Co to jest Social media engagement?
Na skróty
Media społecznościowe to coś więcej niż tylko platforma do przekazywania treści. Facebook, Twitter czy Instagram umożliwiają firmom komunikację z odbiorcami, ale ich prawdziwa wartość leży w budowaniu interakcji. To właśnie dzięki aktywnemu zaangażowaniu użytkowników media społecznościowe stają się przestrzenią do dialogu, wymiany opinii i tworzenia relacji z marką. Dowiedz się, czym jest Social Media Engagement i zobacz, jakie ma znaczenie dla Twojego biznesu.
Silna obecność marketingowa w mediach społecznościowych powinna zatem być dwustronnym dialogiem. To w końcu świetna możliwość budowania bezpośrednich relacji z klientami. Jednak skutecznego marketingu za pośrednictwem mediów społecznościowych nie można mierzyć wyłącznie liczbą obserwujących i wynikami sprzedaży końcowej – najważniejsze jest zaangażowanie. Tutaj pojawia się social media engagement.
Czym jest Social Media Engagement?
Social Media Engagement składa się z kilku konkretnych interakcji z treścią, którą publikujesz.
Wskaźniki określające Social Media Engagement to:
- polubienia lub inne reakcje,
- komentarze,
- kliknięcia,
- udostępnienia.
Jest to zazwyczaj śledzone i interpretowane jako Social Media Engagement rate – czyli liczba zaangażowań wyrażona jako procent. Mówiąc inaczej, Social Media Engagement jest niczym innym jak miarą skuteczności tego, z jaką firma tworzy interakcje ze swoimi klientami w danym serwisie społecznościowym. Polubienia, wzmianki, udostępnienia, wyświetlenia, komentarze, subskrypcje to wszystko jest ważne i koreluje z liczbą osób, które nawiązują relację z marką.
Dlaczego Social Media Engagement ma znaczenie biznesowe?
Niezależnie od tego, czy korzystasz z mediów społecznościowych, czy nie, nie da się zaprzeczyć, że Twoi klienci spędzają sporo czasu w tych miejscach online. Zaznaczenie swojej obecności jako marki w mediach społecznościowych, zbudowanie grona odbiorców i skuteczne angażowanie ich za pomocą wysokiej jakości treści to duży wysiłek, ale zdecydowanie wart zachodu.
Jeśli jednak potrzebujesz dodatkowych zachęt, aby samemu się w to zaangażować – spójrzmy na to, jakich korzyści możesz oczekiwać dzięki inwestycji w media społecznościowe.
W jaki sposób wysoki Social Media Engagement rate może pozytywnie wpływać na Twoją firmę?
- To nie tylko liczba obserwujących na Instagramie lub liczba „polubień”, które zgromadziłeś na swojej firmowej stronie na Facebooku – chodzi o to, jak Twoja firma jest postrzegana przez potencjalnego klienta.
- Jeśli ktoś odwiedza Twoją stronę firmową i widzi, że masz dużą bazę fanów, oferuje to taki sam rodzaj social proof, jak rekomendacja celebryty, czy też opinia zadowolonego klienta.
- Kiedy ktoś odwiedza Twoją stronę i Twoja firma wydaje się popularna, ludzie myślą: „Cóż, jeśli wszyscy ci ludzie są zadowolonymi klientami, również i ja mogę być jednym z nich!” – to znacznie zwiększa prawdopodobieństwo, że kupią Twój produkt lub usługę.
Platformy mediów społecznościowych są globalne, co oznacza, że fani i klienci Twojej firmy mogą się z Tobą komunikować z dowolnego miejsca na świecie. To kolejna wartość dodana, która powinna Cię przekonać do tego, jak ważne jest mieć wysoki Social Media Engagement rate w dzisiejszych czasach.
Jak zwiększyć Social Media Engagement na swoich firmowych profilach?
Teraz, gdy już wiesz, że Social Media Engagement może zwiększyć świadomość marki, rozszerzyć zasięg marketingowy i zwrot z inwestycji oraz zapewnić social proof, który przyciągnie nowych klientów do Twojej firmy – czas powiedzieć nieco o samej strategii, której możesz użyć, aby zwiększyć ten wskaźnik zaangażowania w mediach społecznościowych i zacząć cieszyć się jego korzyściami:
Oferowanie zachęty, która motywuje do udostępnienia Twojego posta, czy innego materiału w mediach społecznościowych – jest jedną z najbardziej wartościowych inicjatyw marketingowych. Jednak najlepszym sposobem na budowanie zaangażowania wśród Twoich obecnych obserwatorów jest tworzenie treści, w które będą chcieli się angażować. Samo dostarczanie wysokiej jakości treści zależy od zrozumienia, czego Twoi klienci od Ciebie oczekują i w jaki sposób możesz zapewnić im prawdziwą wartość. To klucz do tego by uzyskać Social Media Engagement rate na takim poziomie, o jakim marzysz.
Autor: Damian Grądzki