt SEO oraz Pozycjonowanie lokalne
Płatne reklamy a bezpłatne oferty
Listy płatne i organiczne wyglądają bardzo podobnie w SERP Google. A ponieważ każdy z nich może pomóc Ci zwiększyć ruch w Twojej witrynie, powinieneś rozważyć stworzenie strategii obejmującej oba te elementy.
Zaleta płatnych reklam
Google umieszcza płatne reklamy na górze strony wyników wyszukiwania, zwykle wyświetlając 4 reklamy na komputerze stacjonarnym i 3 w przeglądarce mobilnej. Zazwyczaj więcej niż 4 firmy rywalizują o to samo słowo kluczowe wyszukiwania, więc Google musi również określić, które reklamy trafiają na pierwszą stronę wyników. Aby podjąć tę decyzję, Google bierze pod uwagę kilka czynników: wysokość stawki, jakość stron, do których trafiają użytkownicy po kliknięciu reklamy, jakość samej reklamy i trafność wyszukiwania. Jeśli Google uzna, że Twoja witryna jest lepsza i bardziej trafna niż konkurencja, pojawisz się na pierwszej stronie.
Wartość ofert organicznych
Ogłoszenia organiczne zdobywają swoje miejsce dzięki optymalizacji pod kątem wyszukiwarek (SEO), stale zmieniającemu się zestawowi technik, których możesz użyć, aby pomóc swojej witrynie uzyskać wyższą pozycję w SERP. Podobnie jak w przypadku płatnych reklam, musisz mieć witrynę wysokiej jakości, aby uzyskać dobry ranking organiczny. Zasady są jednak mniej jednoznaczne. Google stale ulepsza swój algorytm, aby zapewnić najlepsze wyniki, dlatego ważne jest, aby być na bieżąco z nowymi lub nadchodzącymi aktualizacjami.